Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Bark Crono (1870)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4494
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Bark Crono (1870)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 11.6.2017, 16:58

Bark CRONO

O JEDRENJAKU
Bark Crono izgrađen je 1870. na Pećinama u brodogradilištu Josipa Baćića-Belca. Bio je to vitak jedrenjak dobrih navigacijskih sposobnosti.
Ime je dobio iz grčke mitologije, po jednom od najpoznatijih Titana, oca Zeusa i Posejdona.
Dimenzije: dužina 42,58m; širina 8,74m; visina 5,83m.
Tomaža 657 reg.tona do 1872. Tada je prema novim propisima prebaždaren na 532 NRT.
U upisnik brodova duge plovidbe upisan je 19. ožujka 1871.

VLASNICI
Vlasnik je bio Vološćan Franjo Josip Minak. Suvlasnik je bio također Vološćan Sterk Andrija, sa 6 karata.
Kada je Sterk Andrija umro, njegov udio prešao je na sinove Frana i Antona.

Franjo Josip Minak bio je sin poznatog Vološćana Ivana Minaka, armatura*, vlasnika brodogradilišta i mecene.
Franjo je posjedovao u drugoj polovici 19.st. u suvlasništvu s drugim Vološćanima nekoliko brodova.1864. dao je sagraditi na Pećinama bark nazvan po imenu grčke boginje pravde "Temi".

Braća Fran i Anton Sterk bili su dugogodišnji zapovjednici na mnogim riječkim jedrenjacima i suvlasnici.
Anton je potkraj 19. st. bio veći dioničar u riječkim brodovima "Azov", "Dunav" i "Rečina", a također u objema "Ungaro -Croatama". Njihov brat Andrija bio je poznati lovranski župnik i kasnije narodni zastupnik i biskup u Krku i Trstu.

ZAPOVJEDNICI
Prvi zapovjednik barka "Crono" bio je Anton Sterk tijekom 6 godina s prekidima, zatim Opatijac Ivan Tomašić. Od 1874. do 1878. za zapovjednika ponovo dolazi Anton Sterk, koga tada do 1883. zamjenjuje brat Frane.
Frane je dugo godina plovio na vološćanskim jedrenjacima "Balkan" i "Forza", zatim na svojima. Kasnije se zaposlio na parobrodima "Adrie". Bio je zapovjednik parobroda "B. Kemeny".
Posljednji zapovjednik, punih pet godina, sve do propasti broda bio je Vološćan Benedikt Zenković.
Zenković je također bio dugogodišnji zapovjednik brigantina "None B." i barka "Marino".

PUTOVANJA
Bark "Crono" je tijekom devetnaest godina navigacije izvršio mnoga putovanja između Europe i Sjevermne i Srednje Amerike prevozeći različite terete. U rodnu Rijeku dolazi tek nakon 14 godina. Tada uglavnom prevozi drva i hrastove dužice u južnofrancuske luke. Izvršio je nekoliko putovanja u Sjevermu Europu i na Antile.

Tijekom svojih 19 godina plovidbe, sve do tragičnog kraja "Crono" je bio sretan brod. Jedina veća nevolja bio je požar koji je izbio 28. srpnja 1885. dok je brod bio privezan na riječkom lukobranu. Požar koji je tada izbio u brodskom skladištu je pravodobno primijećen i ugašen, tako da je sve prošlo bez većih posljedica.

SPAŠAVANJE ŠKUNE "GERALDINE"
Početkom travnja 1874. na Atlantiku, tada pod zapovjedništvom kapetana Ivana Tomašića bark "Crono" spasio je posadu engleske škune "Geraldine". Za požvrtvovnost i poduzete mjere spašavanja engleski Admiralitet nagradio je kapetana Tomašića zlatnim dalekozorom.

KAKAV JE BIO KRAJ
Početkom 1890. bark "Crono" ukrcao je teret ugljena u Shieldsu za Rijeku. Međutim, 17. siječnja u magli sudario se s njemačkim parobrodom "Anna Wormann". Zbog nastalih oštećenja jedrenjak je vrlo brzo potonuo.

Zapovjednik i dio posade spasio se u brodskom čamcu za spasavanje. U pomoć im je doplovio ribarski brod "Louise Isabelle" iz Dunkerqua koji je u blizini ribario. Zapovjednik je bio Emil Prodo.
Zapovjednik "Crona" nije znao što se desilo s preostalom posadom, to jest s poručnikom, vođom palube i kormilarom pa je izjavio prilikom iskrcaja u Ostende da su najvjerojatnije nastradali.

Ipak nisu nastradali. U času udara parobroda u jedrenjak, poručnik, vođa palube i kormilar skočili su u more, te ih je spasio njemački parobrod.
Telegram je poslat iz Tangera u lučku vlast u Rijeci, koji je potvrdio da su živi.

EPILOG
U rujnu iste godine na temelju izvještaja kapetana Zenkovića, zapovjednika "Crona", riječki Governo marittimo nagradio je kapetana Proda, zapovjednika francuskog ribarskog broda, dalekozorom s posvetom, a njegovu posadu novčanom nagradom.

Prema tekstu Radojice F. Barbalića iz časopisa Pomorstvo 1956. god.

*armatur - brodovlasnik, pomorski poduzetnik

---------------------------
Subotički glasnik 31 listopad 1874.:
Subotički glasnik 31 listopad 1874- Crono.JPG
Subotički glasnik 31 listopad 1874- Crono.JPG (33.19 KiB) Pogledano 371 puta

matrosi = mornari

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost

cron