Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Lujzijana (1803.-1811.)

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#76  PostPostao/la Vežičanka » 15.7.2018, 10:39

Svi ljudi koji su uključeni u to od osmišljavanja teksta do realizacije su itekako plaćeni za to. Nisu to volonteri kao mi.
Baš jadno. Već letimičan pogled otkriva grešku. Pa dajte ljudi bar pregledajte to što ste napisali!

I to i onakve greške u natpisima za ulice kao na primjer "Stube braće PavlinićA"

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#77  PostPostao/la Vežičanka » 7.1.2019, 15:55

Početak uspona Lujzijane, današnji početak ulice Rački - sredina 19. stoljeća. Početak ceste Lujzijane je kod Mrtvog kanala kod drvoreda platana.

Rječina i Lujzijana sredina 19.st.jpg
Rječina i Lujzijana sredina 19.st.jpg (282.04 KiB) Pogledano 1962 puta

Udaljenosti i visine pojedinih mjesta na Lujzijani, počevši od njenog početka u Rijeci do kraja u Karlovcu. Podaci su iz 1860:

Lujzijana visine i udaljenosti 1860 (1).jpg
Lujzijana visine i udaljenosti 1860 (1).jpg (87.88 KiB) Pogledano 1988 puta

Lujzijana visine i udaljenosti 1860 (2).jpg
Lujzijana visine i udaljenosti 1860 (2).jpg (130.92 KiB) Pogledano 1988 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23077
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#78  PostPostao/la Adamić » 29.5.2019, 23:50

Fantastična tema i velik trud sviju nas ! Bravo MI ! Oko 200 samo privitaka ima. :zastava: :slikanje:

Nemamo sliku uređenog odmorišta koje gleda na Grobnik, Rijeku i Kvarner.

Slika
Prije
Lujzijana Čavle cirkul  (1).JPG
Lujzijana Čavle cirkul (1).JPG (179.92 KiB) Pogledano 919 puta

i sad 24.5.2019.
Idejni tvorac realizacije ovog projekta, govore nam iz Hrvatskih cesta – poslovne jedinice Rijeka, bivši je čelnik »Hrvatskih cesta«, pokojni Matija Glad, koji je veliku pažnju posvećivao povijesti cesta na području Primorsko-goranske županije, posebno njenom goranskom dijelu iz kojeg je (Vrata) Glad i sam bio podrijetlom.

Lujzijana Čavle cirkul  (2).JPG
Lujzijana Čavle cirkul (2).JPG (261.09 KiB) Pogledano 919 puta

Lujzijana Čavle cirkul  (3).JPG
Lujzijana Čavle cirkul (3).JPG (146.03 KiB) Pogledano 919 puta


Miljokaz , odmorište spada pod Čavle.
Slika

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23077
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#79  PostPostao/la Adamić » 30.5.2019, 00:00

Grobničko polje Rijeka Lujzijana pogled.JPG
Grobničko polje Rijeka Lujzijana pogled.JPG (189.46 KiB) Pogledano 919 puta

Rijeka gradila se šljunkom što se kopala na obližnjem Grobničkom polju.

Slika
Grobnik


Inače idem u detaljno istraživanje ljepota Gorskog kotara a samim time i Lujzijane. :putopisac: :zastava:
Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#80  PostPostao/la Vežičanka » 30.5.2019, 09:57

Baš dobro što si stao i poslikao! Ja sam više puta prošla otkad je preuređeno ali nisam mogla nagovoriti suputnike da stanemo.

Jedino mislim da bi trebala biti postavljena ploča s opisom povijesti Lujzijane ukratko.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#81  PostPostao/la Vežičanka » 1.6.2019, 23:57

Iz znanstvenog članka "FILIP VUKASOVIĆ 1755—1809", St. S. Nossan:

Radove trasiranja od Rijeke kroz kotlinu Rječine počeo je Vukasović 28. veljače 1803., pa je u tu svrhu nabavio novi instrument za niveliranje. Do 3. ožujka stiglo se s trasiranjem nove ceste do kuće Benczony. (Mislim da je ta kuća na Orehovici -op. Vežičanka)

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#82  PostPostao/la Vežičanka » 3.6.2019, 19:01

U znanstvenom članku FILIP VUKASOVIĆ 1755—1809, autor STJEPAN SZAVITZ NOSSAN naglašava između ostalog dvije činjenice koje se i danas pogrešno postavljaju.
https://hrcak.srce.hr/index.php?show=cl ... zik=283967

Prvo - nije točno da je cesta dobila ime po Napoleonovoj supruzi Mariji Lujzi. Cesta je dobila ime po supruzi austrijskog cara Franje I - Mariji Ludovici.

