Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Riječki mostovi

Dotaknite se neke teme iz bogate povijesti našeg grada. Jedino rubrika "Osobe" vezana je cijeli naš kraj. Pridonesite svojim prilogom da saznamo i naučimo nešto više .
LPR
lr1-2014
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 778
Teme: 6
Pridružen: 14.6.2014, 18:57

Riječki mostovi

Post broj:#1  PostPostao/la LPR » 27.2.2011, 19:42

Tražio sam nešto prikladno za staviti ovu reportažu, ali na kraju sam zaključio da bi možda bilo zgodno otvoriti posebnu temu, pa će se već i postovi odsvakud pomalo ovdje prebaciti - gradivo ipak zaslužuje svoju temu

Nekada su u Rijeci bila tri pokretna mosta. Prvi je bio kod kazališta , gdje danas pruga prolazi. Bio je uništen u drugom svjetskom ratu i uklonjen.

rijeka0000.jpg
rijeka0000.jpg (55.55 KiB) Pogledano 5463 puta

Ovdje vidimo prvi pokretni most kod kazališta (gornji) i drugi na ulazu u Mrtvi kanal (donji) - oba još u funkciji


Slika
Uništen pokretni željeznički most preko Mrtvog kanala kod Kazališta.

Slika
Uništen pokretni željeznički most preko Mrtvog kanala kod Kazališta.

Drugi je danas na kraju Mrtvog kanala koji je u stvari nekadašnje korito Riječine. Otvarao se tako da se na vodenu hidrauliku kraj mosta podigao oko jedan metar i onda bi dvojica majstora okretali ručno vitlo i otvarali most. Staza za zupčanike od vitla se još može vidjeti sa desne strane mosta kada se gleda prema Delti. Most se okretao u svojevrsno ugibalište tako da je cijela širina Mrtvog kanala bila otvorena za promet. Danas se ugibalište koristi za održavanje barki. Nekada je Mrtvi Kanal bio otvoren za promet trabakula do samoga kraja. Negdje oko današnje autobusne stanice je bio zdenac gdje su posade trabakula uzimale pitku vodu.

mostovi desktop4.jpg
mostovi desktop4.jpg (94.17 KiB) Pogledano 5751 puta

Nikolina nekad-i-sad slika ovog mosta

Treći pokretni most je spajao riječki lukobran sa rivom ispred Kapetanije. Glavna svrha mu je bila propustiti male brodove i trabakule iz luke Sušak u luku Rijeka kada je vani bilo nevrijeme. Još jedan interesantan podatak: dva mala lukobrana koji štite luku Sušak, na svojim unutarnjim stranama su imali ugrađene okomite valjke, da spriječe oštećivanje trabakula i drugih plovila ukoliko bi uslijed lošeg vremena prilikom manevriranja bili gurnuti na te lukobrane.

Slika
Pri otvaranju lukobrana - Molo longa za svekoliko pučanstvo i izgradnje nove zgrade putničkog terminala u Rijeci na korijenu riječkog lukobrana izgrađen je novi most, koji naravno više nije pokretan


Zadržimo se malo na drugom mostu - mostu na ulazu u Mrtvi kanal. Da nije bilo jednog nesretnog događaja od prije 39 godina taj most bi još uvijek bio pokretan (bar se nadam da se ne bi zapustio mehanizam!)

OkretniMost10.jpg
OkretniMost10.jpg (156.26 KiB) Pogledano 5750 puta

Most današnjih dana

OkretniMost11.jpg
OkretniMost11.jpg (168.75 KiB) Pogledano 5750 puta

Ostaci okretnog puta mosta

OkretniMost01.jpg
OkretniMost01.jpg (121.46 KiB) Pogledano 5750 puta

Upravljačka kućica danas

Sad malo o tom danu pred 39 godina:

Ex pokretni most preko Mrtvog kanala: 'Branco' mu je presudio!

Nedavno je završila obnova pokretnog mosta mosta na Fiumari. Vratimo se malo u prošlost da bi na svjetlo dana iznijeli gotovo zaboravljen događaj od prije 39 godina koji je zauvijek promijenio sudbinu ovog mosta. Sve se dogodilo u noći 19. veljače 1972. - točno u 22:56, prema kronikama iz tog vremena - kada je motorni brod "Branco" tijekom jednog manevra naletio na most i nepopravljivo ga oštetio. Ovaj sudar je rezultirao gubitkom pokretljivosti mosta, koji se do tog dana otvarao, okrećući se u smjeru suprotno od kazaljke na satu, da bi u Mrtvi kanal propustio veće brodove.

Kao što je objavljeno u novinama slijedeći dan, tj. 20. veljače 1972, incident je imao kao uzrok pogrešan manevar trgovačkog broda. Prema izjavi koju je zapovjednik broda Rade Kos dao riječkim novinarima nakon udara, brod je udario u most zbog greške u sistemu poluge prijenosa kontrole motora. Propeler broda, u stvari, tijekom manevra nije odgovorio na naredbu "polako", tempo koji je spori pokret, nego je umjesto toga dobio komandu "svom snagom natrag."

Što je za brod "Branco" - brod bruto tonaže 2.178 brt - bio manji incident - prijavljena su samo manja oštećenja - pokretnom je mostu, ispostavilo se, bila katastrofa. Šteta je procijenjena na 350 milijuna starih ondašnjih dinara, pretjeran iznos u to vrijeme. Odmah nakon nesreće ondašnje željezničko poduzeće iz Rijeke formiralo je komisiju čiji je zadatak bio precizno odrediti opseg oštećenja na mostu.

Kako smo pročitali u zapisniku sastavljenom od strane članova odbora zaduženih za slučaj - dokument je spremljen u uredu Odjela za održavanje željezničkih objekata na Žabici - glavni južni nosač doživio je najviše štete, kako u vertikalnom tako i u horizontalnom smjeru, za razliku od sjevernog, koji je uglavnom iskrivljen po horizontali. Čak i šine koje prelaze most su oštećene u sudaru, budući da su tijekom inspekcije inženjeri uočili deformaciju od najviše 23 cm. Nadalje, kao što je navedeno kasnije u izvješću "na zapadnoj strani most je malo odignut i dislociran za 12 cm od horizontalne linije u pravcu sjevera na južnom dijelu mosta."

U pokušaju da se podigne most, inženjeri su otkrili da se podiže samo južni dio, dok se sjeverni ne miče, jer su metalni dijelovi na tom dijelu slomljeni udarom u lukobran. Zbog svih tih razloga, Upravni odbor utvrđuje da se most ne može više koristiti za cestovni i željeznički prijelaz.

Suprotno onome što su najavili rukovoditelji željezničkog poduzeća u Rijeci - da će nakon demontaže nepovratno oštećenih dijelova mosta, i otvaranje privremenog željezničkog mosta, dati nalog za izgradnju novog pokretnog mosta - sve do danas ovaj komunikacijski kanal između stare luke i Porto Barossa ostao je nepokretan. U stvari, nakon primanja naknade od osiguranja, tadašnje Jugoslavenske željeznice odlučile su ne vratiti mehanizam koji je omogućavao mostu okretanje, i samo osigurati stabilnost strukture i postavu tračnice kako bi se omogućio prolaz vlakova.

Novac dobiven od strane osiguravajućeg društva iskorišten je za tko zna koje svrhe .... Svjedočanstva iz prošlosti, međutim, još uvijek postoje. U stvari, polukružni vodiči po kojima se most okretao, pomoću posebne opreme, su još uvijek vidljivi, premda su, nažalost, pomalo zapušten, za razliku od mosta, koji je vratio nekadašnji sjaj. Nadalje, sve što je moglo biti ukradeno je ukradeno. U upravljačkoj kabini koja se nalazi u blizini mosta, preostao je jedino protuuteg korišten kako bi se olakšalo okretanje mosta. On nije ukraden, kao što su rekli željeznički inženjeri, samo zato što je težak preko 40 tona ...

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23069
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Riječki mostovi

Post broj:#2  PostPostao/la Adamić » 28.2.2011, 00:49

E Branko je sve kriv. :lol: Znači novac od osiguranja potrošen je na nešto drugo. : lud
Htjelo se je srušit ovaj most , no dobro da nije jer što je stariji to je sve lijepši i lijepši.


Inače ovaj most na Mrtvom kanalu i na Terminalu se renoviraju. Treba ih poslikati kad se ulickaju. :slikanje:
Slika

LPR
lr1-2014
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 778
Teme: 6
Pridružen: 14.6.2014, 18:57

Re: Riječki mostovi

Post broj:#3  PostPostao/la LPR » 1.3.2011, 18:11

Treći pokretni most je spajao riječki lukobran sa rivom ispred Kapetanije. Glavna svrha mu je bila propustiti male brodove i trabakula iz luke Sušak u luku Rijeka kada je vani bilo nevrijeme.

Evo njegovih nekad slika - skinuto s teme granični prijelazi:

Slika

Slika
Prelijepo se vidi kako se most okretao - šine na desno - potpuno isti tip okretaljke kao i ostala dva na Mrtvom kanalu

LPR
lr1-2014
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 778
Teme: 6
Pridružen: 14.6.2014, 18:57

Re: Riječki mostovi

Post broj:#4  PostPostao/la LPR » 1.3.2011, 22:58

Još malo mosta kod današnjeg Terminala

mostbaros1.jpg
mostbaros1.jpg (130.84 KiB) Pogledano 5749 puta

Postolje za okretanje
mostbaros2.jpg
mostbaros2.jpg (155.52 KiB) Pogledano 5749 puta

Na obje slike je i ponton s dizalicom. Ta dizalica je često i na drugim raglednicama luke. ;)

LPR
lr1-2014
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 778
Teme: 6
Pridružen: 14.6.2014, 18:57

Re: Riječki mostovi

Post broj:#5  PostPostao/la LPR » 1.3.2011, 23:01

Most kod kazališta prije okretanja

mostkazaliste1.jpg
mostkazaliste1.jpg (173.55 KiB) Pogledano 5749 puta

... i nakon

mostkazaliste2.jpg
mostkazaliste2.jpg (176.56 KiB) Pogledano 5749 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23069
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Riječki mostovi

Post broj:#6  PostPostao/la Adamić » 1.3.2011, 23:04

Opet si stavio nikad viđene fotografije Rijeke na internetu. Odušavljen sam. :bravo: :zastava:
Slika

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Riječki mostovi

Post broj:#7  PostPostao/la nikola » 2.3.2011, 06:31

Zadnja plijeni pažnju, kao i lik na njoj desno koji okreće polugu. :zastava:
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Riječki mostovi

Post broj:#8  PostPostao/la gost » 2.3.2011, 08:50

Odlično ćo, neviđene scene :bravo:

Nisam nikad vidio ovu kućicu sa desne strane, bit će da je udomljavala mehanizam za pomicanje mosta.
Također, u daljini se vidi kako naprasno završava niz u kojem danas Dalibor Brun ima restoran - bit će da je za vrijeme Italije dodana ona uska zgrada sa okruglim poneštrama...

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Riječki mostovi

Post broj:#9  PostPostao/la nikola » 2.3.2011, 15:08

Ničim izazvan, da mi duže traje G.O. ustanem vrlo rano i već u 07,30 nađem se pred renoviranim mostom na Mrtvom kanalu. Bura me bacila u onu plavu žičanu ogradu, k`o da sam od papira :shock: Neozljeđen, poslikao par fotki i potom, pravac kafić-u toplo!

ne, to nije stara fotka, to sam je ja malo postarao...

most img23591200x700.jpg
most img23591200x700.jpg (124.03 KiB) Pogledano 5748 puta

evo i kućice. Stanje joj je najbalže rečeno-kao da se još jučer srušila : lud zidovi popucali, neodržavana...ipak, ima krov i uz malo truda dalo bi je se renovirati i vratiti u prvobitno stanje

most img23571200x700.jpg
most img23571200x700.jpg (156 KiB) Pogledano 5746 puta

lijepo zar ne?

most img23581200x700.jpg
most img23581200x700.jpg (153.71 KiB) Pogledano 5746 puta

ovdje se vidi šina kojom se most kretao, također, uz rub sadašnje plave ograde nalazi se kamen, kojem ni uz najbolju volju nisam mogao skužiti funkciju. A tamo je od davnina. Ima li tko kakvu ideju...?...

most img23641200x700.jpg
most img23641200x700.jpg (156.78 KiB) Pogledano 5746 puta

ne bi oni taj kamen tu ostavili bez veze! Idemo, ideje na sunce!!!

Slika
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Riječki mostovi

Post broj:#10  PostPostao/la nikola » 2.3.2011, 15:15

I sada granični prijelaz, doduše na baš na mostu, ali u toj zoni. Ccc, ništa se nije promjenilo

most img23651200x700.jpg
most img23651200x700.jpg (75 KiB) Pogledano 5748 puta

crvena zgrada nalazi se preko puta tog pokretnog mosta

mostovi img23661200x700.jpg
mostovi img23661200x700.jpg (69.22 KiB) Pogledano 5745 puta


kada li su ova stabla iznikla i izrasla? Sigurno poslije 1945. godine

most img23621200x700.jpg
most img23621200x700.jpg (227.13 KiB) Pogledano 5745 puta

i za kraj još jedna staro-nova fotka. To je trenutak kada me bura ugurala u ogradu. Nakraju je ispala super slika :pozdrav:

Slika
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Riječki mostovi

Post broj:#11  PostPostao/la gost » 2.3.2011, 15:21

:bravoveliki:

što ti je volja ... ma sve si ja mislim da si ti uz ovu zadaću morao po zadaći svog kućnog šefa-ice doći na placu, a ovo je bio usputni napor

ja jučer obišao onaj mostić na terminalu što se sada obnavlja (naš treći pokretni po oznakama ovdje) ... nešto nam željeznica jako revna zadnje vrijeme! Bilo je doduše okolo 20 h, pa nikakve slike nisu pale ...

Još nam fali par mostića - naročito onaj glavni - ali za njega se treba posebno spremiti - kronološki, od početka pa do danas ...

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Riječki mostovi

Post broj:#12  PostPostao/la nikola » 2.3.2011, 15:22

zokxy napisao::bravoveliki:

što ti je volja ... ma sve si ja mislim da si ti uz ovu zadaću morao po zadaći svog kućnog šefa-ice doći na placu, a ovo je bio usputni napor

...

Svi štandovi zatvoreni. Pogodi zašto :kava:
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Riječki mostovi

Post broj:#13  PostPostao/la gost » 2.3.2011, 15:24

:mrgreen: a zato si i imao vremena ... i za
:piti:
:kava:
Slika

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Riječki mostovi

Post broj:#14  PostPostao/la nikola » 2.3.2011, 15:27

:pušiti:
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Riječki mostovi

Post broj:#15  PostPostao/la nikola » 4.3.2011, 20:35

Mostovi, tema je Riječki mostovi...
ovaj je tisuću puta bio. Ovu ću fotku staviti i ovdje i u temu granični prijelazi. Nek` se nađe...

03guerramondiale.jpg
03guerramondiale.jpg (68.73 KiB) Pogledano 5735 puta
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Sljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijest

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 6 gostiju