U Rijeci je za vrijeme Austro Ugarske postojala brodarska kompanija Levant.
Sjedište je bilo u Budimpešti, a brodovi su imali luku pripadnosti Rijeka. Bila je to izrazito mađarska firma, ali su na njoj plovili i pomorci iz Rijeke i okolice.
O KOMPANIJI
Mađarska parobrodarska kompanija Levant osnovana je 1897. godine. Iste godine u rujnu kompanija je ustanovila brodsku liniju između Marseja i Odese. 1898. otvorila je također i brodsku liniju između dunavske luke Galati u Rumunjskoj, crnomorskih luka i luka istočnog Sredozemlja. Tu liniju je od 1912. držala redovito jednom tjedno.
1911. kompanija je osnovala stalnu brodsku liniju između Rijeke, Trsta i Australije sa obavezom obavljanja osam putovanja godišnje. Za tu liniju kompanija je od mađarske države dobivala godišnju subvenciju (između 80 000 i 200 000 dolara).
Nakon Prvog svjetskog rata parobrodarska kompanija Levant, sa svojih 6 brodova koji nisu stradali u ratu, prešla je pod talijansku zastavu.
Jedan od brodova u vlasništvu kompanije bio je i parobrod Vaskapu.
Nekoliko naših pomoraca zajedno sa zapovjednikom tragično su stradali na brodu Vaskapu 1903. godine.
Pretpostavljam da mnogo ljudi smatra da je terorizam “izum” novijeg doba, ali bilo je toga i prije.
Upravo je teroristički napad razlog tragične pogibje nekoliko pomoraca iz Rijeke i okolice na parobrodu Vaskapu, skoro na samom početku 20. stoljeća.
O PAROBRODU
Brod je izgrađen 1891. godine u brodogradilištu Wigham Richardson & Co., Low Walker, u Velikoj Britaniji, Newcastle on Tyne. Prvo ime bilo mu je Lascar.
Dimenzije su bile dužina 79,25 m; širina 11,05 m i visina 5,15 m
Tonaža je bila 1729 BT i 1101 NT.
http://www.tynebuiltships.co.uk/L-Ships/lascar1891.html
iz Pomorskog godišnjaka 1898. god -zapovjednik je Jakov Mikoč iz Rijeke, koga nalazimo kasnije i kao zapovjednika parobroda Attila (vidi post br. 6):
1897. god. od londonskih vlasnika kupuje ga mađarska kompanija Levant koja mu mijenja ime u Vaskapu.
Vaskapu je mađarski naziv za Đerdap, klisuru na Dunavu, koja se na mađarskom i na drugim jezicima naziva u prijevodu Željezna vrata. Klisura, koja čini najduži kanjon u Europi, nalazi se na granici između Srbije i Rumunjske.
Parobrod Vaskapu obavljao je 1903. redovitu plovidbu između luka Varna i Burgas (bugarske luke na Crnom moru) i Carigrada (Istanbul u Turskoj).
ŠTO SE DOGODILO 02. RUJNA 1903. GODINE
Parobrod Vaskapu isplovio je iz bugarske luke Varna za luku Burgas s teretom drva i šećera u 8 sati navečer 01. rujna 1903. Uz teret, brod je prevozio i 28 putnika.
Na brodu je bilo 25 članova posade, uglavnom iz Rijeke i okolice. Iz luke Burgas trebali su otploviti prema svojoj krajnjoj destinaciji, Carigradu.
Za vrijeme plovidbe Crnim morem, u 4 sata ujutro 02. rujna, brod su zatresle dvije snažne eksplozije.
Teroristi koji su bili ukrcani na brod kao putnici, podmetnuli su dvije bombe, jednu u ložište broda, a drugu ispod zapovjednog mosta.
U eksploziji je poginuo zapovjednik broda Antonio Letiš star 33 godine iz Lovrana. Anton Letiš bio je zaposlen kod brodara Levant od 1898. godine. Zapovjednik je za vrijeme eksplozije spavao u kabini, a na mostu su bili prvi i drugi časnik koje je također ubila bomba postavljena ispod mosta.
Poginuli časnici bili su Kazimir Dešković star 46 godina iz Mošćenica koji je na kompaniji bio zaposlen 6 godina i Franjo Peršić (Iz Opriča?) star 47 godina.
Od posade su još poginuli braća Antun i Nikola Cupar iz Lovrana, Antun Župan, Matej Valčić, Ivan Jurišić, Petar Lazarić i Etilio Vasilov.
Među poginulima bio je i Lendvay, član uprave kompanije Levant, koji je putovao brodom na odmor.
Broj poginulih putnika bio je 15, a također su poginula i oba atentatora na brodu.
Više je osoba ranjeno, a među njima je bio prvi konobar, Alberto Benedetti iz Rijeke.
Napad je izvela anarhistička organizacija Makedonije, grupa pod nazivom “Gemiđii”. Organizacija se borila protiv tiranije Otomanske imperije i za nacionalno oslobođenje Makedonije. Ta je grupa 1903. godine izvela niz terorističkih akcija koje su imale cilj privući pozornost velikih sila na “Makedonsko pitanje”.
Bombe na parobrodu trebale su eksplodirati u Carigradu, za vrijeme dok bi parobrod bio usidren u luci, navodno na sam dan sultanovog rođendana. Time bi učinak bio veći jer su trebali stradati i okolni brodovi. Planove je poremetila činjenica da je parobrod Vaskapu krenuo iz luke Varna oko 20 sati kasnije od predvđenog rasporeda.
Više o Anarhističkom pokretu u Makedoniji:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boatmen_of_Thessaloniki
https://sr.wikipedia.org/sr-el/%D0%93%D ... 1%98%D0%B5
https://anarhisticka-biblioteka.net/lib ... makedoniji
…..nastavlja se…….