Jedrenjak nava Fanica
Novine Horvatsko-Slavonsko-Dalmatinske od 26. rujna 1846. donijele su vijest da je dana 12. rujna 1846. u Sušaku porinut veliki jedrenjak imena Franica.
Novinar je malo pogriješio kod imena. Ime jedrenjaka bilo je Fanica. U pomorskim godišnjacima upisana je kao Faniza, ponekad rjeđe kao Fanizza.
Za ondašnja mjerila bio je to veliki jedrenjak, nava od 571 BT. Sagrađen je u brodogradilištu na Sušaku, za tri vlasnika - Vatroslava Medanića i Josipa Bakarčića iz Rijeke, koji su imali svaki po 9 karata i Antuna Kopajtića iz Bakra, čiji je udio bio 6 karata.
VLASNICI
Vatroslav Vinko Medanić (1805.–1856.) bio je istaknuti riječki odvjetnik, posjednik, brodovlasnik i veliki hrvatski rodoljub. Bio je patricijski vijećnik Bakra i Rijeke, prvi potpredsjednik Narodne čitaonice riečke i glavni vladin povjerenik za osnivanje Gospodarske komore u Rijeci.
Rodio se u Kostreni, Svetoj Barbari a živio je u Rijeci.
Josip Bakarčić (1796-1864)
Josip Bakarčić Andrijin zvan Joško, rodom iz Drage, bio je riječki veletrgovac i brodovlasnik, jedan od najimućnijih i najutjecajnijih ljudi svoga vremena. Baveći se od mladosti trgovinom, razvio je veletrgovinu stokom te godinama opskrbljivao riječka i tršćanska tržišta.
Anton Kopajtić (1799.–1871.)
Anton Kopajtić bio je ugledni pomorski kapetan i imućni posjednik, sin Tome Kopajtića Stjepanova. Potjecao je iz ugledne bakarske obitelji čiji su se muški članovi tradicionalno bavili pomorstvom i kapetanskim pozivom. Bio je kapetan duge plovidbe, zapovjednik trgovačkih brodova, otac Žige Kopajtića.
Više o vlasnicima jedrenjaka Fanica možete pročitati u znanstvenom članku Irvina Lukežića
“Riječki odvjetnik, Ilirac i slavenofil dr. Vatroslav Vinko Medanić” https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=295041
ZAPOVJEDNICI
Prvi zapovjednik broda bio je jedan od vlasnika jedrenjaka, kapetan Antun Kopajtić, nakon toga njegov brat Nikola Kopajtić, a 1857.godine zapovjednik postaje kapetan Ivan Mifka.
U povodu smrti kapetana Ivana Mifke 28.svibnja 1876., novine Primorac pišu:
lvan Mifka pomorski kapetan, preminuo je u Bakru dne 28. t. m. nakon duge i težke bolesti.
S pokojnim Mifkom leže u grob jedan od najvriednijih rodoljuba našega kapetanskoga staleža. Netom se bijaše probudio narodni duh u primorju, prigrli i Mifka poput svih naših kapetana narodni jezik i nošnju, te se vazda, osobito u vanjskom svietu ponosio hrvatskim imenom. Lahka mu zemljica!
--------------------------
Nakon smrti jednog od suvlasnika, Vatroslava Medanića, 1856. god., 9 karata prelazi na njegove nasljednike. Oni ih već 1860. prodaju Josipu Bakarčiću, koji od tada ima 18 karata udjela u jedrenjaku.
1865. god. Fanica je prodata obitelji Vianello iz Venecije, koja joj mijenja ime u Cesare. Zapovjednik postaje kapetan Franjo Suzanić. 1867. jedrenjak Cesare prelazi iz austrijskog u talijanski registar brodova.
Koja mu je bila daljnja sudbina nije mi poznato.
Zanimljiv je opis ukrasa na navi Fanici iz novina "Horvatsko-Slavonsko-Dalmatinske". Sigurna sam da je jedrenjak bio prekrasan sa pulenom Hrvatice (Ilirke) u surki (kaputu bez rukava) na pramcu i hrvatskim grbom (grb Danice) na krmi.
Nešto više o pulenama na jedrenjacima možete saznati ovdje: http://www.nikodubokovic.com/pramcana_f ... ulena.html
Kad već pričamo o pulenama na jedrenjacima, evo jedne zanimljivosti. U američkoj knjizi “American nautical art and antiques”iz 1975. god., izjavljuje se da su pulene u obliku ženskog lika bile jedinstvene za američke jedrenjake. Mi vidimo iz primjera naše nave Fanice da to nije bilo tako.
Sad, je li to bilo više karakteristično za naše krajeve Hrvatskog primorja i Istre, nego za ostatak naše obale, također kao i činjenica da je ovdje bilo uobičajeno da žene budu vlasnici jedrenjaka, ostaje da se istraži.
Pulena u obliku ženskog lika na američkom jedrenjaku "Clarissa Ann":
Pulene (pramčane figure) na našim jedrenjacima. Slika je iz knjige "Onput kad smo partili" R.Barbalić i I.Marendić, u sredini je pulena sa barka "Veli zid":
Proučavajući jedrenjak Fanicu, naišla sam na jedno iznenađenje. O kakvom se iznenađenju radi čitajte u slijedećem postu.............