Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Bark Contessa Hilda (1875)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
KarloOP
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 498
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Bark Contessa Hilda (1875)

Post broj:#1  PostPostao/la KarloOP » 28.12.2016, 22:59

Negdje sam imao fotografije jedrenjaka, ili bar nekih, koji se spominju, al mi treba nac.
Evo barka "Contessa Hilda"
Contessa Hilda.jpg
Contessa Hilda.jpg (397.94 KiB) Pogledano 5129 puta

Avatar korisnika
KarloOP
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 498
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#2  PostPostao/la KarloOP » 29.12.2016, 12:30

Dok se ne nadje, evo slike Contesse Hilde.
ContessaHilda.jpg
ContessaHilda.jpg (233.11 KiB) Pogledano 5089 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#3  PostPostao/la Vežičanka » 30.12.2016, 19:02

Mene je iznenadilo kako je bilo malo članova posade na tim jedrenjacima, 10 do 14.

Kako se bliži Nova godina, zanimljivo je ponoviti sjećanja kapetana Branka Širole (1884.-1973.) na doček nove 1909. godine na jedrenjaku "Contessa Hilda":

Evo kako je posada prema sjećanjima i zapisima Širole, pripremala doček Nove 1909. godine:
"Četvrtak, 31. prosinca 1908. Zadnji dan godine. Ustajem u 10 sati. Navijam kronometar i ure u kamarinima, kasnije objedujemo rižu, malo sira, galete* i crnu kavu. U 23.00 sati na kasar** dolazi Kozulić, a ja pišem ove retke: " U ponoć mornari zvone zvonima, udaraju i viču što ih grlo nosi, tri put hura za kapetana Contesse Hilde, sve najbolje kapetanu Contesse Hilde".
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
galeta* - mornarski suhi kruh; u Bakru, Rijeci i okolici mornarski kruh je baškot
kasar** - nadgradnja na krmi broda se zove krmica ili kasar

ponsal
Šta da ?
Šta da ?
 
Postovi: 13
Teme: 1
Pridružen: 17.1.2015, 12:24

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#4  PostPostao/la ponsal » 31.12.2016, 09:10

Da, malo riže za doček Nove godine!
Ipak, izgleda da se držalo do Božića. Prema brodskom dnevniku barka Hunnus, jednog od boljih brodova izgrađenog 1869. u Rijeci, nije se radilo na dan Božića i drugi dan, na Stjepanovo.
1869. na putu prema Glouchesteru ispred odredišne luke zateklo ih je nevrijeme i morali su se osloboditi dijela tereta jer pristupni kanal nije imao dovoljnu dubinu za brodove sa visokim gazom.
Iz knjige Kostrena pod jedrima Jure Suzanića, Dnevnik barka Hunnus: "Iako je bio posve snježan dan, na Badnjak, u petak, iskrcano je 459 vreća. Na Božić počivaju uz 2 stupnja Renaumura ispod ništice*. na dan za Božićem je svetkovina, uz 3 stupnja ispod ništice**. Trećeg dana vani je još 637 vreća, pa 352 vreće, ali i nalog za odlazak."

* -2,5 st.C
** -3,75 st. C

Avatar korisnika
KarloOP
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 498
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#5  PostPostao/la KarloOP » 30.5.2017, 14:56

Vežičanka napisao:Mene je iznenadilo kako je bilo malo članova posade na tim jedrenjacima, 10 do 14.

Kako se bliži Nova godina, dio posta br.5 na prethodnoj stranici je zanimljivo ponoviti, sjećanja kapetana Branka Širole (1884.-1973.) na doček nove 1909. godine na jedrenjaku "Contessa Hilda":

Evo kako je posada prema sjećanjima i zapisima Širole, pripremala doček Nove 1909. godine:
"Četvrtak, 31. prosinca 1908. Zadnji dan godine. Ustajem u 10 sati. Navijam kronometar i ure u kamarinima, kasnije objedujemo rižu, malo sira, galete* i crnu kavu. U 23.00 sati na kasar** dolazi Kozulić, a ja pišem ove retke: " U ponoć mornari zvone zvonima, udaraju i viću što ih grlo nosi, tri put hura za kapetana Contesse Hilde, sve najbolje kapetanu Contesse Hilde".
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
galeta* - mornarski suhi kruh; u Bakru, Rijeci i okolici mornarski kruh je baškot
kasar** - nadgradnja na krmi broda se zove krmica ili kasar


Evo i fotografije kapetana Širole iz knjige Radojice Barbalića i Ive Jurkovića iz 1972. "Oploviti Cape Horn". Tada posljednji kod nas zivuci Capehorner.
kap. Sirola.jpg
kap. Sirola.jpg (362.78 KiB) Pogledano 3835 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#6  PostPostao/la Vežičanka » 14.6.2017, 18:04

Povodom smrti kapetana BRANKA ŠIROLE 1973.god, Radojica Barbalić piše u časopisu "Naše more":

U dubokoj starosti od 89 godina, 26.veljače ove godine, umro je u Rijeci kapetan Branko Širola, jedan od najstarijih naših pomoraca, posljednji naš zapovjednik jedrenjaka koji je oplovio Cape Horn.

Rođen u Hreljinu 4.veljače 1884. u učiteljskoj porodici, završio je nautiku u Bakru 1901., te je s lošinjskom navom "Francesco Giusepppe I", dva puta oplovio Cape Horn, prvi put kao kadet 1901.-1903., drugi put kao časnik 1903. Treći put oplovio je Cape Horn kao zapovjednik barka "Contesa Hilda".

Plovi zatim na parobrodima riječke "Adrie", i tršćanske "Navigazione libera triestina", gdje u 28. godini života postaje zapovjednik.

Nakon podjele austro-ugarske trgovačke mornarice, uza sve primamljive ponude armatora vraća se u Bakar u neimaštinu, radi na nautici kao nastavnik engleskog jezika, a od 1924. do 1936. god. agent je društva Oceania u Las Palmasu i ujedno sekretar počasnog konzulata Jugoslavije.

Ponovno od 1937. do 1941. god. plovi kao zapovjednik parobroda "Sokol", "Lasta" i "Četvrti", a do oslobođenja je u službi pomorskog odjeljenja jugoslavenske vlade u Londonu.

Nakon oslobođenja do umirovljenja 1962.** god. radi u Generalnoj direkciji trgovačke mornarice i u direkciji Jadranske pomorske agencije u Rijeci.

Bio je priznati stručnjak za agencijske poslove, poliglot, poznat po svojoj općoj kulturi i ophođenju sa strankama i mlađima. Odgojio je niz mladih kadrova, bilo na brodu, bilo u agenciji, koji su mu na tom podučavanju zahvalni.

Pošten, plemenit, karakteran, kap. Širolu resila je ljubav za pomorstvo, za brod, za struku, ali nenametljiv i povučen nije tražio priznanja, dovoljna mu je bila samo zahvalnost.

Već u 24. godini postaje zapovjednik lošinjskog jedrenjaka, još uvijek u vrijeme kada su lošinjani imali legije vrsnih starijih sposobnih zapovjednika, pa je ta počast koju su mu lošinjski armaturi ukazali bila doista priznanje njegovom pomorskom znanju, kulturi i afinitetu za brod.

Oplovio je tri puta Cape Horn na jedrenjacima i kada je prošle godine objavljena kronika "Oploviti Cape Horn", saznala je javnost o posljednjoj četvorici živućih Capehornera i o jednom periodu plovidbe oko Cape Horna naših pomoraca, nautičara iz Boke, Dubrovnika, Pelješca, Bakra i Lošinja, o jednom pelješkom barku, o nekoliko lošinjskih jedrenjaka.

U času kada je odlazio na posljednje putovanje, talijanska sekcija društva Capehornera, počastila ga je primitkom u svoju sekciju, jer Jugoslavija svoje nema, no naš albatros*, tih i povučen, ovo priznanje nije doživio.

Oprostili smo se tiho s albatrosom, kapetanom Brankom Širolom, bez pompe, samo u mislima na onoga koji je bio učitelj četrdeset generacija pomoraca, koji je bio posljednji naš zapovjednik koji je jedrenjakom oplovio Cape Horn.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
**u knjzi "Oploviti Cape Horn" autora R.Barbalića i I.Jurkovića kao godina umirovljenja navedena je 1952.

*albatros, ptica karakteristčna za Južni ocean, simbol je udruženja Capehornera

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#7  PostPostao/la Vežičanka » 22.6.2017, 12:51

jedrenjak "Contessa Hilda" zaslužuje da o njemu kažemo nešto više.

BARK CONTESSA HILDA

Jedrenjak Contessa Hilda sagrađen je 1875. u brodogradilištu "James & George Thomson" u Clydebanku na rijeci Clyde, blizu Glasgowa, pod imenom BLAIRGOWRIE.

Porinut je 26.ožujka 1875. Bio je to čelični bark s 3 jarbola.
Dužina 76,81 m; širina 11,67 m; visina 6,8 m.
Imao je 1646 BRT i 1550 NRT.
Prvi vlasnik bio je Alexander Thomson iz Glasgowa. http://www.clydeships.co.uk/view.php?ref=22326

Ship Blairgowrie 2.jpg
Ship Blairgowrie 2.jpg (307.67 KiB) Pogledano 3667 puta

Na prvo putovanje krenuo je jedrenjak BLAIRGOWRIE iz Londona 29. svibnja 1875. za Novi Zeland sa putnicima od kojih je bilo 430 iseljenika i četrnaest salonskih putnika. Zapovjednik je bio kapetan Darke.
http://family.kiwicelts.com/20_Shipping ... owrie.html

Bio je to lijep kliper čija je paluba bila od tikovine. Prema gornjem linku čini se da je imao i uređaj za desalinizaciju koji je mogao proizvesti 1000 galona vode na dan. (ne nalazimo to kasnije na Contessi Hildi).
U luku Lyttleton na Novom Zelandu stigao je 22. kolovoza 1875.

1901.godine bark je prodan lošinjskom brodovlasniku Franju Levi koji je bio njegov vlasnik zajedno s još 85 karatista do 1907. Tada je kao predstavnik konzorcija evidentiran kap. Klodoveo Budinić iz Velog Lošinja.

Na brodu je bilo ukrcano 17 članova posade.
Prvi zapovjednik nakon prodaje Leviu bio mu je poznati i iskusni pomorac kap. Aldebrand Petrina iz Malog Lošinja. Smrt ga je zadesila 1906. god. u Iquique. Kao zapovjednika naslijedio ga je kap. Ivan Dinko Volarić iz Vrbnika.
Od 1908. do prodaje 1909. zapovjednik je tada mladi 24-godišnji kapetan Branko Širola.

O zadnjem putovanju Contesse Hilde prema knjizi "Oploviti Cape Horn", u kojoj su dnevnici kap. Širole:
U ožujku 1909. jedrenjak je stigao u Cardiff i u 15 dana iskrcao teret pšenice. Za to vrijeme brodovlasnik je obavijestio kap. Širolu da je Contessa Hilda definitivno prodata u staro željezo.

Na zadnje putovanje Contessa Hilda krenula je iz Cardiffa za Genovu s teretom ugljena i novounajmljenom posadom koju su uglavnom sačinjavali crnci iz kardifske crnačke četvrti, uglavnom dobri i radišni ljudi.
Iskrcavši teret ugljena u Genovi, kap. Širola se rastao s Contessom Hildom s nekim čudnim osjećajem tuge. Bio je to posljednji lošinjski jedrenjak duge plovidbe.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Naši slavni jedrenjaci

Post broj:#8  PostPostao/la Vežičanka » 23.6.2017, 14:55

O barku Contessa Hilda govori kapetan Širola u knjizi "Oploviti Cape Horn" R.Barbalića i I.Jurkovića ovo:

Zahvaljujući kapetanu duge plovidbe Aldebrandu Petrini iz Malog Lošinja, koji je zapovijedao jedrenjakom-barkom "Contessa Hilda" od 1902.-1906. godine, snast broda i njegova oprema bili su prvorazredni i dobro održavani.

Jarboli su bili od tri komada: donji od željeza a košni i vršni od drva. Križevi, dva donja bila su također od željeza, a gornji od drva. Tek na kraju moga putovanja primijetio sam da je zadnji nastavak srednjeg jarbola trošan o čemu sam po dolasku u Englesku brzojavom izvijestio brodovlasnika.

Lijepe i nadasve vitke linije činile su ga poput jahte na jedra. Svojim uskim pramcem sjekao je lako valove , te bi pod povoljnim vjetrom plovio i do 16 morskih milja na sat.
Brod je bio građen od čeličnih ploča debljine 6 mm, što mu je davalo osobitu čvrstoću. To svojstvo uvijek je pomoglo da je brod i nakon svojih dugih 35 godina plovidbe bio u odličnom stanju i često junački, kao Uskok, odolijevao udarcima golemih valova u olujama.

slika iz gore spomenute knjige; posljednja posada Contesse Hilde, u sredini sjedi kap. Branko Širola, a njemu prvi s desna škrivan Romano Cosulich
posljednja posada Contesse Hilde.JPG
posljednja posada Contesse Hilde.JPG (393.43 KiB) Pogledano 3643 puta

Paluba je bila od dugih i uskih dasaka američkog tika, i veoma vješto kalafatana. Isto tako kvalitetnu palubu imao je i trijem, koji je bio namijenjen putnicima dok je brod pod imenom "Blairgrowrie" plovio na putničkoj pruzi Engleska-Australija.

Uzdignuti dio broda na krmi bio je kasar, a na pramcu kaštel.
Kasar je bio zapovjednički most i stan zapovjednika i dvojice časnika. U sredini je bio udoban salon iz kojeg se ulazilo u kabine. Zidovi su bili od mahagonija. Na stražnjoj strani ulazilo se u rotondu iz koje se posebnim grotlom ulazilo u skladište jedara i konopa.

U sredini broda, pod palubom, bila je ostava za 10 tona pitke vode, koja se za potrebe kuhinje, posade i kamare uzimala neograničeno, osim za eventualnih suša kada je bila pod nadzorom škrivana*.

*škrivan -prvi časnik na jedrenjacima, u starije doba taj se naziv odnosio na brodskog pisara na jedrenjaku

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Bark Contessa Hilda (1875)

Post broj:#9  PostPostao/la Vežičanka » 19.10.2019, 22:08

Maketa jedrenjaka Contessa Hilda u Pomorskom muzeju u Rijeci

Pomorski muzej Rijeka-Contessa Hilda.JPG
Pomorski muzej Rijeka-Contessa Hilda.JPG (166.98 KiB) Pogledano 810 puta


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost