Kavana „Principessa“ (restoran „Kvarner“)
Za jedan od zanimljivijih objekata na području lovranske luke nema sačuvanih dokumenata na temelju kojih bi se moglo utvrditi arhitekta ili izvođača radova. Sačuvan je projekt, iz kojeg doznajemo da je naručitelj Anselma Stadnicky. Projekt uključuje situacijski plan, nacrt pročelja, bočni presjek i etažne tlocrte. Za utvrđivanje godine izgradnje Caffea „Principessa“ relavantan je datum napisan sitnim slovima na okviru nacrta pročelja. Datum 14. ožujka 1912. vjerojatno označava nastanak projekta, što bi značilo da je ostvaren za vrijeme navedene godine ili nakon nje. S obzirom na to da gradnja nije odmah počela, moguće je godinu završetka radova približiti 1913. Stoga 1911. godina nikako ne može biti datum izgradnje, kako to navode neki izvori. Zgrada je danas u izvornu obliku,
a nalazi se u ulici Šetalište maršala Tita 65 između luke i parka iza crkve Sv. Trojice. Uz nekadašnju prilaznu cestu za lučko pristanište izgrađeni su kiosci Turcich, Battestin, Bassan i Caffe „Principessa“, u čijem je prizemlju danas smješten restoran „Kvarner“

- Capture.PNG (293.14 KiB) Pogledano 2744 puta
Građevina je pravi arhitektonski biser, neobična tlocrta. Razlog asimetričnosti tlocrta, koji se sužava sa zapadne strane, jest prilagodbu obliku parcele koju nije bilo moguće širiti zbog blizine groblja iza crkvice Sv. Trojstva. Autor je suženje inventivno iskoristio za pužno stubište na kat i terasu. Sjeverna fasada usmjerena prema luci prati cestovni pravac, a regulacija tog dijela parcele vidljiva je iz nacrta korekcije granice između kat. č. 48 i 49, koje su u vlasništvu Anselme Stadnicky.

- Capture1.PNG (154.87 KiB) Pogledano 2744 puta
Jednokatnica s terasom umjesto krova izgrađena je kao kavana s dućanima u prizemlju, a na katu su bile sobe za iznajmljivanje sa zajedničkim sanitarnim čvorom. Fasadu je po načinu obrade fasadne
dekoracije moguće podijeliti u dvije zone. Površina prizemlja otvorena je širokim otvorima s blagim polukružnim završetkom i pratećim profiliranim nadvratnikom s cvjetnim uzorkom. Otvori su namijenjeni funkciji kavane I trgovina te su nešto veći od polukružnih prozorskih otvora na katu. Fasadu se može podijeliti i na šest vertikalnih osi, koje čine simetrično nizanje različitih dekorativnih elemenata. Prvi kat, ornamentalno bogatiji, otvoren je polukružnim prozorskim otvorima s parapetnim potprozornikom i ključnim kamenom u arkadi. Širina vertikalnih segmenata na katu
iskorištena je kombiniranjem užih prozora flankiranih trakastim dekoracijama karakterističnim za početak 20. stoljeća. Zanimljiva je kombinacija ornamenata, koja ne naglašava pretjeranu geometrizaciju, već djeluje razigrano. Polukružni otvori i geometrijske dekoracije upućuju na mješavinu stilskih oblika, od kojih je prisutnost eklekticizma mnogo naglašenija od secesijske razigranosti. Kombinacija usporednih traka s lisnatim zavšetkom na ogradi terase jako podsjeća na stilizirani cvijet tulipana. Zanimljiv kontinuirani friz u potkrovnoj zoni nizanjem geometrijskih oblika i stiliziranih, visećih florealnih vijenaca jedan je od najzanimljivijih dekorativnih elemenata. Istočnom fasadom nastavlja se već ustaljena shema otvora, ali se gubi dojam veličine zgrade.

- Capture3.PNG (297.48 KiB) Pogledano 2744 puta
Izvor: ZBORNIK LOVRANŠĆINE