Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4465
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#16  PostPostao/la Vežičanka » 16.8.2018, 16:17

....nastavak...parobrod Siam.......

U prethodnom postu smo vidjeli kako je nesretno završio prvi transport konja parobroda Siam za američku vojsku u Američko-filipinskom ratu 1899.
Međutim, američka vojska nije odustala od parobroda. U svom izvještaju časnik, kapetan O'Nell, opisujući okolnosti u kojima se sve dogodilo, imao je samo riječi hvale za našeg zapovjednika Rajčića, časnike i ostalu posadu. Oni su dali sve od sebe i zaslužni su da je brod spašen a također i ljudski životi. (taj izvještaj možete pročitati u linku koji sam dala u prethodnom postu).

Bilo je jasno da su pregrade za konje na brodu Siam bile konstruirane samo za plovidbu po lijepom vremenu, pa je to ispravljeno kod slijedećeg pristajanja u Honolulu.

Honolulu harbour.jpg
Honolulu harbour.jpg (116.63 KiB) Pogledano 5665 puta

Kapetan Rajčić je iz Manile otputovao svome domu u Rijeci, a kao zapovjenik na Siam dolazi kapetan Antonio Valentin. Časnici Xigga i Stipanović ostali su na brodu.
Kapetan Valentin zamijenio je posadu ložača sa Siama (one koji su se pobunili za vrijeme oluje i odbili raditi) sa posadom ložača Filipinaca, koji su se pokazali kao dobri i vrijedni radnici.
Siam otplovljava iz Manile 20. listopada 1899. za Honolulu, u koji dolazi 15. studenog, nakon 26 dana plovidbe.

Valentin je također promijenio kurs broda iz Honolula za Manilu, pa je do Manile došao južnije, preko San Bernardino tjesnaca, izbjegavajući sjeverno područje tropskih oluja. Učinio bi to i Rajčić da je u Honolulu dobio preciznu kartu s označenim opasnim područjima.

Siam je i dalje prevozio konje i mule za Manilu, najprije samo iz Honolula, a kasnije i iz San Francisca.
Sredinom slijedeće godine 1900. zapovjedništvo na Siamu preuzima kapetan Xigga, a Stipanović preuzima dužnost prvog časnika.
Parobrod je bio u službi američkog vojnog transporta neko vrijeme ne samo za Filipine, već i za Kinu, prevozeći osim konja i mula i ugljen za potrebe vojske.

1901. godine Siam opet odlazi na svoje stare rute na daleki istok.
Opet je na plovidbama između Jave, Singapura, Hong Konga, Kine, Indije, Australije i sjevernih Europskih luka.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siam zaplijenjen 31.01.1905.

1904. godine Siam je bio u čarteru firme Mann George and Co iz Londona, za prijevoz ugljena na daleki istok. Ugovor je potpisan 11. studenog 1904. Zapovjednik je bio Xigga, a prvi časnik Stipanović.

Parobrod je u Cardiffu ukrcao oko 4100 tona ugljena. Iz Cardiffa je otplovio 23. studenog.
U brodskim dokumentima odredište je bilo Hong Kong, zatim Shanghai ili Kiautschou (Kina).
4. siječnja 1905. Siam je stigao u Singapur. Odavde je proslijedio za Hong Kong. U Hong Kongu je dobio potrebne papire da proslijedi za Kiautschou.

Međutim parobrod Siam je pokušao doći do ruske luke Vladivostok. Očito je to bilo već prije dogovoreno sa zapovjednikom, da li već u Cardiffu ili u Hong Kongu, to je nemoguće ustanoviti.
Zbog rusko-japanskog rata Japan je držao Ruske luke u blokadi, pa se takav postupak Siama smatrao krijumčarenjem.
Čini se da bi doprema materijala koji se nije smatrao ratnim bila moguća, ali je li tu spadao ugljen, što je sve bilo u igri, je li vlasnik kompanija Oriente znao za to --to su sve pitanja koja ćemo ostaviti za povjesničare pomorskog prava.
Opširan prikaz tog slučaja, optužbi, žalbi, (također i za parobrod Burma koji je bio u istoj situaciji) može se naći u ovoj knjizi (na njemačkom jeziku) iz 1908. god. https://archive.org/details/dasjapanischepr01mechgoog

Dakle, parobrod Siam umjesto da iz Hong Konga proslijedi za Kinu, pokušava doploviti s ugljenom do Vladivostoka. Krenuo je kroz Soya tjesnac ali je tamo naišao na plutajuće komade leda, pa je okrenuo južnije u Tsugaru tjesnac. Na tom putu Siama je otkrila i zaplijenila japanska krstarica Asama u 3.50 popodne 31.siječnja 1905.

Japan-Vladivostok.JPG
Japan-Vladivostok.JPG (40.15 KiB) Pogledano 5665 puta

Posada Siama, njih 28, je zarobljena. Pušteni su 9.veljače, ali brod nije nikada vraćen vlasnicima.

Japanski sud dosudio je da je parobrod Siam legitimni ratni plijen. Sve žalbe kompanije Oriente i Mann George and Co, agencije u čijem je čarteru bio Siam bile su uzaludne.

ondašnja štampa izvještava:
Siam - legalno zadržan.JPG
Siam - legalno zadržan.JPG (21.03 KiB) Pogledano 5665 puta

Siam je postao japanski brod, najprije s imenom Kinsho Maru, zatim od 1906. Yerimo Maru.
1920. prodan je španjolskoj kompaniji koja mu mijenja ime u Ignacio.
Brod je izrezan za staro željezo 1924.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jedna zanimljivost za kraj:

Jedna od dvije mule koje su preživjele oluju kroz koju je prošao Siam bila je kasnije poznata na cijelim Filipinima pod imenom „Siam“.
1908. godine ta mula je bila još jedina preživjela od dvije spašene.
Ta je životinja i kasnije imala nevjerojatnu sreću. Američki vojni veterinar A.R. Glaisyer ispričao je 1908. godine slijedeće:
1905. na Filipinima stado vojnih mula bilo je smješteno u malom mjestu u brdima u staji, kada je staju zahvatila vatra. Mnoge su životinje izgorjele, a dio preživjelih morao je biti ubijen.
Jedna od malobrojnih koja je iz svega toga izašla neozlijeđena bila je mula „Siam“.
Drugi put veterinar je liječio grupu bolesnih mula koje su imale tetanus. Među njima je bio i „Siam“. Mnoge su mule podlegle bolesti ali naš se „Siam“ izvukao.

US army mule.jpg
US army mule.jpg (27.06 KiB) Pogledano 5665 puta


KRAJ

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4465
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#17  PostPostao/la Vežičanka » 8.7.2020, 22:39

Parobrod Kobe uz lijepi jedrenjak u riječkoj luci. Slika sa stranice Stare fotografije Rijeke, postao sijori
(O parobrodu Kobe čitajte u postovima 3 i 10 ove teme)

Slika

Prethodni

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju

cron