Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Bark Kraljevica (1870)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Bark Kraljevica (1870)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 29.12.2016, 10:20

BARK KRALJEVICA


Bark "Kraljevica" sagrađen je u brodogradilištu u Kraljevici 1870. godine za brodovlasnike Matu Švrljugu i trgovačko društvo V.Turković i S.Tomac.
Bio je dug 44 metra i imao 719 reg. tona.

brodolom
Doživio je brodolom 11. veljače 1886. kod New Jerseya.
Na tom zadnjem putovanju zapovjednik je bio Mate Švrljuga, koji je bio jedan od šestoro članova posade koji su se spasili, od njih 14. Te sreće nije bio na parobrodu "Klek" "Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva za slobodnu plovidbu" u kolovozu 1903. kad je nastradao s cijelom posadom.

U tragičnom spletu okolnosti, živote je tada izgubilo ukupno 11 ljudi.
Utopilo se 8 članova posade (od 14) i to nakon što su sretno napustili brod i doplovili čamcen blizu obale, te tri člana američke spasilačke stanice (od njih 7), koji su krenuli u spašavanje, ne znajući da je posada brod već napustila.

Pročitajte što se tada dogodilo:

11. veljače 1886. godine bark "Kraljevica" plovio je iz Marseja u New York s teretom soli. Zajedno sa zapovjednikom na brodu je bilo14 ljudi.
Plovili su punim jedrima uz jak sjeveroistočni vjetar. Spuštao se mrak a s njime i gusta magla.
Pokušavali su uočiti svjetionik Barnegat ali im to nije uspijevalo.
U jedan i pol sati iza ponoći brod je udario o sprud Barnegat. Dno je bilo oštećeno i voda je počela prodirati. Ništa se nije moglo učiniti nego što prije napustiti jedrenjak.
Spustio se čamac u more. Kapetan, koji je uzeo samo instrumente, predomislio se u zadnji čas i sišao u potpalublje da uzme novac, ali u tom trenutku voda je još jače prodrla u brod, pa je odustao.

Bilo je dva i pol sata u noći kada se 14 članova posade u čamcu udaljilo od jedrenjaka.
U to doba more je još bilo relativno mirno. Nisu pokušavali doveslati do obale, nego su satima plutali na moru, ali vjetar i struja su ih ipak nosili prema obali.
Sve je bilo u redu dok nisu doživjeli drugi šok te noći. iznenada su naišli na turbulencije u moru.
Barka se počela odjednom prevrtati i to po nekoliko puta bez prestanka. Započela je očajnička borba za život.
Osmoro članova posade odlučilo je plivati do obale, ali su se utopili istog trenutka.

Kapetan i preostala petorica čvrsto su se držali za barku. S mukom zadržavajući taj položaj uspjeli su doći do obale oko 8,30 ujutro, već polumrtvi od iscrpljenosti.
Bili su udaljeni oko milju od Stanice za spašavanje i oko 9 milja od brodoloma.
Od guste magle nisu mogli ništa vidjeti oko sebe, ali su naišli na kolibu u koju su provalili.
Na njihovu sreću tu je bilo hrane pa su se mogli okrijepiti. Ubrzo su zaspali dubokim snom od iscrpljenosti, nesvjesni što se oko njih zbiva.

Sve se to događalo u intervalu između dva prolaska pomorske patrole, tako da nitko nije zapazio niti njihovu borbu za život niti izlazak na obalu, a plima je ubrzo izbrisala sve njihove tragove na obali.

U međuvremenu se počela odvijati druga drama.
Posada "Kraljevice" je poslala s broda signal prije nego što ga je napustila, u slaboj nadi da bi to netko mogao vidjeti.
Patrola obalne straže vidjela je to slabo svjetlo, za koje nisu bili sigurni da li je od nekog broda ili je to udaljena munja.
Iako je "Kraljevica" bila pola milje od obale, zbog guste magle, signal se doimao udaljen.
Raspravljajući o tom, posada spasilačke ekipe obalne straže, oko pet i pol izjutra, odlučila je dežurati na obali dok se ne razdani. Kad se razdanilo ugledali su obrise nekog jedrenjaka. To je bila "Kraljevica".
Sedmorica ljudi uskočila je u čamac i počela veslati prema jedrenjaku.
More je bilo mnogo nemirnije nego što je izgledalo s obale, ali nisu odustajali i s velikim teškoćama su došli do "Kraljevice". Kada su stigli bilo im je jasno da je posada napustila jedrenjak.
Zbog nemirnog mora, povratak je bio težak i opasan. Prilikom povratka trojica članova spasilačke ekipe su se utopila.

Sve do slijedećeg jutra, 12. veljače, nitko nije znao za šestoricu spašenih mornara s "Kraljevice".
Tog jutra oni su sami pronašli stanicu obalne straže, gdje su se javili i dobili potrebnu odjeću. 14. veljače pet pomoraca otputovalo je u New York, dok je kapetan ostao malo duže da vidi što se može spasiti s "Kraljevice".
Od osmorice utopljenika s barka "Kraljevica", pronađena su tijela trojice.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja sam ovaj događaj o kraju slavnog jedrenjaka “Kraljevica” ukratko prepričala a detaljnije pročitajte u knjizi “Heroes of the storm” izdatoj 1904.god., autor O'Connor, William Douglas, (1832-1889) https://archive.org/details/heroesofstorm00ocon
U knjizi se naši ljudi, Hrvati s jedrenjaka "Kraljevica" nazivaju Austrijanci.


pisma između predstavnika Austrougarske i SADa u kojem A-U nudi novčanu pomoć za američku spasilačku ekipu, a naročito za njihova tri stradala druga:
pismo A-U Washingtonu.jpg
pismo A-U Washingtonu.jpg (153.73 KiB) Pogledano 4853 puta

američko pismo zahvale za novčanu pomoć :
pismo Washingtona za A-U.jpg
pismo Washingtona za A-U.jpg (89.32 KiB) Pogledano 4853 puta

jedan izvještaj o kretanju brodova iz 1876. godine, kad je bark "Kraljevica" doživio oluju prije dolaska u Genovu:

izvještaj o kretanju brodova 20. listopad 1876 .JPG
izvještaj o kretanju brodova 20. listopad 1876 .JPG (96.76 KiB) Pogledano 4853 puta

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju