21.rujna 1897. godine parobrod Ika, sagrađen 1885. u Trstu, vlasništvo Ugarsko hrvatskog parobrodarskog društva i veliki parobrod Cunard linea - Tyria sudarili su se kod riječkog lukobrana.
Kako je do nesreće došlo, tko je proglašen krivim i što je poslije bilo s Ikom saznat ćemo iz stare štampe.
Pa krenimo:
"Banovac", piše 25. rujna 1897. o nesreći. Dat je spisak imena od 15 poginulih, mada je kasnije spominjana brojka od 22, pa čak i 26 mrtva. Navodno su se tijela utopljenika pronalazila naknadno ili ih je more izbacilo nakon nekoliko dana na raznim mjestma. Grozna nesreća na Jadranskom
moru.21. o. mj. oko 7 sati na večer desila se je na moru tik ulaza u riečku luku
grozna nesreća. Englezki parobrod „Tyria"
udario je tolikom žestinom u parobrod
„Ika"
ug.-hrv. pomorskoga -parobrodarskog poduzeća,
da je ovaj brod s mjesta potonuo.
Potopiše
se: 1. Jakov Bralić iz Starog grada, (svirač
"verglec"). 2. Nikola Blažević iz Sv. Jelene.
3. Juraj Rogić. 4. Stjepan Rogić. 5. Dujo
Bralić. 6. Nikola Njegovan. 7. Matija Jerković 8. Vinko Jerković iz Starog grada
(sin gornjeg). 9. Dr. Ivan Koppalik, profesor
na bečkom sveučilištu. 10. Franjo Pavličić,
župnik u Kostreni Sv. Lucije. 11. Pavao
Mattaja Jakovov, seljak iz Sv. Jakova. 12.
Vinko Stanić iz Bribira, opančar. 13. Antun
Širola, mornar iz Kostrene. 14. Mat. Padjen.
15. Josip Padjen, oba iz Ledenice. 16. Tomo
Gržić iz Crikvenice. 17. Jak. Jašić iz Novog.
Ronilac je konstatovao, da se parobrod
“Ika” nalazi na dnu mora u dubini od 33
metra. Sada će ponovice ronioci u more,
nebi li se i lješine nesretnika pronašle.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Pravi prijatelj naroda" piše 1.listopada 1897.: Velika nesreća na moru dne 21. rujna o. g. Zabilježit nam je groznu nesreću,
što je snašla parobrod
Iku, vlastničtvo ugarsko-
hrvatske udruge, kad je zalazila u riečku luku u
večer oko 7 sati, da izkrca svoje putnike, što ih
je dovezla ovamo iz Cirkvenice. Veliki englezki
parobrod Thyria srazio se sa Ikom, te ju probušio u rebra, razderavši ju na preko 2 metra
u dužinu i blizu 1 metra u visinu. Voda je tolikom silom kroz tu prodorinu u brod provalila,
da je brod za dva časa potonuo. Spasiše se tek
neki, koji su bili na skok spremni, te poskakaše
u čamce Ike i u onaj, što im ga bila Thyria u
susret sunula. Thyria dobaci nesretnikom i konope, ali se tiem slabo tko okoristio.
Na parobrodu
Iki bilo je mornara 9, a putnika 43. Spasiše se svi mornari i 17 putnika, a poginulo je
26 ljudi.
Poginulo je samo nekoliko stranaca, medju
njima jedan peštanski trgovac i jedan profesor
bogoslovije iz Beča, a ostali su poprieko naši ljudi, medju njima župnik kostrenski Franjo Pavličić, vraćajuć se iz Novoga od svoga prijatelja,
kanonika Cvetka. Vlastnici
Ike dadoše najprije
u dubljini morskoj po ronilcima (ljudi, koji se
spuštaju na dno mora u spremah, u koje ne
prodire voda, ali imadu cievi za omogućivanje
disanja), propali brod pretražiti, a tad ga makinami dići. Onda tekar mogoše, da vade iz njega
lješine, koje se zaustaviše u njem i na njem.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kako je u sudaru prošao parobrod Tyria? Po svemu sudeći dobro jer “Naša sloga” piše 23.rujna 1897. na kraju izvještaja o nesreći, da je engleski parobrod otplovio odmah dalje, te je pomorska oblast brzojavila u Veneciju, da ga se tamo zadrži..........................................................................................................................................................................................................................
Počela je rasprava o krivici za sudar.
"Naša sloga" piše 8. svibnja 1900.:Rasprava proti kapetana potonulog parobroda “Ika”U ponedjeljak dne 14. t.mj. započeti će kod kr. riečkog tribunala pod predsjedničtvom g. Vjekoslava pl. Thiery-a konačna razprava proti pomorskom kapetanu g. Romanu Forempocheru, koji je zapoviedao potonulim parobrodom ugarsko-hrvatskog parobrodarskog družtva na Rieci
“Ika”.
G. Forempocher, obtužen je, da je on prouzročio nesreću prigodom sukoba parobroda
“Ika” sa englezkim parobrodom “Thyria” pred ulazom u riečku luku. Onom prigodom potopilo se je – kako je poznato više osoba, putnika većinom iz hrvatskog primorja.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Parobrod je izvučen iz mora, popravljen i odlučeno je da se proda.:
Novine "Banovac" pišu 21.svibnja 1898.:Parobrod
„Ika", koji je jesenas u riječkoj luci nastradao prodat će se putem javne dražbe. Procijenjen je na 10.000 for.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kapetan "Ike", Romano Forempoher isprva je osuđen zbog sudara, ali je na ponovnom suđenju oslobođen:
“Pučki prijatelj” piše 25.svibnja 1900. :Parobrod Ika.Još je svim u pameti nesreća, koja se pred par godina dogodila u riečkoj luci parobrodu
“Iki”. Poginulo je uslied njezinog sudara s jednim englezkim parobrodom više osoba. Mnogo se u javnosti
govorilo i pisalo, tko je kriv sudaru, da li kapetan englezkog parobroda ili
“Ike”. Javno mnienje pripisalo je
uzrok kapetanu englezkog parobroda. — Prošlog tjedna
vodila se kod riečkog tribunala uz prisutnosti velikog
množtva obćinstva razprava proti kapetanu Forempocheru, koji je zapovjedao one večeri par.
“Iku”. Branio ga sjajno odvj. Barčić, ali tribunal ga je odsudio na 4
mjeseca zatvora.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Naša sloga" 23.studeni 1900.Kapetan “Ike” Forempocher –riešenDne 14. t.mj. se je razpravljalo pred budimpeštanskim kr. sudbenim stolom pitanje, tko je kriv nesreći parobroda
“Ike”.
Prigodom sudara sa englezkim parobrodom “Tyria” utopila su se 22 putnika i jedan mornar sa
“Ike”. Riečki sud osudio je kapetana Forempochera na četiri mjeseca tamnice uračunavši dva mjeseca istražnog zatvora.
Peštanski sudbeni stol povratio je riečkom sudu prije dulje vremena spise radi korektura i manjkavosti.
Jučer je kr. sudbeni stol riešio kapetana Forempochera s razloga, da je i “Tyria” kriva.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Kratka vijest novina "Svjetlo Karlovac" od 18. studenog 1900. glasi:Kapetan Forempocher proglašen je nevinim radi nesreće parobroda
“Ika”.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Ika" je prodata grčkim brodovlasnicima ali ni s novim imenom i novim vlasnicima nije imala sreće. Potonula je 1901. godine:
“Pučki prijatelj” izvještava 25.kolovoza 1901.:IkaKoji se još ne sjeća onoga strašnoga dogadjaja pred 4 god., kad je parobrod
»Ika« bio na vrhu
riečke luke nasrnut od englezkog parobroda, pa potonuo i pogubio toliko ljudskih života. Ugarsko-hrvatsko
družtvo je svoju
»Iku« dignulo, popravilo i prodalo
Grcima, koji ga nazvaše »Angelika.« Nu ni »Angelika« nije srećnije prošla, jer čitamo, da se je i u grčkim
vodama sudarila s nekim brodom, te dala moru opet
dva ljudska života, a valjda i svoga za uviek.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Malo su drugačiji podaci o imenu broda koji su kupili Grci u novinama Naša sloga od 23.06.1898:Nesretni parobrod
"Ika" ugarsko-hrvatskoga parobrodarskoga družtva na Rijeci, na kojem je prošle jeseni zaglavilo toliko osoba, prodan je ovih dana na dražbi. Parobrod taj kupio je Grk imenom Ciattra za for. 9050. Parobrodom ovim ploviti će na obalah Grčke pod imenom "Evangelini".
"Svjetlo Karlovac" piše 1.rujna 1901.:Parobrod
“Ika” , koja je pred tri godine potonula pred Rijekom, te kasnije izvadjena iz mora, pa ju kupilo grčko družtvo, opet potonu u Egejskom moru.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prema vijest iz Novog lista od studenog 1902., englesko parobrodarsko društvo “Cunard Line” isplatilo je te godine Ungaro- Croati 50.000 kruna odštete za potopljeni parobrod “Ika”. Na kraju, ovako je (meni nepoznati) umjetnik naslikao nesreću parobroda Ike koja se dogodila 21.rujna 1897. godine. Slika iz časopisa Dom i sviet 1897.

- propast Ike u riječkoj luci .jpg (335.91 KiB) Pogledano 4584 puta