Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Bark Jupiter T. (1869)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4520
Teme: 156
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Bark Jupiter T. (1869)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 24.5.2019, 11:55

Lošinjski jedrenjak bark “Jupiter T.”

Jedrenjak bark “Jupiter T.” izgrađen je u Malom Lošinju 1869. godine. Tonaža mu je bila 772 tone, premjeravanjem prema novim propisima od 1872. godine 689 tona. Bio je predviđen za posadu od 14 članova.
Dimenzije su bile (podatak je iz američkog Lloyda) - dužina 159,7 stopa; širina 31,4 stope; visina 20 stopa
Napravljen je za vlasnika Ivana Antuna Tarabokija, pripadnika poznate lošinjske brodovlasničke obitelji.
Tarabokija je imao 20 karata udjela u jedrenjaku. Manji udio od 4 karata, kao što je često bio običaj u 19. stoljeću, imao je zapovjednik broda, kapetan Franjo Ivančić.
Takav odnos suvlasništva zadržao se do nesretnog kraja jedrenjaka 1875. godine.

Na jedrenjaku “Jupiter T.” za kratko vrijeme njegove plovidbe od samo šest godina izmijenila su se četiri zapovjednika.
Prvi zapovjednik, ujedno i suvlasnik, bio je kapetan Franjo Ivančić.
1872. godine na bark kao zapovjednik dolazi kapetan Ivan Rodinis.

O kapetanu Rodinisu iz knjige “Oploviti Cape Horn” R. Barbalića i I. Jurkovića:
Rodinis Ivan iz Malog Lošinja (1840. - ?). Ispit poručnika položio je 1864., a kapetana 1870. godine. Kao dječak je počeo ploviti na lošinjskim jedrenjacima. Zapovjednik lošinjskog nava “Francesco Giuseppe I.” od 1902. do 1907. godine kada je prodan Norvežanima. Nekoliko puta je oplovio svijet i Cape Horn.

Ivan Rodinis kratko se zadržao na zapovjedništvu jedrenjaka “Jupiter T.” Ubrzo ga zamijenjuje kapetan Mihael Hreljić.
1874. zapovjedništvo preuzima četvrti i posljednji zapovjednik, kapetan Josip Ivančić.

U svojih šest godina plovidbe “Jupiter T. “ plovio je između luka Francuske, Engleske, Danske, Sjeverne Amerike i dalekog istoka.
Kao i neki drugi lošinjski jedrenjaci hrabro je plovio sve do Indije i Singapura.

Na svoje zadnje putovanje krenuo je bark “Jupiter T.” iz Singapura za New York 02. ožujka 1875. godine. Prevozio je vrijedan teret kositra u blokovima (ingotima) čija je vrijednost bila procijenjena na 200 000 dolara. Ostali teret sastojao se od 4 167 sanduka tapioke, 2 881 sanduka gumiguta, 6015 sanduka papra, 310 bala bivoljih koža, 276 bala ratana, 414 sanduka kopala i 102 sanduka orašastih plodova.

mjesto označeno na karti gdje se razbio jedrenjak “Jupiter T.”
Cape Padrone-.JPG
Cape Padrone-.JPG (55.97 KiB) Pogledano 933 puta

19. travnja 1875. jedrenjak je plovio u blizini luke Port Elizabeth u Južnoj Africi. Noć je bila mirna ali je vladala gusta magla.

Do nesreće je došlo navodno zbog greške u navigaciji. Zapovjednik Ivančić je mislio da se nalaze kod rta St. Frances (Cape St. Frances), zapadno od Port Elizabeth, dok je brod zapravo bio u blizini rta Padrone, istočno od Port Elzabeth.
Kada su oko šest i pol popodne uočili valove koji se odbijaju od obale, već je bilo kasno da skrenu brod i jedrenjak je udario u podvodni greben.

Jarboli su se srušili na palubu, a posadu je zahvatila panika. Spušten je prvi čamac na koji je uspio ući samo jedan mornar, ali je čamac otplutao. U drugi čamac uspjela su ući samo dvojica. I taj čamac je otplutao a dvojicu mornara nisu nikada više vidjeli, očito su stradali.
Ostatak posade odlučio je ostati na jedrenjaku. Oko 6 sati popodne idućeg dana spustili su u more dva čamca u koja su se svi ukrcali. Kada se čamac u kojem je bio kapetan prevrnuo, utopio se jedan mornar. Ostala posada stigla je sretno na kopno. Tu su naišli na lokalne farmere koji su im pomogli.

Ono što se dalo spasiti od broda i tereta prodano je kasnije zo 10 000 funti.

Kratka obavijest u novinama Primorac o stradanju barka “Jupiter T.” (Otok Bird je u blizini rta Padrone.)
Primorac 26.05.1875-stradao.JPG
Primorac 26.05.1875-stradao.JPG (34.69 KiB) Pogledano 933 puta

Još jedna obavijest iz Primorca gdje zapovjednik javlja da su poginula 3 člana posade, svi stranci. Piše bark Jupiter ali se radi o barku Jupiter T. Zašto Madeira u oba telegrama? Mogu samo pretpostaviti da se tamo nalazilo predstavništvo ili agent, točan odgovor nemam.
Primorac, 2. lipnja 1875.JPG
Primorac, 2. lipnja 1875.JPG (19.92 KiB) Pogledano 927 puta

Obale Afrike su i danas opasne zbog mogućih piratskih napada. U 19. stoljeću napadi su bili i češći pa su trgovački jedrenjaci često imali nekoliko topova za svoju zaštitu. Jedrenjak “Jupiter T.” je imao 2 topa.

Ono što je nama najzanimljivije u cijeloj toj priči je da se jedan top i dva sidra s lošinjskog barka “Jupiter T.” nalaze izloženi u malom turističkom mjestu u Južnoj Africi nazvanom Cannon Rocks.
Cannon Rocks se nalazi 135 kilometara istočno od Port Elizabeth. https://cannonrocksvillage.co.za/cannons-anchors
Mjesto je dobilo ime po dva topa koja su izvučena iz mora 1962. godine i izložena.

Manji top i sidro izloženi u Cannon Rocku su sa lošinjskog barka “Jupiter T.”
Cannon Rocks-top i sidro.jpg
Cannon Rocks-top i sidro.jpg (415.92 KiB) Pogledano 933 puta

Sidro izloženo u Cannon Rocku, u ulici Alice (Alice Road 168) je također sa barka “Jupiter T.”
sidro 168 Alice Road -Cannon Rocks-.JPG
sidro 168 Alice Road -Cannon Rocks-.JPG (158.59 KiB) Pogledano 933 puta

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
U jednom dokumentarnom filmu koji sam nedavno gledala, rekli su da je polovica svih jedrenjaka na svijetu u prošlosti završavala svoj vijek brodolomom. Bilo bi zanimljivo napraviti neku analizu za naše jedrenjake.

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost