PAROBROD ATTILAParobrodarska kompanija
Levant posjedovala je tijekom svog djelovanja 16 brodova koji su svi bili izgrađeni u Velikoj Britaniji. Prva četiri broda kupljena su polovna 1897. godine, prilikom osnivanja kompanije. Kasniji brodovi naručivali su se novi.
Parorod
Attila izgrađen je 1891. god. u engleskom brodogradilištu Wigham Richardson & Co, Neptune Yard, Low Walker. Prvo ime bilo mu je
Holkar. Kompanija Levant kupuje ga 1897. godine i mijenja ime u
Attila.
Dimenzije su mu bile – dužina 100,1; širina 12,89; visina 8,08 -u metrima
http://www.tynebuiltships.co.uk/H-Ships/holkar1891.htmlNa samom početku Prvog svjetskog rata, 25.08.1914., brod je zaustavila i zaplijenila engleska krstarica kod Škotske.
Posada je odvedena u zarobljeništvo. Englezi mijenjaju ime zaplijenjenog broda u
Clutha. Poslije WWI vraćen je kompaniji, koja je od tada pod talijanskom zastavom i naziva se Levante. Brodu mijenjaju ime u
Levante. Izrezan je za staro željezo 1923. godine.
iz pomorskog godišnjaka 1898. godine -kao zapovjednik je upisan Natale (Nadal) Valentin iz Opriča.O kapetanu Nadalu Valentinu iz knjige "Onput kad smo partili" R. Barbalića i I. Marendića:
Nadal Valentin bio je zapovjednik brik-škunera Cattina, a onda pet godina zapovijeda barkom Superbo. Nakon toga prelazi na parobrode riječkih parobrodarskih društava Levante i Oriente. Godine 1905. kapetan Valentin bio je zapovjednik parobroda Burma koji su u rusko-japanskom ratu zaplijenile japanske vlasti. Zatim ga nalazimo na parobrodu Kobe na kojem je koncem 1907. godine umro na putu iz Buenos Airesa prema Antilima. Njegovo je tijelo prema mornarskom običaju, bilo spušteno u more.

- Parobrod Attila 1898.jpg (95.68 KiB) Pogledano 5751 puta
PUTOVANJA PAROBRODA ATTILAOd kad je kupljen 1897. godine, sve do kraja 1911., parobrod
Attila plovi između Rijeke, Trsta, Crnog mora, Mramornog mora, talijanskih luka i mediteranskih luka. Iz Sredozemlja redovito odlazi u luke Velike Britanije, Belgije, Nizozemske i u Hamburg.
U Mediteran dovozi engleski ugljen, iz Crnog mora prevozi rusko žito u Englesku, iz Rijeke odvozi razne proizvode Austro- Ugarske.
parobrod Attila u Port Jacksonu, Sydney. Fotografija je iz Pomorskog muzeja Australije:

- Attila u Port Jacksonu, Sydney.JPG (52.84 KiB) Pogledano 5751 puta
U AUSTRALIJI1911. godine parobrodarska kompanija
Levant potpisala je s mađarskom vladom ugovor o uspostavljanju redovite linije od Rijeke i Trsta za Australiju. Prema ugovoru kompanija je trebala osigurati osam godišnjih putovanja od Trsta i Rijeke do australskih luka Port Pirie, Fremantle, Adelaide, Sydney i Melbourne i natrag, pritom tičući luke Colombo (glavni grad Sri Lanke koja se u ono vrijeme zvala Cejlon) i Port Said.
Prema australskom izvoru,
Levant je za tu liniju bio dotiran od mađarske vlade sa sumom od 67000 funti godišnje.
Attila je bio prvi parobrod
Levant kompanije koji je stigao u Australiju prema tom ugovoru, i to u veljači 1912. godine.
Ubrzo su se uključili ostali parobrodi firme - Turul, Kossuth, Jozsef Agost Foherczeg i Grof Tisza Istvan.
Zanimljivo je da prilikom najave dolaska parobroda “Grof Tisza Istvan”, australska štampa piše da kompanija Levant šalje brodove čija je imena skoro nemoguće izgovoriti.
Na prvo putovanje u Australiju parobrod
Attila uputio se iz Rijeke 10. siječnja 1912. godine. Zapovjednik je bio kapetan
Mikoč . Iz Colomba (Sri Lanka) parobrod je isplovio 29. siječnja, u Adelaide (Australija) je stigao 22. veljače. Slijedile su luke Melbourne (Port Phillip) 09. ožujka, Sydney 15. ožujka.
Parobrod
Attila vraća se sa svog prvog putovanja iz Australije natrag u Rijeku iz Sydneya 22.ožujka 1912.
Teret iz Australije sastojao se za Veneciju od 711 sanduka loja, 2667 sanduka sa po 460 vreća kopre, za Trst 200 sanduka kopre, 3 sanduka svaki sa po 6 bačava kokosovog ulja.
Za Rijeku je prevozio kokosovo ulje, za Colombo su vozili gnojivo, a za Genovu životinjske kože.
U 1912. godini
Attila stiže u Australiju još jednom. U tom drugom putovanju u Australiju stiže u srpnju, a vraća se prema Rijeci u kolovozu.
Iste godine odlazi iz Rijeke za Australiju 06. studenog, u koju stiže u siječnju iduće 1913. godine.
Na oba putovanja zapovjednik je kapetan
Roszinsky.
Teret je sličan kao prvi put, s tim da
Attila iz Australije također prevozi vunu i žito.
Na povratku iz Australije u Rijeku u proljeće 1913. parobrod je imao nezgodu. Došlo je do požara na brodu i
Attila uplovljava u talijansku luku Bari 01.travnja 1913. s dijelom tereta oštećenim od požara i vode.
Slijedeći put isplovljava iz Rijeke 5. svibnja 1913. i stiže u Melbourne 26.06. Zapovjednik je kapetan
Bestall. Iz Sydneya se vraća za Rijeku 15. srpnja s teretom vune, rudače, drva, žita i kože za Barcelonu, Trst i Rijeku.
Na povratku, još uvijek u australskim vodama, dolazi do manjeg kvara na stroju koji uspijevaju sami riješiti na moru. U Trst je doplovio 15. rujna 1913.
....u nastavku... zadnje putovanje u Australiju i kako je zaplijenjen.....