Drugo -cestu nisu dovršili nikakvi Francuzi. (negdje se čak može pročitati da su je gradili.) Francuska vlada samo je dozvolila već postojećim graditeljima da cestu dovrše. Do tada je već bila sagrađena 4 km do Karlovca.

Treće - ( a ovo dodajem ja) - mislim da nema dileme gdje Lujzijana počinje a gdje završava. Ako se počela graditi od Rijeke znači da počinje u Rijeci a ne u Karlovcu.

Iz gore spomenutog članka:
Pod Vukasovićevom osobnom upravom bila je cesta početkom 1809. praktički dovršena u duljini od približno 130 km, tj. do nešto preko 4 km pred säm grad Karlovac, pa je legenda bez svake osnove da su ovu cestu gradili Francuzi i da ju je Napoleon prozvao imenom svoje druge supruge Marije Lujze kćerke austrijskog cara Franje I.
U Arhivu Hrvatske u Zagrebu pohranjeni su među spisima Zagrebačke županije iz razdoblja svibanj—prosinac 1808. izvorni otpis Kr. ug. namjesničkog vijeća br. 10123 od 10. svibnja 1808, kojim se obavještava županija da je car (Franjo I) na molbu Priv. ug. brodarskog društva dozvolio da se cesta (Karlovac—Rijeka) prozove imenom carice »Via Ludovicea« (Marija Ludovica bila je treća supruga cara Franje I). Iz ovog spisa se vidi porijeklo naziva »Lujzina cesta« kao i činjenica da je cestu gradilo već prije spomenuto Kr. ug. privilegirano kanalsko i brodarsko društvo.

Neshvatljivo je, kako su mnogi naši historičari i pisci bez svakog kritičnog provjeravanja dokumenata prihvatili tezu da su Francuzi gradili ovu cestu i da su je prozvali po Mariji Lujzi, Napoleonovoj drugoj supruzi i kćerki Franje I, pa se tako ova kriva legenda provlači kroz gotovo cijelu literaturu. Možda leži uzrok te zabune u tome što se Ludovika njemački obično zove Louise, pa su cestu mjesto latinski Via Ludovicea nazvali Louisen Strasse.

Daluka
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 490
Teme: 7
Pridružen: 13.10.2015, 17:08

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#83  PostPostao/la Daluka » 3.6.2019, 19:40

Bit će zanimljivo vidjeti što će od miljokaza ostati nakon trenutne rekonstrukcije ceste?

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#84  PostPostao/la Vežičanka » 29.7.2020, 13:20

U postu br. 72. na prethodnoj stranici pisali smo o prolasku prve žirafe za bečki zoološki vrt kroz Lujzijanu.

Za zabavu za ove ljetne dane donosim još detalja:


O žirafi koja je u 1828. prošla Lujzijanom

1933. godine Austrijanci se u novinama prisjećaju prve žirafe u zoološkom vrtu u Beču, u Schönbrunnu:

1827. godine vijest se kao požar proširila Bečom – Schönbrunn će dobiti žirafu!
Do tada je u kopnenom dijelu Europe samo Pariz imao žirafu. To je tada izazvalo u Parizu veliku senzaciju da je čak nastala moda „ala žirafa“ – odjeća, frizure, čak i hrana bili su inspirirani žirafom.

U Beču se proširia vijest da Mehmed Ali, podkralj Egipta daruje žirafu caru Franji. Čuvar životinja Josef Aman bio je proglašen „počasnim vitezom“ žirafe. U studenom 1827. otputovao je u Aleksandriju gdje je žirafa trebala prezimiti pod budnim okom kraljevskog arapskog čuvara Ali Sciobari.

U Beču su izvršene opsežne pripreme za dopremu žirafe iz Aleksandrije u Schönbrunn pod vodstvom upravitelja menažerije.
U Aleksandriju je poslat ratni brod Arethusa kao pratnja teretnom jedrenjaku u koji se ukrcala žirafa 30. ožujka 1828.
Nakon 28 dana plovidbe žirafa je stigla u Veneciju 27.travnja 1828. na svom putu iz Aleksandrije za Rijeku.
U Rijeku je stigla 18. lipnja 1828.

Iskrcavanje je moglo započeti. Čuvar Aman je primio opsežno pismeno uputstvo razrađeno do najmanjih detalja o iskrcavanju i transportu žirafe.
Za žirafu su čak nabavljene kožnate cipele sa vezicama da bi joj se zaštitila kopita od kamenja na putu.

Mjesta kroz koja je trebala proći žirafa dobila su detaljna uputstva o mjerama koje moraju poduzeti da bi se životinji osigurala sigurnost, zaklon i pažnja.
Predstavnici vlasti u Zagrebu poslali su uputstva tim naseljima da osiguraju štalu ili neko prikladno mjesto koje će posuti suhim pijeskom što je nužno za odmor životinje.

Žirafa je stigla u Schönbrunn 07.kolovoza 1828. zdrava i živa. Živjela je u prostranom vrtu ispred koga je osam stražara čuvalo stražu.
Njezin čuvar bio je Ali Cagi Sciobari, Arapin duge brade star oko 50 godna. Njegova crvena odora i pojava izazivali su mnogo pažnje.

Žirafu su hranili mlijekom, kruhom, grahom i datuljama. Bila je veoma vezana uz svog čuvara. Svaki dan mnogo ju je ljudi dolazilo vidjeti.

Nažalost žirafa nije dugo izdržala u zatočeništvu u Schönbrunnu. Uginula je 20. lipnja 1829.
Bečke novine „Wiener Zeitung“ tada su joj objavile nekrolog, kao što se to čini za poznate osobe.

U gornjem tekstu nema detalja o prolasku žirafe kroz Lujzijanu. Međutim u bečkim novinama iz lipnja 1828. pronašla sam spisak naselja na Lujzijani i dalje, kroz koje je bilo predviđeno da žirafa prođe.

kako se vidi iz plana pješačenja žirafe, bili su predviđeni i dani odmora - rasttag. Trebala je krenuti iz Rijeke 11. lipnja 1828., ali je stigla u Rijeku iz Venecije sa malim zakašnjenjem 18. lipnja. Očito se ovaj plan morao malo pomaknuti

naselja kroz koja prolazi žirafa 1828.jpg
naselja kroz koja prolazi žirafa 1828.jpg (127.46 KiB) Pogledano 231 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4469
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#85  PostPostao/la Vežičanka » 4.8.2020, 11:14

Ako se netko zapitao zašto je žirafi trebalo toliko da stigne iz Venecije u Rijeku - evo odgovora:

Kad su doplovili u blizini Venecije, žirafa je odvedena u karantenu na otočić Poveglia, gdje je provela određeno vrijeme.

žirafa.jpg
žirafa.jpg (86.85 KiB) Pogledano 133 puta

Zanimalo me je koji je to "austrijski" trgovački jedrenjak imao čast da vozi žirafu. Pronašla sam da je to naravno bio naš jedrenjak brik Austria, kapetan Petar Leva.

Mužjak žirafe namijenjen za bečki zoološki vrt je u vrijeme putovanja bio star 13 mjeseci. Put je u početku dobro podnosio, međutim pri kraju je postao vrlo nemiran, te je kapetan Leva odlučio zaustaviti jedrenjak u blizini otoka Krfa, gdje su se zadržali 3 dana.

žirafa-.jpg
žirafa-.jpg (23.4 KiB) Pogledano 116 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23077
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Lujzijana (1803.-1811.)

Post broj:#86  PostPostao/la Adamić » 4.8.2020, 23:33

He,he sviđa mi se maskica... :gore

Za 3 dana je obljetnica kad je žirafa sretno stigla u Beč 1828 iz Rijeke .


Nego po mojoj nekoj računici 50 dana joj je trebalo da dođe iz Rijeke do Beča. Naravno bez presinga što se vidi po zabilješkama.

Od Rijeke 18. 06.1828.do Beč 7.8.1828. je 50 dana.

37 dana je planirano uz odmore da dođe. Dakle zadržala se je i u Rijeci dobrih 13 dana.
Slika

Prethodni

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijesne ceste

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju