Parobrod
SIRIUS tada vlasništvo brodarskog društva "Iris" iz Stockholma, naišao je jednog olujnog dana u Kvarneru u veljači 1947. na minu i potonuo na dubinu od 52 m.
Posada se sva spasila, osim jednog mornara koji je najvjerojatnije umro od srčane kapi.
Brod je sagrađen 1946. u Švedskoj. Dimenzije: duljina 90,47m; širina 12,27m; visina 6,2m.
BRT 3023, DWT 2980
Parni stroj trostruke ekspanzije kombiniran s turbokompresorom od 990 IHP.
Kotlovi škotski za pregrijanu paru, tlak 14 atm.
Loženje ugljenom, potrošnja 11 tona za 24 sata.
Brzina broda pod teretom 11 Nm.
Odmah nakon što je brod potonuo, vlasnici su se interesirali za njegovo vađenje, ali je brod ležao u minskom polju koje još nije bilo očišćeno.
Nakon čišćenja minskog polja nekoliko se puta bezuspješno tragalo za brodom.
Napokon je brod pronađen u siječnju 1956., gotovo jednu milju dalje od pozicije koja je zabilježena prilikom potapljanja.
Pregledom ronioca utvrđeno je da brod leži ravno. Mina je rasporila skladište br. 1, te se brod prelomio preko grotla br.2 preko zapovjedničkog mosta. Pramac je bio zariven nekoliko metara u mulj. (Vidi skicu).

- image.jpg (111.02 KiB) Pogledano 4415 puta
Nakon predočenog stanja, vlasnik nije više imao interesa za brod, te ga je uz naknadu prepustio "Brodospasu".
10. svibnja 1956. nakon što su razrađeni projekti i nakon što je "Brodospas" izvršio pripreme, započeli su ronioci i mornari broda "Labin" pod rukovodstvom Jerka Tanfare radove na dizanju broda.
Potopljeni brod nalazio se na sredini Kvarnera, udaljen od kopna 7-8 milja.
Iako je "Brodospas" već imao dosta iskustva u podizanju brodova s morskog dna, dodatnu poteškoću je predstavljao uvijek nemirni Kvarner, iznenadne bure i polomljeni pramac broda.
Stoga je odlučeno da se brod pomoću cilindara podigne za oko 12 m od površine i tako lebdeći dotegli u zaklonjeno mjesto u Raški zaljev.

- image.jpg (149.63 KiB) Pogledano 4415 puta
Dana 29. kolovoza 1956. započeli su kompresori tjerati zrak u cilindre.
Brod je dotegljen u Raški zaljev nakon što su svladane razne teškoće.
U Raškom zaljevu postepeno se skraćivala užad, brod je navlačen u sve pliće dno.
5. listopada brod je nakon 9 godina ležanja na morskom dnu izašao svojom gornjom palubom na površinu.

- image.jpg (193 KiB) Pogledano 4415 puta
Kako je brod izlazio na površinu, jarboli, dimnjak, zapovjednički most, oplata broda, sve je bilo prekriveno morskom florom i faunom dubine Kvarnera i prelijevalo se u krasnim duginim bojama.
To je trajalo samo kratko vrijeme jer su na zraku boje ubrzo izblijedjele.
19. 10. 1956. započelo je tegljenje broda prema Splitu.
Zbog slomljenog pramca, nije bila moguća plovnost cijelog broda, već se pramac i dalje pridržavao pomoću uzgona cilindara.
Izgled teglja je bio čudan. Krma je visoko stršila nad površinom mora, dok se paluba pramca nalazila gotovo pod vodom.

- image.jpg (233.2 KiB) Pogledano 4415 puta
Prema tekstu Ljube Marina u časopisu Pomorstvo 1956. god.--------------------------------------------------------------------------
U brodogradilištu Split brod je popravljen i uređen. Dobio je ime "Mosor". U floti Slobodne plovidbe bio je od 1957. do 1969.
Nakon toga mijenja vlasnika i ime do svog kraja 1970.
Brod Mosor 1958.godine

- Mosor 1958.JPG (96.4 KiB) Pogledano 4353 puta