Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Naši slavni jedrenjaci

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 3720
Teme: 94
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#46  PostPostao/la Vežičanka » 3.1.2018, 19:19

nastavak .....kako je kliper Young America postao nava Miroslav

NAVA MIROSLAV

O navi Miroslav prema knjizi „Onput kad smo partili“ R.Barbalića i Ive Marendića:

Na svom posljednjem putovanju kao kliper Young America, jedrenjak je stigao u New York 6.listopada 1883.godine, gdje je brod bio raspremljen. Posljednji vlasnik Rosenfeld odlučio ga je tada prodati.

U New Yorku je 28.prosinca 1883.i 12.siječnja 1884. sastavljen kupoprodajni ugovor između vlasnika Rosenfelda i bakarskih armatura sa cijenom od 13 500 dolara (u tadašnjoj američkoj štampi pročitala sam cijenu od 14 000 pa i 15 000)

obavijest o prodaji klipera Young America u američkim novinama:
Daily Alta California 9January1884.JPG
Daily Alta California 9January1884.JPG (19.7 KiB) Pogledano 82 puta

Kupci su bili Josip Tarabochia iz Malog Lošinja koji je bio nastanjen i oženjen u Bakru, Juraj Mikuličić i Srećko Andrija Vlašić, obojica iz Bakra. Svaki od tri suvlasnika imao je 8 karata udjela u jedrenjaku.
(U američkoj štampi kao vlasnik pojavljuje se Slocovich & Co. Pretpostavljam da je to bio njujorški agent ili posrednik.)

prvo putovanje iz New Yorka zabilježeno u novinama New-York Tribune od 02.ožujka 1884. u rubrici "Otplovili", kapetan je Mikuličić:
Cleared New-York Tribune., March 02, 1884.JPG
Cleared New-York Tribune., March 02, 1884.JPG (62.68 KiB) Pogledano 82 puta

Tada su jedrenjaku uklonjena mnoga jedra, te je bio opremljen kao nava. Jedrenjak je dobio ime Miroslav najvjerojatnije prema imenu sina jednog od suvlasnika, Jurja Mikuličića.

Nava Miroslav je tada spadala u najveće brodove naše trgovačke mornarice na koju su naši pomorci bili ponosni.
Brod je upisan u upisnik u riječkoj Pomorskoj upravi 27.svibnja 1884.

Slika iz knjige Onput kad smo partili. U opisu slike stoji: Nava Miroslav s visokim američkim jarbolima i jednostrukim košnjačama, odlikom ranih klipera, na slici bakarskog slikara samouka Marija Mifke:
Nava Miroslav -Marijo Mifka.JPG
Nava Miroslav -Marijo Mifka.JPG (293.63 KiB) Pogledano 82 puta

Jedrenjak je plovio između, New Yorka, Philadelphie i Rijeke prelazeći Atlantik šest puta. Sedmo putovanje nije nikada dovršeno.
Isključivi teret bila je sirova nafta u bačvama za rafineriju u Rijeci. Povratno je brod plovio u balastu.

Zapovjednici su redom bili kapetan Nikola Mikuličić, kapetan Martin Pavletić iz Krasice i na posljednjem putovanju suvlasnik kapetan Srećko Andrija Vlašić.

Na prvom putovanju Miroslav je stigao iz New Yorka u Rijeku za 42 dana, 15.travnja 1884., s teretom sirove nafte.
Više od mjesec dana boravio je u Rijeci za koje vrijeme je upisan u registar brodova.
Na drugom putovanju prešao je Atlantik u balastu i stigao u New York 13.kolovoza 1884. Plovidba je trajala 76 dana.
Na trećem putovanju plovi iz New Yorka za Rijeku za 73 dana s teretom nafte. U Rijeku je stigao 3.prosinca 1884.
U sva tri putovanja zapovjednik je bio kapetan Nikola Mikuličić.

Četvrto putovanje s novim zapovjednikom kapetanom Martinom Pavletićem, u balastu iz Rijeke za Philadelphiju trajalo je 101 dan. U Philadelphiju je stigao 14.travnja 1885. To putovanje se odužilo jer je brod počeo propuštati vodu te je na putu uplovio u Cartagenu na popravak.
Slijedi peto putovanje iz Philadelphije u Rijeku s teretom nafte koje traje 55 dana. U Rijeku stiže 29. srpnja 1885.

Na novom šestom putovanju je i novi zapovjednik, ovaj puta suvlasnik Srećko Andrija Vlašić. To putovanje na koje jedrenjak odlazi preko Trsta u Philadelphiju, traje neobično dugo, čak četiri mjeseca. Tko zna koji su bili razlozi. U Philadelphiju stiže 23.prosinca 1885.

Nakon oko mjesec dana zadržavanja, brod isplovljava s 407 306 galona sirove nafte 13.veljače 1886. prema Rijeci. (U svim američkim izvorima datum posljednjeg isplovljavanja Miroslava iz Philadelphije je 17.veljače 1886.)
Do Rijeke nikada nije stigao. Stradao je negdje na Atlantiku ne zna se točno ni gdje ni kada. Broj članova posade zajedno s kapetanom suvlasnikom Srećkom Andrijom Vlašićem, koji su svi stradali, bilo je 20.

Novine The New York Times od 28. svibnja 1886. obavještava o nestanku jedrenjaka Miroslav kojim je zapovijedao iskusni kapetan Vlašić koji dobro zna upravljati velikim brodovima. Brod nije stigao u Rijeku, u koju su doplovili brodovi koji su iz Philadelpije krenuli 40 dana poslije Miroslava.:
The New York Times 28May1886-Miroslav missing.jpg
The New York Times 28May1886-Miroslav missing.jpg (115.05 KiB) Pogledano 82 puta


Novine New York Tribune od 02.siječnja 1887. u povodu nesreće jedrenjaka Miroslav prisjećaju se povijesti klipera Young America. godina prodaje broda je pogrešna.:
New-York Tribune., January 02, 1887.JPG
New-York Tribune., January 02, 1887.JPG (68.33 KiB) Pogledano 82 puta

Spisak nesreća u 1886. godini, po mjesecima i datumima. Za veljaču 17. upisan je Miroslav:
Disasters in 1886.JPG
Disasters in 1886.JPG (76.29 KiB) Pogledano 82 puta


Izvori: knjiga Onput kad smo partili, R.Barbalić, I. Marendić i američka štampa onog vremena.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 3720
Teme: 94
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#47  PostPostao/la Vežičanka » 9.1.2018, 13:37

BARK PACE

Bark Pace bio je riječki jedrenjak. O tom jedrenjaku nisam ništa pronašla u našim izvorima, samo to da je na njemu jedno vrijeme zapovijedao nekadašnji zapovjednik školskog broda Margita, Urpani Bonaventura.
Iz knjige „Poškropljeni morem“ R. Barbalića:
URPANI BONAVENTURA iz Bakra (14.VII 1828.-4. VIII 1900.) Počeo rano ploviti na bakarskim jedrenjacima. Ispit za kapetana položio 1853. godine, a od tada preko četrdeset godina na zapovjedništvu raznih jedrenjaka- Pace, Giorgetto, Bartol, Maria S., Luka, Grad Zagreb, Trojednica. Prvi zapovjednik školskog broda bakarske nautike Margita do smrti. Bio je vrlo cijenjen u krugu bakarskih pomoraca.

Ime jedrenjaka Pace značilo bi mir na talijanskom jeziku. Čita se Pače.

slika 'Pace di Fiume' uz obalu kod Westward Ho! Slika sa stranice North Devon Maritime Museum. Autor L. Harris. Slika je nastala 1890., da li prema sjećanju autora ili po predaji, nije mi poznato.
bark Pace di Fiume North Devon Maritime museum.jpg
bark Pace di Fiume North Devon Maritime museum.jpg (115.33 KiB) Pogledano 56 puta

O nesreći barka Pace 28. prosinca 1868. našla sam opširno na engleskim stranicama.
Zanimljivo je da je bark Pace stradao na isti dan kao i naš nesretni jedrenjak Cpricorno, 32 godine kasnije (vidi postove na prethodnoj stranici).

Jedrenjak Pace plovio je 27. prosinca 1868. u Bideford Bayu. Snažan vjetar koji je počeo u nedjelju 27. prosinca, nastavio se u ponedjeljak. Dva jedrenjaka našla su se u opasnosti. Bili su to engleski bark Leopard i naš (austrijski) bark Pace. More ih je dovuklo blizu obale blizu kraja Northam Burrowsa.

Jedrenjak Pace prevozio je ugljen i željezo iz Glasgowa u Veneciju kada ga je zahvatila oluja.
Pace je bio velik jedrenjak sa sedamnaest članova posade. Na brodu je također bio škotski pilot, koji se uspio spasiti. Zapovjednik je bio kapetan Gidoma Turčić.

Obavještena je obalna spasilačka služba iz Appledora da su dva jedrenjaka u opasnosti. Skupljena je spasilačka ekipa, a konji su dovukli spasilački čamac do obale.
Od dva broda Pace je bio u većoj opasnosti, tako da su se spasioci u čamcu uputili prema tom jedrenjaku pri visokim valovima i uz teškoće.

To se odvijalo po danu i blizu obale, tako da je bilo mnogo ljudi koji su promatrali spašavanje.
Isprva posada Pacea nije pokazivala nikakve znakove da žele ući u čamac, nisu se micali, niti su dobacili konop spasilačkom čamcu. Kasnije se saznalo da im je kapetan zabranio da napuste brod.
Naposljetku je grupa mornara od osmero skočila zajedno u more. Na sreću svi su bili dignuti u čamac osim jednoga koji se utopio. Ti su mornari u smrtnoj opasnosti odlučili ne poslušati kapetana.

Čamac se vratio na obalu sa spašenim pomorcima. Ostali na jedrenjaku su još uvijek oklijevali. Kako je na Pacu bilo još ljudi, čamac za spašavanje se vratio do broda sa potpuno novom posadom, jer je prva posada bila iscrpljena. Čamcem su upravljali veslom jer su u prvom spašavanju izgubili kormilo. Drugi pokušaj spašavanja je bio neuspješan jer se čamac prevrnuo, a izgubili su i jedan dio vesala. Na sreću spasioci su se uspjeli vratiti u čamac. Nije bilo druge nego vratiti se na obalu.
U međuvremenu, plima se počela povlačiti i jedrenjak je ostao zakopan u pijesku. Posada na Paceu uhvatila se za križeve na jarbolu.
Odlučeno je da bi bila ludost ponovo se otputiti čamcem do jedrenjaka sa neiskusnom posadom (ovaj put volonteri). Računalo se da će se tijekom noći plima potpuno povući, a pomorci će biti spašeni.
Na žalost, u međuvremenu dio njih srušio se u more od iscrpljenosti, te su se utopili.
Četvero je ljudi poginulo na jedrenjaku Pace. Jedan od njih bio je Serafin Petar Turčić, časnik, niti 21 godinu star.

Iz izvora „Stanovništvo istočnog dijela lovranske gradske jezgre u XIX. stoljeću“ (R. Žigulić i S. B. Žigulić), str.90 i 91, Serafin Petar Turčić rodio se u Lovranu (21.2.1848.–28.12.1868.)
otac: Anton Turčić, pomorski kapetan rođen 1797.
majka: Antonija r. Marušić (9.5.1801.–21.7.1855.)

Slika sa stranice Mariners and Memorials. Ovdje je prenesena dozvolom autorice i vlasnice stranice.
turcich-serafino.jpg
turcich-serafino.jpg (293.88 KiB) Pogledano 56 puta

Na kamenom spomeniku piše: Sacred In the memory of Serafino P. Turcich Of Fuime (ovo je očita greška) Mate of the Austrian Barque Pace
wrecked on the Northam Sands Dec 28th 1868 Aged 21Also three of the Crew of the same Ship interred adjoining this Grave R.I.P.
Prema podacima o zakopanim čini se da su još poginuli: Fausto Zambelli 25 god, Giovanni Priskić 22 godine (prema gornjem izvoru također prezime iz Lovrana)i Pio Andre 19 godina.

Ova nesreća međutim nije značila kraj za jedrenjak. Nakon nekoliko neuspjelih pokušaja, jedrenjak je izvučen iz mulja u lipnju 1869. Trup je kupilo nekoliko poduzetnika. Popravljen je u Bedfordskom brodogradilištu i porinut 1870. kao Lady Gertrude. Međutim nakon samo nešto više od godinu dana, doživio je nesreću kad mu se zapalio teret ugljena u Atlantiku blizu Rio de Janeira. Posada je spašena a jedrenjak je potopljen.

Posada spasilačkog čamca za svoju požrtvovnost prilikom spašavanja barka Pace dobila je medalje i to od Royal National Lifeboat institution i također i od austrijskog cara. Od austrijskog cara pojedinci su dobili razne medalje.

Autorica i vlasnica stranice Mariners and Memorials također mi je ljubazno poslala donje dvije fotografije:

na ovoj fotografiji se vidi crkva i groblje uz crkvu u Appledoru. Grob Serafina Petra Turčića je na području između crkve i nižeg krova donje zgrade:
Church IMG_0676-a.JPG
Church IMG_0676-a.JPG (185.37 KiB) Pogledano 56 puta

Lovranac Serafin Petar Turčić leži ovdje daleko od domovine u Engleskoj već skoro 150 godina. Nije imao niti 21 godinu kad je poginuo:
Turcich-Serafino IMG_0591-a.JPG
Turcich-Serafino IMG_0591-a.JPG (347.84 KiB) Pogledano 56 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 3720
Teme: 94
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#48  PostPostao/la Vežičanka » 14.1.2018, 16:23

U tekstu Igora Žica u Sušačkoj reviji "Dva Spiridona dvije tragične sudbine", pronašla sam podatak da je za srpskog trgovca i brodovlasnika Spiridona Gopčevića, nastanjenog u Trstu, izgrađen bark Pace u Malom Lošinju 1853. godine.
Tko zna je li to isti bark o kojem govorimo u gornjem postu?
Spiridon Gopčević stariji, je kako se može vidjeti u tekstu zapao u znatne financijske teškoće zbog čega je 1861. izvršio samoubojstvo.
Kaže se da su mu 1855. razne firme zaplijenile četiri jedrenjaka (ne piše koja), a za očekivati je da je kasnije prodana ili zaplijenjena i ostala flota.
S druge strane s novim vlasnikom obično su slijedila i nova imena jedrenjaka, ali bilo je i iznimaka.

Prethodni

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 3 gostiju

cron