Nekada su u Rijeci bila tri pokretna mosta. Prvi je bio kod kazališta , gdje danas pruga prolazi. Bio je uništen u drugom svjetskom ratu i uklonjen.
Ovdje vidimo prvi pokretni most kod kazališta (gornji) i drugi na ulazu u Mrtvi kanal (donji) - oba još u funkciji
Uništen pokretni željeznički most preko Mrtvog kanala kod Kazališta.
Uništen pokretni željeznički most preko Mrtvog kanala kod Kazališta.
Drugi je danas na kraju Mrtvog kanala koji je u stvari nekadašnje korito Riječine. Otvarao se tako da se na vodenu hidrauliku kraj mosta podigao oko jedan metar i onda bi dvojica majstora okretali ručno vitlo i otvarali most. Staza za zupčanike od vitla se još može vidjeti sa desne strane mosta kada se gleda prema Delti. Most se okretao u svojevrsno ugibalište tako da je cijela širina Mrtvog kanala bila otvorena za promet. Danas se ugibalište koristi za održavanje barki. Nekada je Mrtvi Kanal bio otvoren za promet trabakula do samoga kraja. Negdje oko današnje autobusne stanice je bio zdenac gdje su posade trabakula uzimale pitku vodu.
Nikolina nekad-i-sad slika ovog mosta
Treći pokretni most je spajao riječki lukobran sa rivom ispred Kapetanije. Glavna svrha mu je bila propustiti male brodove i trabakule iz luke Sušak u luku Rijeka kada je vani bilo nevrijeme. Još jedan interesantan podatak: dva mala lukobrana koji štite luku Sušak, na svojim unutarnjim stranama su imali ugrađene okomite valjke, da spriječe oštećivanje trabakula i drugih plovila ukoliko bi uslijed lošeg vremena prilikom manevriranja bili gurnuti na te lukobrane.

Pri otvaranju lukobrana - Molo longa za svekoliko pučanstvo i izgradnje nove zgrade putničkog terminala u Rijeci na korijenu riječkog lukobrana izgrađen je novi most, koji naravno više nije pokretan
Zadržimo se malo na drugom mostu - mostu na ulazu u Mrtvi kanal. Da nije bilo jednog nesretnog događaja od prije 39 godina taj most bi još uvijek bio pokretan (bar se nadam da se ne bi zapustio mehanizam!)
Most današnjih dana
Ostaci okretnog puta mosta
Upravljačka kućica danas
Sad malo o tom danu pred 39 godina:
Ex pokretni most preko Mrtvog kanala: 'Branco' mu je presudio!
Nedavno je završila obnova pokretnog mosta mosta na Fiumari. Vratimo se malo u prošlost da bi na svjetlo dana iznijeli gotovo zaboravljen događaj od prije 39 godina koji je zauvijek promijenio sudbinu ovog mosta. Sve se dogodilo u noći 19. veljače 1972. - točno u 22:56, prema kronikama iz tog vremena - kada je motorni brod "Branco" tijekom jednog manevra naletio na most i nepopravljivo ga oštetio. Ovaj sudar je rezultirao gubitkom pokretljivosti mosta, koji se do tog dana otvarao, okrećući se u smjeru suprotno od kazaljke na satu, da bi u Mrtvi kanal propustio veće brodove.
Kao što je objavljeno u novinama slijedeći dan, tj. 20. veljače 1972, incident je imao kao uzrok pogrešan manevar trgovačkog broda. Prema izjavi koju je zapovjednik broda Rade Kos dao riječkim novinarima nakon udara, brod je udario u most zbog greške u sistemu poluge prijenosa kontrole motora. Propeler broda, u stvari, tijekom manevra nije odgovorio na naredbu "polako", tempo koji je spori pokret, nego je umjesto toga dobio komandu "svom snagom natrag."
Što je za brod "Branco" - brod bruto tonaže 2.178 brt - bio manji incident - prijavljena su samo manja oštećenja - pokretnom je mostu, ispostavilo se, bila katastrofa. Šteta je procijenjena na 350 milijuna starih ondašnjih dinara, pretjeran iznos u to vrijeme. Odmah nakon nesreće ondašnje željezničko poduzeće iz Rijeke formiralo je komisiju čiji je zadatak bio precizno odrediti opseg oštećenja na mostu.
Kako smo pročitali u zapisniku sastavljenom od strane članova odbora zaduženih za slučaj - dokument je spremljen u uredu Odjela za održavanje željezničkih objekata na Žabici - glavni južni nosač doživio je najviše štete, kako u vertikalnom tako i u horizontalnom smjeru, za razliku od sjevernog, koji je uglavnom iskrivljen po horizontali. Čak i šine koje prelaze most su oštećene u sudaru, budući da su tijekom inspekcije inženjeri uočili deformaciju od najviše 23 cm. Nadalje, kao što je navedeno kasnije u izvješću "na zapadnoj strani most je malo odignut i dislociran za 12 cm od horizontalne linije u pravcu sjevera na južnom dijelu mosta."
U pokušaju da se podigne most, inženjeri su otkrili da se podiže samo južni dio, dok se sjeverni ne miče, jer su metalni dijelovi na tom dijelu slomljeni udarom u lukobran. Zbog svih tih razloga, Upravni odbor utvrđuje da se most ne može više koristiti za cestovni i željeznički prijelaz.
Suprotno onome što su najavili rukovoditelji željezničkog poduzeća u Rijeci - da će nakon demontaže nepovratno oštećenih dijelova mosta, i otvaranje privremenog željezničkog mosta, dati nalog za izgradnju novog pokretnog mosta - sve do danas ovaj komunikacijski kanal između stare luke i Porto Barossa ostao je nepokretan. U stvari, nakon primanja naknade od osiguranja, tadašnje Jugoslavenske željeznice odlučile su ne vratiti mehanizam koji je omogućavao mostu okretanje, i samo osigurati stabilnost strukture i postavu tračnice kako bi se omogućio prolaz vlakova.
Novac dobiven od strane osiguravajućeg društva iskorišten je za tko zna koje svrhe .... Svjedočanstva iz prošlosti, međutim, još uvijek postoje. U stvari, polukružni vodiči po kojima se most okretao, pomoću posebne opreme, su još uvijek vidljivi, premda su, nažalost, pomalo zapušten, za razliku od mosta, koji je vratio nekadašnji sjaj. Nadalje, sve što je moglo biti ukradeno je ukradeno. U upravljačkoj kabini koja se nalazi u blizini mosta, preostao je jedino protuuteg korišten kako bi se olakšalo okretanje mosta. On nije ukraden, kao što su rekli željeznički inženjeri, samo zato što je težak preko 40 tona ...