Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka (1911.)

Sve zgrade iz razdoblja 1901 pa do 1945. kad smo bili pod Mađarima i Talijanima.
Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka (1911.)

Post broj:#1  PostPostao/la Adamić » 25.1.2014, 18:24

Slijedi još jedna analiza u našem stilu. Predivna, masivna , impozantna građevini koja se je skrasila uz trg na Žabici , to je zgrada HŽ-a. Točnije riječ je o stambeno-poslovnoj zgradi HŽ-a koja je upisana je u Registar nepokretnih spomenika kulture urbanističke cjeline grada Rijeke.

Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka.jpg
Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka.jpg (460.4 KiB) Pogledano 923 puta

Srećom ili nesrećom kako hoćete , zahvaljujući orkanskoj buri imamo priliku vidjeti cijelu zgradu bez da nam reklame smetaju. Skele su tu postavljene 2010. godine i tako stoje i u 2014. godini u samom srcu grada.
Slika
ŽP Rijeka (Z sadrži zvijezdu u sebi)

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#2  PostPostao/la Adamić » 25.1.2014, 19:09

Poslovna - stambena zgrada mađarskih kraljevskih državnih željeznica


Kolika je bila važnost riječke luke, poglavito za Mađarsku kao srednjoeuropsku zemlju najbolje se očituje u činjenici da je već 1873, samo šest godina nakon potpisivanja poznate Nagodbe, izgrađena dionica pruge od Karlovca do Rijeke. Ta je pruga Budimpešti osigurala izlaz na more. Odmah se potom nasipavaju hridi obale na potezu od trga Žabica (Piazza Zichy) do industrijske zone koja se već ranije počela razvijati na zapadnom dijelu Rijeke. Gradi se operativna obala s cijelim kompleksom skladišta povezanih prugom. Vrlo je velik kapital, uglavnom mađarski, uložen u ovo suvremeno prometno središte, na što upućuje i podatak da je za osvjetljenje lučko-željezničkih skladišta već 1890. godine u Rijeci korištena električna energija, a tek je te godine po projektu ing. Ferenza Pfaffa izgrađena novi željeznički kolodvor.

Osim željezničkih pruga, kolodvora i skladišta grade se i stambene kuće za činovnike zaposlene na željeznici. Tako se već krajem 19. stoljeća za njih u krugu kolodvora grade dvije stambene kuće. Jedan se od najvažnijih objekata za potrebe željeznice gradi 1911. godine na uglu Trga Žabica i Krešimiroye ulice (Piazza Zichy i ViaFrancesco Deak). To je poslovno- stambena zgrada Mađarske kraljevske državne željeznice.

Trgovi su oduvijek bili mjesta na kojima su se smještale važne gradske građevine, crkve i gradske vijećnice u srednjem vijeku, poslovne palače u novije doba. Tako ing. Paolo Grassi u svojem regulacijskom planu iz 1904. godine piše, "Gradski su trgovi, za razliku od ulica, točke susreta i odmora u gradskoj vrevi. Na njima izrastaju monumentalne zgrade koje otkrivaju stupanj kulturnog dosega i blagostanja koje je dotično građanstvo doseglo. Trgovi obilježavaju fizionomiju grada i točke su orijentacije koje se najlakše usijeku u pamćenje onoga koji ga želi upoznati”.

Na jednom je takvom trgu, gdje upravo izrasta neogotička crkva Gospe Lurdske i već dominira reprezentativna Palača Ploechovih, trebalo izgraditi poslovno-stambeni zgradu za potrebe Kraljevske željeznice. Za tako važan objekt angažiran je mađarski arhitekta Sandor Mezey. Taj bivši učenik umjetničke akademije u Beču (u klasi poznata arhitekta Fridriha Schmidta) s dugogodišnjeg stručnog putovanja po Europi donosi pregršt skica koje objavljuje u časopisu ’’Epitoipar” ("Graditeljstvo”). Slijedi liniju umjerena Lechnerova nacionalnog stila koji će primijeniti i na zgradi Željeznice. To se prije svega odnosi na visoke kose krovove i na istaknute ukrasne zabate koji izlaze iz krovnih vijenaca i završavaju valovitim rubom. Ova četverokatnica masivna korpusa u tlocrtu slovo L ima dva slična pročelja. Prema Krešimirovoj je ulici (Corsia Deak) okrenut njezin širi dio na kojem je uspostavljena simetrija blago istaknutim središnjim dijelom i pravilnim rasporedom prozora i balkona s obiju strana. Na drugom pročelju, s pogledom na Trg Žabica (Piazza Zichy), projektant je, jednostavno odstranivši lijevo krilo zgrade i ostavljajući joj taj ’’krnji” izgled, uspostavio asimetrične odnose njezinih dijelova, prozora i balkona. Taj dojam naglašava i veliki kolni prolaz u prizemnom dijelu kojim je uspostavljena komunikacija između Trga i dvorišta zgrade. Takav se način povezivanja ulica i dvorišta, prolazima kroz samu zgradu, vrlo često rabi u modernoj arhitekturi, a u nas je inače prisutan u graditeljstvu srednjega vijeka. Dekoracija je vrlo plitka i predstavlja stiliziranu verziju mađarskog folklornog ornamenta poznata s njihova narodnog veza. U usporedbi s historicističkim reprezentativnim građevinama u susjedstvu ova zgrada upućuje na ’’profano orijentiranu arhitekturu, monotonoga, proznog ugođaja, koji se nazire na velikim poslovnim zgradama”. Prolaz kroz zgradu Državnih željeznica ne povezuje samo njezino dvorište s prometnicom već je i važna komunikacija s cijelim kompleksom željezničkih skladišta koja se dalje nižu prema željezničkom kolodvoru.

Poslovna zgrada Ugarske državne željeznice Žabica rijeka fiume.jpg
Poslovna zgrada Ugarske državne željeznice Žabica rijeka fiume.jpg (485.84 KiB) Pogledano 920 puta


Izvor: Arhitektura secesije u Rijeci

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#3  PostPostao/la Adamić » 25.1.2014, 19:16

Slika
Detalj sa sjeverne strane.
Slika
Istočna strana zgrade, kao što vidite, totalno rasulo je. Rezultat je to dvadesetogodišnje nebrige hrvatske države. Barem bi državni objekti, trebali biti pristojno obnovljeni.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#4  PostPostao/la Adamić » 25.1.2014, 19:25

ŽP Rijeka.jpg
ŽP Rijeka.jpg (283.28 KiB) Pogledano 915 puta

ŽP Rijeka i sa druge strane je pisalo ali su maknuli.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#5  PostPostao/la Adamić » 25.1.2014, 22:25

Slika
Zapadna strana

IMG_3463.jpg
IMG_3463.jpg (308.91 KiB) Pogledano 908 puta

i južna strana koja nema nekih posebnih detalja

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#6  PostPostao/la Adamić » 25.1.2014, 22:31

IMG_2707.jpg
IMG_2707.jpg (283.16 KiB) Pogledano 905 puta

Na forumu su slike unutrašnjosti, Nikola je to davno poslikao......trebalo bi ih i tu staviti..

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#7  PostPostao/la Adamić » 27.1.2014, 17:43

Uživajte u velikim slikama iz 80 tih. :piti:
zgrada željeznice rijeka podravka.jpg
G.Zelić

Podravka juhe
Žabica 80 -tih .jpg
G.Zelić

slikano s balkona

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21420
Teme: 863
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka

Post broj:#8  PostPostao/la Adamić » 6.2.2014, 11:54

A što reći na ovo ? Pogled na sajam . Iznad ulaza u zgradu natpis Indeficienter ,pa nekakva mitska bića reptili sa krilima... cool ! :gore
zgrada mađarskih kraljevskih državnih željeznica.jpeg

indeficienter mitska bića reptili zmajevi.jpg
indeficienter mitska bića reptili zmajevi.jpg (137.11 KiB) Pogledano 839 puta

anamaria2904
Gost
Gost
 
Postovi: 2
Pridružen: 6.8.2015, 10:34

Re: Stambeno - poslovna zgrada Hrvatskih Željeznica Rijeka (1911.)

Post broj:#9  PostPostao/la anamaria2904 » 1.12.2015, 14:59

Liejpo


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: 1901. - 1944.

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost