Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#46  PostPostao/la Vežičanka » 29.10.2017, 20:56

Parobrod Daniel Erno
http://www.clydeships.co.uk/view.php?a1 ... ANIEL+ERNO

slika iz teme Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi
Slika

Leopold Schwarz i G. Prister su 1883. godine u Rijeci utemeljili brodarsko društvo Leopoldo Schwarz & Co. Uz pomoć subvencija društvo je dobro poslovalo.
U brodogradilištu Gaurlay Bros. & Co. iz Dundeea u Velikoj Britaniji naručili su novi brod Villam.
Od 1895. Leopold Schwartz sam upravlja društvom kojega je preimenovao u 'Poduzeće Rijeka -Ancona i Rijeka - Venecija'. U istom brodogradilištu koje je izgradilo Villama naručuje još jedan brod koji je dovršen sljedeće godine pod imenom Daniel Ernö po tadašnjem ugarskom ministru trgovine. Ovaj parobrod imao je 714 BRT, a parni stapni stroj trostruke ekspanzije razvijao je snagu od 1.050 ¡KS i pogonio je brod brzinom od 15 čvorova. Putničke kabine imale su ukupno 26 ležaja. Po dolasku u naše vode ulazi u prugu Rijeka - Venecija.
Poslijednja novogradnja ovog društva naručena je u njemačkom brodogradilištu Oderwerke Maschinenfabrik & Schiffsbauwerft A.G., iz Stettina. I ovaj brod je dobio ime po ugarskom ministru trgovine, ali novom, koji se zvao Sandor Hegedus. Očigledno da je gospodin Schwarz jako volio mađarske ministre trgovine, možda zato jer su oni potpisivali ugovore o subvencijama.
S prvim danom 1901. godine 4 parobroda Schchwarzovog društva 'Poduzeće Rijeka - Ancona i Rijeka -Venecija', (među njima Daniel Erno) zajedno s tri pruge i pripadajućim subvencijama, prelaze u Ungaro-Croatu, a sam Schwarz postaje članom Uprave. To je bio dio mađarske politike koja je nastojala objediniti linijske brodare u jedno društvo koje može lakše kontrolirati. (prema članku Zlatne godine Ungaro Croate- Andrej Mekota)
cijeli članak pročitajte u temi Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi, str.42 i 43
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Za vrijeme Prvog svj. rata parobrod je tri puta gađan torpedom ali bezuspješno.
Prvi put je to bilo 12. veljače (prema nekim izvorima 13.) 1916., kod Punta Planke (vidi također post. br. 36 ove teme). Tada je brod vještim manevrom izbjegao pogodak. Drugi put je gađan 5. travnja 1916. Torpedo je promašio brod i eksplodirao na obližnjoj stjenovitoj obali.

The Duluth Herald 17.05.1916.:
Austria files protest 1916.jpg
Austria files protest 1916.jpg (127.14 KiB) Pogledano 7091 puta

Treći put parobrod je gađan 30.rujna 1918. oko 8 sati blizu otoka Vira s dva torpeda. Jedan od torpeda pogodio je brod u krmu, ali nije eksplodirao. Poginulo je 10 osoba, većinom vojnika (brod je uz putnike prevozio i vojsku) i to kad im se u nemirnom moru prevrnuo čamac za spašavanje. Torpedo je kasnije identificiran kao talijanski.

Parobrodi Daniel Erno i iza njega Hungaria u Rijeci 1906. Slika sa stranice Fortepan
klikni za veći prikaz
Daniel Erno i Hungaria u Rijeci 1906.jpg


Iza WWI, parobrod Daniel Erno ulazi u sastav Jadranske plovidbe i mijenja ime u Šumadija. 1924. mijenja vlasnika i ujedno mijenja ime u Dorico.
1935. izrezan je u Riječkom brodogradilištu.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#47  PostPostao/la Vežičanka » 19.11.2017, 11:20

Parobrodom Daniel Erno putovali su godinama Puležani u Rijeku na dan Vele Gospe.

Daniel Erno izlet iz Pule u Rijeku za Velu Gospu.jpg
Daniel Erno izlet iz Pule u Rijeku za Velu Gospu.jpg (192.76 KiB) Pogledano 7060 puta

Kako vidimo iz vijesti Jutarnjeg lista od 27.rujna 1912., parobrodom Daniel Erno se nisu prevozili samo putnici na dvije noge.:
Jutarnji list 27.rujan1912.JPG
Jutarnji list 27.rujan1912.JPG (42.52 KiB) Pogledano 7060 puta

Za vrijeme WWI, neke parobrode zaplijenili su Talijani. Slovenske novine pišu 5. lipnja 1921. da Talijani vraćaju četiri parobroda, među njima je Daniel Erno.
5.06.1921-talijani vraćaju parobrode.JPG
5.06.1921-talijani vraćaju parobrode.JPG (41.61 KiB) Pogledano 7060 puta

Nakon što je bio kratko vrijeme u sastavu Jadranske plovidbe pod imenom Šumadija, parobrod Danijel Erno, prodan je Aleksandru Gorupu, sinu Josipa Gorupa. Brod mijenja ime u Dorico, luka pripadnosti Volosko. Nakon još par promjena vlasnika pod istim imenom, izrezan je u brodogradilištu 3.maj, koji je tada nosio talijansko ime Cantieri navali del Quarnaro jer je bio pod talijanskom vlašću.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#48  PostPostao/la Vežičanka » 20.11.2017, 19:22

1901. godine Ungaro- Croata obnavlja ugovor s Ugarskom vladom. Te godine u parobrodarsko društvo ulazi kompanija Schwarz sa svoja četiri parobroda. Jedan od njih je bio Daniel Erno (vidi post gore). Ostala tri su bili Villam, Venezia i Hegedus Sandor.

Vijest iz novina "Dom i svijet".(Jakin je staro hrvatsko ime za Anconu, što smo već ustanovili u postu br.14)
Ungaro Croata 1901.JPG
Ungaro Croata 1901.JPG (97.97 KiB) Pogledano 7042 puta


Parobrod Tatra. Izgrađen u Trstu 1905. U Jadranskoj plovidbi plovio je kao Triglav, u Jadroliniji kao Opatija. Izrezan je 1968.godine
parobrod Tatra.jpg
parobrod Tatra.jpg (156.1 KiB) Pogledano 7042 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#49  PostPostao/la Vežičanka » 27.1.2018, 12:37

O nasukavanju parobroda Godollo na otoku Murteru u veljači 1913. pisali smo na str.2 u postovima 19, 21, 22, 23 i 24

Evo još jedne slike tog događaja. Sasvim desno će biti parobrod pomorske vlade iz Rijeke „Elore" za koga pišu u "Jutarnjem listu" da je poslat upomoć.

veljača 1913-nasukao se Godollo.jpg
veljača 1913-nasukao se Godollo.jpg (231.06 KiB) Pogledano 6965 puta

Avatar korisnika
KarloOP
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 498
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#50  PostPostao/la KarloOP » 28.1.2018, 14:05

Brod u sredini je remorker "Belrorie" od Tripcovicha iz Trsta. Nakon rata u radu firme sudjelovao je poznati Gottfried v. Banfield.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#51  PostPostao/la Vežičanka » 31.1.2018, 13:52

Parobrod Sava izgrađen je u Trstu 1898.god. za Ungaro Croatu.
Od 1917. je u službi K.u.K. mornarice, 1922. vlasnik je brodarsko društvo Boka a brod mijenja ime u Morava, 1933. u vlasništvu Zetsko Plov. iz Cetinja, od 1943. u službi NOVJ.
1945. vraćen je Zetskoj plovidbi. Od 1947. je u floti Jadrolinije.
1947. mijenja ime u Bar. 1963. prodan za staro željezo.

"Naša sloga" piše 7.srpnja 1898.:
Novi parobrod "Sava" ugarsko-hrvatskoga parobrodarskoga družtva, sagrađen u Lloydovom arsenalu činio je ovih dana u našem zaljevu pokusnu vožnju. Prisutni članovi ravnateljstva ug.hrv. parobrodarskoga družtva gg. Polić, Gorup, Kopajtić i Šterk izjaviše se posve zadovoljnimi koli gradnjom toli brzinom toga krasnoga parobroda, koji će ploviti po kvarnerskom zaljevu i Dalmaciji.

Parobrod Sava 1911.godine. Slika sa stranice Fortepan
Sava 1911.jpg
Sava 1911.jpg (148.74 KiB) Pogledano 6930 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#52  PostPostao/la Vežičanka » 1.3.2018, 13:21

Britanski časnici na parobrodu Pannonia 1900. god. O posjeti britanske mornarice Rijeci čitajte u temi Stare fotografije Rijeke postovi 1179, 1180, 1181

Slike sa stranice Fortepan
na Pannoniji 1915 (1).jpg

na Pannoniji 1915- (2).jpg

na Pannoniji 1915 (3).jpg
na Pannoniji 1915 (3).jpg (177.07 KiB) Pogledano 6889 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#53  PostPostao/la Vežičanka » 10.3.2018, 10:13

Parobrod Venezia

Izgrađen je u Velikoj Britaniji 1883. u brodogradilištu Abercorn Shipbuilding Co, Paisley pod imenom ARDGOWAN.
1886. kupuje ga L. Schwarz iz Rijeke i preimenuje u Venezia. Kada se L. Schwarz pridružio Ungaro Croati 1901.god. i Venezia prelazi u njihovu flotu.
1923. preuzima ga Jadranska plovidba i preimenuje u Sava. 1928. prodan je talijanskom vlasniku koji mu mijenja ime u Bruna. Od 1929. je u vlasništvu grčkog brodovlasnika s imenom Enossis.
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... l=ARDGOWAN

1941. bombardiran je i potopljen u Suda Bayu kod Krete. https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?58591

Parobrod Venezia u Rijeci 1900. godine. Tada je još bio u vlasništvu L. Schwarza. (slika sa stranice delcampe.)
klikni za veći prikaz
parobrod Venezia 1900.jpg

razglednica sa stranice mađarskog muzeja, Venezia u Rijeci
SS Venezia-.jpg
SS Venezia-.jpg (130.81 KiB) Pogledano 6858 puta

uvećan dio gornje razglednice
parobrod Venezia.JPG
parobrod Venezia.JPG (77.23 KiB) Pogledano 6858 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#54  PostPostao/la Vežičanka » 15.6.2018, 15:40

Parobrod Almadi izgrađen je 1912. godine u brodogradilištu Marka Martinolića u Malom Lošinju.
1922. ulazi u Jadransku plovidbu pod imenom Bled.
1924. mijenja vlasnika i ime u Lussino. Od 1950 ime mu je Epomeo. Izrezan je 1950. godine.

fotografija iz knjige "Ratni dani" (autor Ernest Higin Šoić) -na parobrodu Almadi
na brodu Almadi.JPG
na brodu Almadi.JPG (311.43 KiB) Pogledano 6772 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#55  PostPostao/la Vežičanka » 16.7.2018, 12:48

Parobrod HUNGARIA

Parobrod Hungaria izgrađen je u Njemačkoj 1892. godine, u brodogradilištu Howaldswerke u Kielu.
Prodan je 1910. firmi Soc. Veneziana di Nav. te mijenja ime u Veneto.
Od 1913. god. je u sastavu parobrodarske kompanije iz Dubrovnika Soc. Nav a Vap. Ragusa koja mijenja ime 1919. u Dubrovačka parobrodarska plovidba. Brodu je za to vrijeme ime Zaton.
1926. prodan je u Grčku i mijenja ime u Ionio. Od 1927. plovi za drugu grčku kompaniju, a ime mu je Petros.
Potonuo je 1941. pogođen avionskom bombom.

slika iz posta br. 4 ove teme:
Slika

Narod 02.02.1892.JPG
Narod 02.02.1892.JPG (30.65 KiB) Pogledano 6704 puta

par. Hungaria.jpg
par. Hungaria.jpg (33.11 KiB) Pogledano 6704 puta

Narod 26.02.1892-Hungaria-.jpg
Narod 26.02.1892-Hungaria-.jpg (341.11 KiB) Pogledano 6704 puta
Narod 01.03.1892-Hungaria.jpg
Narod 01.03.1892-Hungaria.jpg (268.57 KiB) Pogledano 6704 puta

parobrod Hungaria.jpg
parobrod Hungaria.jpg (39.77 KiB) Pogledano 6704 puta

Narod 01.03.1892-s Hungariom u Split.JPG
Narod 01.03.1892-s Hungariom u Split.JPG (70.3 KiB) Pogledano 6704 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#56  PostPostao/la Vežičanka » 24.8.2018, 10:26

Salondampfer je njemački izraz za luksuzni obalni parobrod koji je bio namijenjen za bogatije putnike.
Ungaro Croata ih je imala nekoliko a jedni od njih su bili Pannonia i Godollo.

http://www.tynebuiltships.co.uk/P-Ships ... a1896.html
http://www.tynebuiltships.co.uk/G-Ships ... o1902.html

O probnoj vožnji parobroda Pannonia čitajte u postu 10 ove teme, u Godollu u postu 25.

Godollo 1903.jpg
Godollo 1903.jpg (202.72 KiB) Pogledano 6521 puta

Pannonia 1903.jpg
Pannonia 1903.jpg (226 KiB) Pogledano 6521 puta


Ako vas zanima kako je izgledala unutrašnjost Ungaro-Croatinih salondampfera 1903. godine, evo slika:

putnička kabina:
putnička kabina na salondampferu Ungaro croate 1903.jpg
putnička kabina na salondampferu Ungaro croate 1903.jpg (270.28 KiB) Pogledano 6521 puta

Salon za dame:
Salon za dame na Salondampferu Ungaro croate 1903.jpg
Salon za dame na Salondampferu Ungaro croate 1903.jpg (276.61 KiB) Pogledano 6521 puta

blagovaonica prvog razreda:
blagovaonica prvog razreda na salondampferu Ungaro ctoate 1903.jpg
blagovaonica prvog razreda na salondampferu Ungaro ctoate 1903.jpg (248.66 KiB) Pogledano 6521 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#57  PostPostao/la Vežičanka » 12.9.2018, 21:23

Parobrod Skodra sagrađen je u brodogradilištu Marka Martinolića u Malom Lošinju 1904. godine za Ungaro-Croatu. (Skodra je talijanska riječ za Skadar)
Plovio je iz Rijeke i Trsta za Albaniju, rijeku Bojanu i Skadarsko jezero.

1922. pripao je Jadranskoj plovidbi. 1923. prodan je Skodarskoj plovidbi iz Cetinja. Od 1927. je u sastavu brodarskog poduzeća Boka iz Kotora koja mu 1928. god. mijenja ime u Bojana. Od 1943. u vlasništvu je Zetske plovidbe iz Kotora. 1942. zaplijenjuju ga Talijani, a iduće godine Nijemci. Potopljen je 1943. godine.

O jednom događaju koji se zbio u ožujku 1913. za vrijeme Balkanskog rata mnogo se tada pisalo. Zapovjednik broda u to vrijeme bio je kapetan Blažić.
Pročitajte što su pisale Riječke novine (Sveti Ivan Meduanski je naš naziv za albansku luku Shengjin):

parobrod Skodra Jutarnji list 22.03.1913-.jpg
parobrod Skodra Jutarnji list 22.03.1913-.jpg (183.36 KiB) Pogledano 6332 puta

Međutim nakon tog događaja, parobrod Skodra nastavio je ploviti istim rutama.

Na slici je parobrod Skodra u albanskoj luci Shengjin. Križićem je označen kapetan Blažić.
parobrod Skodra 1913.jpg
parobrod Skodra 1913.jpg (172.49 KiB) Pogledano 6332 puta

Avatar korisnika
KarloOP
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 498
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#58  PostPostao/la KarloOP » 13.9.2018, 09:41

I spomenuta krstarica Hamidije.
Hamidiye.jpg
Hamidiye.jpg (62.85 KiB) Pogledano 6300 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#59  PostPostao/la Vežičanka » 13.9.2018, 20:50

sa stranice http://www.monitor.co.me/index.php?opti ... temid=4822

Jedna od najinteresantnijih olupina u ulcinjskom podmorju za ronioce istraživače i ronilački turizam svakako je potopljeni putnički parobrod Bojana. On leži na pjeskovitom dnu, na dubini od 50 metara, devet kilometara od Ulcinja i gotovo isto toliko od ušća Bojane, i služi kao stanište raznih morskih riba.

Dužina broda je 37, a širina 6,3 metra. Izgrađen je 1904. godine na Malom Lošinju, pod prvim imenom Skodra, a potonuo 40 godina kasnije. S obzirom na dubinu, još uvijek nije opustošen.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4566
Teme: 157
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#60  PostPostao/la Vežičanka » 18.1.2019, 12:45

Parobrodi Sava i Drava u riječkoj luci 1905.godine. Slika s naše teme Stare fotografije Rijeke

Slika

Stanje flote Ungaro Croate 1902. (iz Pomorskog godišnjaka 1903.)

Flota Ungaro Croate 1902.jpg
Flota Ungaro Croate 1902.jpg (267.82 KiB) Pogledano 5636 puta

PrethodniSljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost