Parobrod VisParobrod
Vis jedna je od najpoznatijih olupina u Jadranu. O njegovom stradanju 13. veljače 1946. kod rta Mašnjak na ulazu u Plominski zaljev dosta se pisalo (o tome čitajte u postu br. 3 ove teme)
Znamo kakav je bio kraj broda
Vis, a kakav mu je bio život?
Parobrod
Vis sagrađen je u brodogradilištu Dunlop, Bremner & Co. Ltd., Port Glasgow 1921. godine pod imenom Renteria. Brod je izgrađen za norveškog brodara Fearnley & Eger iz Osla (tada Kristiania).
Tonaža 1872 grt / 1024 nrt ; DWT 3022
Dimenzije – dužina 79 x širina 12,5 m
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... RENTERIA#vhttps://www.sjohistorie.no/en/skip/23874/bilderparobrod Vis – fotografija iz gornjeg linkaOD 1934. DO 1939.1934. kupilo ga je brodarsko društvo Oceania iz Sušaka i promijenilo mu ime u
Vis. Bio je to teretni parobrod s nešto mjesta i za putnike. Kada je kupljen mogao je primiti 12 putnika i to 8 u prvom i 4 u drugom razredu. Na brodu je za putnike bila zatvorena veranda sa šetalištem i lijepo uređeni saloni.
Na svom prvom putovanju u domovinu, na kojem je prebrodio više oluja, parobrod je dovezao ugljen iz Engleske.
Vis je dolaskom u domovinu preuzeo redovnu liniju iz Sušaka za Sjevernu Afriku. Na tom putu ticao je jadranske, francuske i španjolske luke. Ponekad plovi i na Kanarske otoke.
10. studenog 1934.
Vis doplovljava u Split na svom prvom putovanju iz Sušaka. Ukupan broj posade je 24, a zapovjednik je kapetan Lujo Cvjetković iz Dubrovnika.
Tih godina najčešći teret iz naših luka mu je drvo i cement za Francusku, Španjolsku i sjevernu Afriku (Maroko, Tunis, Alžir).
Sredinom kolovoza 1935. u sušačkoj luci na parobrodu je izbio manji požar koji je ugašen brzim djelovanjem posade i sušačkih vatrogasaca. Oštećene su samo dvije brodske kabine.
Krajem kolovoza 1935.
Vis dolazi u Split i tu krca cement za Somaliju. U Šibeniku i Sušaku je ukrcao drvenu građu za Afriku.
Vis dovozi svoj prvi teret naranči iz Španjolske 21. studenog 1935. U Sušak je dovezao 30 vagona naranči. Zatim odlazi za Trst pa natrag u Sušak prazan gdje krca drvo. Prosljeđuje za Split, zatim za Dubrovnik (luka Gruž ili Dubrovnik II kako su je onda ponekad zvali). Iz Dubrovnika putuje za Maltu, Tunis, Alžir i Valenciju (Španjolska).
Krajem siječnja 1936. godine
Vis krca volove u šibenskoj luci. Zapovjednik je kapetan Luka Matović.
Iz Španjolske dovozi naranče u ožujku iste godine.
Vis je te godine i dalje prevozio stoku. U listopadu 1936. u splitskoj luci krca 600 volova, u studenom krca 156 volova za Maltu.
Krajem travnja 1936.
Vis dovozi jedan neobičan teret iz Marseja u Splitsku luku. Naime dovozi automobil u kojem se vozio kralj Aleksandar kad je na njega izvršen atentat u Marseju (09.10.1934.). Automobil je otpremljen dalje u Beograd.
Vis je tada trebao otploviti u Vranjic da ukrca cement. Puhala je jaka bura što je otežavalo manevriranje. Prilikom izlaska iz luke desila se nezgoda kada je brod zahvatio veliku lučku dizalicu. Neko vrijeme ju je vukao dok se nije srušila. Tom prilikom na sreću nitko nije stradao.
Vis je i u slijedećim godinama nastavio putovati između jadranskih luka, Francuske, Španjolske, Malte, Sjeverne Afrike i Kanarskih otoka.
Iz naših luka odvozi najčešće drvo, cement i stoku. U Jadran dovozi južno voće i raznu robu.
1936. parobrod
Vis je predviđen za preuređenje u splitskom brodogradilištu. Trebalo se povećati broj kabina za putnike. Da li je to izvedeno, nisam pronašla.
Za vrijeme Španjolskog građanskog rata (1936.-1939.),
Vis ponekad ima problema u španjolskim vodama u koje ga je često dovodi teret. Zbog imena koji je na jednoj strani napisano ćirilicom, španjolski nacionaisti misle da je
Vis ruski brod. Odvode ga pod pratnjom te je potrajalo neko vrijeme dok se sve nije razjasnilo.
U svibnju 1937. u Oranu (Alžir) ukrcava bale duhana.
U listopadu 1937. teret ga vodi u London, što je bilo izvan njegovih uobičajenih ruta.
1938. brod prevozi kukuruz u Englesku.
Luka Oran u Alžiru. Vis je u Alžiru plovio još u luke Philippeville (danas Skikda), Azrew i Alžir. U Maroku plovi u Casablancu i Rabat.

- luka Oran-alžir.jpg (293.07 KiB) Pogledano 7059 puta
VIS U DRUGOM SVJETSKOM RATUTijekom II. svj. rata parobrod
Vis bio je u sastavu Savezničke trgovačke mornarice pod upravom Britanskoga ministarstva ratnog transporta.
Za vrijeme WWII trećina brodova duge plovidbe pod britanskom upravom bila je u vlasništvu drugih zemalja – Jugoslavije, Danske, Norveške, Belgije, Grčke, Nizozemske, Poljske, Rusije i dijela Francuske.
To je stoga što su se mnogi brodovi i pomorci stavili u službu saveznika dok su njihove zemlje bile pod njemačkom okupacijom.
Početkom studenog 1940. godine
Vis odlazi u Smirnu (luka Izmir u Turskoj) a nakon toga u Sjedinjene američke države.
Slijedeće četiri godine prevozi ugljen i drvo između luka Sjedinjenih država i Kanade.
Nakon toga
Vis plovi u Veliku Britaniju i prevaža ratni materijal za Alžir a kasnije plovi između Egipta i luka istočnog Sredozemlja.
Nakon WWII
Vis prevozi u našu ratom razorenu zemlju pomoć Ujedinjenih naroda.
13. veljače 1946. na putu za Rašu gdje je trebao ukrcati teret ugljena, naletio je na minu kod rta Mašnjak i potonuo. Pritom su stradala trojica pomoraca.