Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Brioni (1908.) – prvi motorni brod na svijetu

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Brioni (1908.) – prvi motorni brod na svijetu

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 15.3.2020, 20:26

Brioni – prvi motorni brod na svijetu

Motorni brod Brioni izgrađen je 1908. godine u brodogradilištu u Trstu.
Naručioc je bio Paul Kupelwieser, austrijski industrijalac koji je kupio otočje Brijuni i preuredio ga u napredno gospodarstvo i elitno turističko odredište.
Brod mu je bio potreban za prijevoz putnika između Brijuna i kopna.

U nekim izvorima kao godina izgradnje broda navedena je 1910., međutim u svim registrima brodova (Austro-ugarski, talijanski) i u spisku Jadrolinijinih brodova iz 1955. (MB Rečina), godina gradnje je 1908.
Biti će da se gradnja odužila (ipak je to bio prototip) pa je najvjerojatnije dovršen 1910.

MB Brioni.jpg
MB Brioni.jpg (103.12 KiB) Pogledano 2052 puta

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na internetu se na više mjesta spominje brod Brioni. Najčešće izjave su da je to bio “prvi brod na svijetu s dizelskim motorom”, ali ima i opreznih koji kažu da je to bio “jedan od prvih putničkih brodova na Jadranu s dizelskim motorom”. Oprezno ne znači i točno.

Na internetu se također može pročitati da je prvi brod na svijetu s dizel motorom bio “Selandia”.
Taj brod je izgrađen 1912.godine, a brod Brioni 1908. (vjerojatno dovršen 1910.) pa se zaključak nameće sam po sebi.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
U talijanskom registru kao godina izgradnje brodskog stroja upisana je 1909., a može se vidjeti podatak da je stroj od 180 KS izradila tvornica Grazer Maschinen- und Waggonbau-Aktiengesellschaft.

talijanski registar brodova 1938.

registar brodova 1938.jpg
registar brodova 1938.jpg (256.08 KiB) Pogledano 2052 puta

Nakon Prvog svjetskog rata Brijuni su pripali Italiji, a MB Brioni i dalje pod istim imenom prevozi putnike i poštu između kopna i otoka Brijuna.
Za vrijeme Drugog svj. rata koristi ga prvo talijanska, a zatim njemačka vojska.
1947. godine ulazi u sastav Jadrolinije. Brodu mijenjaju ime u Rečina, a promijenjen je i motor.

1968. godine prodan je u Zadar privatniku. Brod postaje usidreni restoran s imenom Mare nostrum.
1972. još jednom mijenja ime u ZD 3 Lido.
Izrezan je 1988. godine

..u nastavku - što su pisali Paul Kupelwieser i njegov zet....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Brioni (1908.) – prvi motorni brod na svijetu

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 15.3.2020, 20:53

Zanimljivo je pročitati što je sam Paul Kupelwieser (1843. – 1919.) pisao o brodu u svojim sjećanjima:

Odlomak iz knjige „Iz sjećanja starog Austrijanca”, Paul Kupelwieser, 1918. (Nakladnik: Histria Historica, Pula, 1993., prevedeno s njemačkog):
U godinama od 1903. do 1908. učinjene su samo manje investicije. Tu spada uvođenje redovitog putničkog prometa novim poštanskim brodom za poštansko-putnički promet s Pulom. Međutim ovoga puta to nije bio parobrod.

Moja sklonost korištenju uvijek novih dostignuća podstaknula me je da za pogon ovoga broda odaberem diesel-motor. Već prije dvije godine, jednim sam diesel-strojem snage šezdeset konja uveo električnu rasvjetu u naš prošireni hotelski park.

U tu svrhu izgrađena strojarnica bila je tako dimenzionirana da su se u nju mogli postaviti novi strojevi četvorostruke i veće snage.

Pogon dieselskog stroja, što ga je isporučila tvornica vagona iz Graza, pokazao se veoma ekonomičnim i jednostavnim za održavanje. Jedan odličan inženjer iz te tvornice ponudio mi je priliku da se odvažim na upotrebu dieselskog stroja za brod, što se tada činilo veoma teškim pokušajem. Taj smioni korak uspijevao je polagano, ali na kraju ipak sa zadovoljavajućim rezultatom.
Prvi je brod s dieselskim strojem otada stalno u pogonu i mislim da će moći svojom umjerenom zapreminom služiti desetljećima.

Ovaj prvi poštanski brod slijedio je na Brijunima i drugi s nešto jačim dieselskim strojem, a izradila ga je ovoga puta Augsburgško-nirnberška tvornica. Kao što sam to često viđao tako je i ovdje u Austriji nakon genijalnog i obećavajućeg početka nastao zastoj.
Tvornica iz Graza, koja je izgradnjom stacionarnih dieselskih strojeva stekla veliki ugled, htjela je ili mogla, pretrpana narudžbama, brodskim strojevima poklanjati tek malo pažnje. Ona je po mojoj narudžbi uistinu izgradila prvi u svijetu dieselski motor za Brijune.

Ali zatim su njemačke tvornice preuzele vodstvo i taj su tip razvile tako kako ih danas poznamo u izvanrednim podmorničkim izvedbama što ih prema sadašnjem stanju tehnike može omogućiti jedino dieselski stroj.

Brijuni-1913.
Brijuni-1913.jpg

U svojoj knjizi Paul Kupelwieser ne spominje inženjera Rudolfa Diesela, već piše “Jedan odličan inženjer iz te tvornice ponudio mi je priliku da se odvažim na upotrebu dieselskog stroja za brod, što se tada činilo veoma teškim pokušajem.”
Je li taj inženjer zaista bio Rudolf Diesel (1858. – 1913.), ostaje pitanje.

brod Brioni.jpg
brod Brioni.jpg (367.75 KiB) Pogledano 2046 puta

Postoje također zapisane i izdate uspomene Kupelwieserovog zeta Manfreda I. Mautnera Markhofa (1903. -1981.), u kojima on spominje inženjera Rudolfa Diesela.
(Manfred Mautner oženio se 1926. godine Kupelwieserovom unukom Mariom. )

Iz memoara Manfreda I. Mautnera Markhofa:

…Prvi gosti počeli su dolaziti na Veliki Brijun već 1896. godine, ali tek kada se je iskorijenila malarija njihov je broj počeo stalno rasti, naročito od 1903.
Iako je do tada Paul Kupelwieser već posjedovao dva broda za promet između otoka i kopna, postojala je potreba za nekim suvremenijim i udobnijim načinom prijevoza, koji bi više odgovarao bogatoj eliti koja je posjećivala Brijune.
Stoga je Kupelwieser naručio novi brod, koji je porinut 1908. godine u brodogradilištu San Marco.
Bio je to prvi putnički brod pogonjen dizel motorom, svjetska premijera. (….. )

(....) Rudolf Diesel, izumitelj stroja nazvanog po njemu, bio je prijatelj Paula Kupelwiesera. Paul mu je dozvolio da u njegov brod ugradi prvi dizel motor ikad ugrađen u neki brod.

Brijuni-1919.
Brijuni-1919.jpg

brod Brioni-1.jpg
brod Brioni-1.jpg (49.18 KiB) Pogledano 2046 puta

Motorni brod Rečina u luci Ploče:
Rečina u luci Ploče.jpg
Rečina u luci Ploče.jpg (217.04 KiB) Pogledano 2041 puta

Šteta što je taj povijesni brod završio u rezalištu, umjesto negdje izložen.

Usput, u HRT Magazinu su prekrstili ime broda Rečina u Rječina. Očito ne poznaju i ne razumiju dijalekt riječke okolice.


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost