Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Bartini Roberto (1897-1974) nepoznati riječki dizajner aviona!

Ne ograničava se samo na područje Rijeke nego na sve osobe koje su ostavile traga u našem kraju.
Pravila foruma
Osobe su poredane abecedno po prezimenima.
Teme otvarate tako da prvo napišete prezime osobe a onda ime , nakon toga poželjno je da stavite godinu rođenja i smrti te zanimanje. Primjer "Kobler Giovanni (1811.-1893.) -povjesničar ".
Unutar rubrike imate forumsku tražilicu.
gost
 

Bartini Roberto (1897-1974) nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#1  PostPostao/la gost » 1.9.2010, 20:45

viewthumbaspx.jpg
viewthumbaspx.jpg (12.26 KiB) Pogledano 235 puta


Robertu Orosu de Bartiniju je po ruskoj tradiciji ime promijenjeno ubacivanjem imena oca, amputirano je kapitalističko “de”, te je postao Roberto Ljudovič Bartini, i to je vjerojatno stvorilo osebujnu zbrku oko ovog velikog konstruktora, koja je postala još veća zbog njegova odlaska poradi političkih motiva u SSSR. Naravno, nigdje se nije spominjalo da je rođen u Rijeci - svugdje samo – Fiume, čak i u svjetski poznatom britanskom Jane’s Rewiev. Zbog političkog angažmana njegov je ogroman doprinos razvoju zrakoplovstva godinama bio prekriven velom tajne. Pamtili su ga i spominjali samo u najjužem krugu utemeljitelja Komunističke partije Italije. Prema njihovu kazivanju Bartini je postao gorljiv marksistlenjinist između 1916. i 1919. godine kada je bio zarobljenik u Rusiji.

Bartini je rođen u Rijeci 14. svibnja 1897., od oca Talijana plemenitog podrijetla, borio se na istočnom frontu u austrijskoj vojsci za vrijeme Prvog svjetskog rata i zarobljen je u Galiciji. Vraća se, u nerazjašnjenim, ali svakako pustolovnim, okolnostima u Italiju 1920. godine i upisuje se na milansku Politehniku. Istovremeno radi kao običan radnik, politički je angažiran i – uči pilotirati u Rimu s budućim rekordmenom Renatom Donatijem 1922. godine.

Vrhuška njegove partije 1923. godine dopušta mu odlazak u SSSR kako bi ga sačuvali od nadirućeg fašizma i kako bi pridonio učvršćenju nove komunističke države kao projektant zrakoplova. Bartini, kao i svi marksistilenjinisti, imao je svoju viziju internacionalizacije društva − rigidno se pridržavao principa klasne borbe stavljajući to iznad vrijednosti domovine i nacionalnih osjećaja. Otišao je iz Italije, a da nije dovršio studije, pa mu je dopušteno da se unovači u Crvenu armiju gdje je nastavio usavršavanje u eksperimentalnom centru pomorskog zrakoplovstva u Sevastopolju. Tu je projektirao svoje prve zrakoplove.

Njegove prve projekte provjeravao je CAHI, Centralni institut aerodinamike i hidrodinamike već od 1929. godine! Prvi projekti odnosili su se na tri hidroaviona i jedan novi tip lovačkog zrakoplova koji su ocijenjeni vrlo zanimljivim, tako da su stručnjaci instituta dali zeleno svjetlo za nastavak rada mladog inženjera. Viši ekonomski savjet te Vojni revolucionarni savjet dopustili su da Bartini bude promaknut − postao je glavni i odgovorni konstruktor i direktor vlastitog OKB-a (Opytnoe Konstruktorskoe Byuro, Ured za eksperimentalne projekte). Prvi projekt koji je realizirao bio je višemotorni hidroavion MTB-a (Morskoi Torpedonosets Bombardirovschik, pomorski torpedni bombarder). Imao je dva trupa spojena središnjim polukrilima, bio je težak 40.000 kilograma. Bombarder je bio pogodan za izviđanje i bombardiranje dalekih ciljeva. Taj projekt bio je apsolutna novost u SSSR-u, tako da je tek četiri godine kasnije izgrađen sličan Topljev MK-1 (Morskoi Kreiser, pomorski krstaš). Projekt Bartinija uspoređivan je s projektom ruskog konstruktora Dimitrija P. Grigoroviča, ali je ovaj odustao od uspoređivanja ustvrdivši da je Bartinijev projekt bolji.

Iste, 1930., godine u SSSR-u je provedena velika reorganizacija državne avioindustrije. Nekoliko tehničkih ureda spojeno je u CKB – središnji ured za projektiranje, kako bi se veoma povećao ritam projektiranja novih avioprototipova koje je tražila vojska. Taj ured bio je aktivan do 1940. godine, a svi zrakoplovi koji su u njemu projektirani nosili su oznaku CKB plus broj. Osim Bartinijeve ekipe, tu su djelovale i druge ekipe na čijim su čelima bili Yakovljev, koji je bio zamjenik direktora, Grigorovič, Kočerigin, Polikarpov i drugi konstruktori. Svaka ekipa bavila se projektiranjem samo jednog dijela zrakoplova, dizajnirajući istovremeno više prototipa koje je trebalo brzo konstruirati i testirati. U praktičnom smislu takva organizacija izrodila je ozbiljne probleme, pogotovo zbog osobne ljubomore i rivalstva među voditeljima timova. Npr., u takvom sustavu nestao je sustav, koji je i danas u uporabi u Rusiji, da se zrakoplovi imenuju inicijalima projektanta. Bartini, kao rigorozni marksist, bio je protivan svakoj vrsti isticanja pojedinca, tako da nikada svoje zrakoplove nije označavao svojim inicijalima, ali nije propustio da rukovodstvu Komunističke partije (boljševičke) čiji je bio član ukaže na nedostatke takve organizacije superkolektiva.
______________-izvor: Sušačka Revija, autor: Danilo Prestint (nadodano naknadno)
nikola


Roberto Oros di Bartini rodjen je 14.05.1897 u Rijeci. Prema ruskim izvorima (http://www.airforce.ru/staff/who_is_who/index.htm) jedan je od osnivača talijanske komunističke partije. Kao ljevičar 1923. emigrira u SSSR. U početku je službovao kao inženjer u zrakoplovstvu Crnomorske flote, a od 1929. počinje da radi u konstruktorskom birou Grigoroviča. Od 1933. je na čelu svog konstruktorskog biroa gde se u osnovi bavio projektiranjem hidroaviona. Od 1937 do 1947. bio je nemilosti i radio je u zatvorskom NKVD birou CKB-29. Tu je radio u odjeljenjima Tupoljeva i Tomaševića. Bombarder Jermoljajev Jer-2 u osnovi inspiriran je konstrukcijom Bartinijevog putničkog aviona Stalj-7 iz 1936. godine!
Bartini je rehabilitiran tek 1956. i poslije toga radio je u birou Berijeva na više originalnih projekata, izmedju ostalih i nadzvučnog strateškog bombardera A-57.
Posljednji u nizu originalnih projekata jeste Beriev Bartini VVA 14.

beriev9et.jpg
beriev9et.jpg (41.9 KiB) Pogledano 235 puta

vva.jpg
vva.jpg (27.43 KiB) Pogledano 235 puta

11.jpg
11.jpg (40.46 KiB) Pogledano 235 puta


Ispitivanje modificirane verzije amfibije (14M1P) sa dva dopunska mlazna motora na nosu nije privedeno kraju uslijed smrti Bartinija 6.12.1974. Svoje mjesto ova zanimljiva letelica našla je u zbirci Zrakoplovnog vojnog muzeja u podmoskovskom gradiću Monjino. Nažalost u vrlo je lošem stanjiu i nekompletna.
Zadnja izmjena: gost; 4.4.2011, 21:44; ukupno mijenjano 1 put/a.

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi

Post broj:#2  PostPostao/la nikola » 1.9.2010, 21:05

Priče za 5+!
O našem Fiumanu sovijetske orijentacije-nikad čuo.
Evo još slikica rodom Riječana i njegovog uratka
SlikaSlika
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi

Post broj:#3  PostPostao/la gost » 1.9.2010, 21:23

Ni ja isto nisam čuo ništa do sada, o našem slavnom sugrađaninu - baš mi se sviđa avion...

Vidim da se rusi odnose slično prema svojoj baštini kao i mi...

gost
 

Re: Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi

Post broj:#4  PostPostao/la gost » 2.9.2010, 01:12

Čitao o čovjeku i iznenadio se. Imam neki tekstić na engleski. Možda ga jednom prevedem.
Kad naučim engleski :smijeh: Ko zna koliko nas još ima po svijetu

robertludwigowitschbart.jpg
robertludwigowitschbart.jpg (62.13 KiB) Pogledano 235 puta


Roberto Bartini (ili Roberto Oros di Bartini) (14. svibnja 1897., Rijeka – 6. prosinca 1974., Moskva)

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi

Post broj:#5  PostPostao/la Adamić » 2.9.2010, 13:48

Po meni ovo je za rubriku naj ,naj :zastava:

viewtopic.php?f=80&t=826&p=11952#p11952

gost
 

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#6  PostPostao/la gost » 7.9.2010, 18:17

E sad malo slika i originalnih planova ovog primjerka iz Monjina - moji ruski frendovi su to isfotografirali 8-)

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
U kokpitu
Slika
Unutrašnjost u rasulu
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika

Spasiba, druzja! :zastava:

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi

Post broj:#7  PostPostao/la Adamić » 7.9.2010, 21:06

Da se ulicka bio bi pravi bonbon ! :slikanje:

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi

Post broj:#8  PostPostao/la nikola » 7.9.2010, 21:29

Adamić napisao:Da se ulicka bio bi pravi bonbon ! :slikanje:

Ne bonbon, nego avion :kava:
P.S.Što sam pjesnički raspoložen... ;)
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#9  PostPostao/la Adamić » 4.4.2011, 10:59

Robert Bartini: Genijalni Riječanin koji je poslao Gagarina u svemir

robertbartinigenijalnir.jpg
robertbartinigenijalnir.jpg (28.48 KiB) Pogledano 235 puta


Autor: Jasmin Đečević (Novi list)

Sergej Koroljev je preuzimajući dužnost čelnika ruskog svemirskog programa zatražio da mu mentor bude Bartini, koji je u avio-industriju uveo krila koja će kasnije koristiti Concorde te je razvijao letjelice brže od zvuka i hidroavione s vertikalnim uzletom

Znate li tko je Robert Bartini ? Ne znate? Ne brinite, ne zna ni većina riječke, ali ni hrvatske javnosti iako je, prema svemu sudeći, riječ o jednom od najznačajnijih, ili barem najintrigantnijih znanstvenika iz grada na Rječini.

Možda nekome ta konstatacija zvuči pretjerano, ali ako se uzme u obzir da je upravo Bartini u avio-industriju uveo dvostruka delta krila, koja će kasnije koristiti slavni zrakoplovi poput Tupoljeva i Concordea, da je razvijao projekte letjelica bržih od zvuka, uspješno konstruirao hidroavione s mogućnošću vertikalnog uzleta ili pak pomicao granice na polju fizike elementarnih čestica, ocjena da se radi o genijalnom inovatoru svjetskog glasa sigurno je i više nego utemeljena.

A možda bi bilo dovoljno i samo da smo spomenuli kako je veliki ruski inženjer Sergej Koroljev, koji je Jurija Gagarina prije točno pedeset godina poslao u svemir, prilikom preuzimanja dužnosti čelnika ruskog svemirskog programa zatražio da mu mentor bude upravo Robert Bartini.

Mladost na Kvarneru

Robert Oros de Bartini (u ruskoj verziji Robert Ljudvigovič Bartini ) rođen je 14. svibnja 1897. godine, a iako se na mnogim mjestima kao grad rođenja spominje Rijeka to izgleda nije istina. Naime, Robert je sin Ludovica Orosa di Bartinija, tadašnjeg riječkog viceguvernera i siromašne sluškinje iz mađarskog Miškolca gdje je rođen i Robert. Budući da se radilo o izvanbračnoj vezi, Robertova majka, maloljetna 16-godišnja djevojka, vrlo brzo poslije njegovog rođenja počinila je samoubojstvo nakon čega Roberta posvaja njegov biološki otac i dovodi ga u Rijeku kad je njemu bilo svega nekoliko mjeseci.

O njegovoj ranoj mladosti koju proveo na Kvarneru ne zna se mnogo. Bartini je živio na relaciji Rijeka – Opatija, završio je gimnaziju u Rijeci, a zahvaljujući imućnoj obitelji uz gimnazijsko, imao je i dodatno obrazovanje uz privatne tutore. Lako je moguće da se fascinacija avionima kod mladog Bartinija razvila gledajući Guida Prodama koji je 1911. poletio nad Rijekom ili pak zahvaljujući akrobacijama ruskog asa Slavorossova koji je 1912. boravio na Kvarneru.

Plodan i darežljiv konstruktor

Povodom 110. obljetnice Bartinijeva rođenja, ruska avio tvrtka Beriev izdala je službeni dopis u kojem su, između ostalog, zabilježene riječi velikog O. K. Antonova: »Bartini je bio iznimno plodan i darežljiv konstruktor. Njegove su ideje bile daleko ispred vremena i zato je samo mali njih dio realiziran. Ali čak i one ideje koje nisu realizirane, poslužile su kao katalizator našeg napretka u aerotehnologiji.«


Nakon završetka gimnazije, Bartini 1916. godine odlazi u austrijsku vojsku odnosno u oficirsku školu u slovačku Bistricu, a iste je godine uhićen na bojištu u Ukrajini. U zarobljeništvu provodi tri godine nakon čega se, poprilično obilaznim putem (jedno vrijeme je čak radio i kao taksist u Šangaju), 1920. vraća u Rijeku. Vrlo brzo odlazi u Italiju gdje 1922. godine završava Tehnički fakultet u Milanu te pilotsku školu u Rimu.

Uključuje se u rad talijanske komunističke partije, član je zaštitnih paravojnih odreda pa je čak 1923. godine bio među ljudima koji su spriječili atentat na tadašnjeg ruskog ministra vanjskih poslova Georgija Čičerina za vrijeme njegovog posjeta Italiji. Zbog sve češćih progona od strane fašista, Bartini odlazi u Rusiju gdje svojim znanjem vrlo brzo dolazi na glas kao talentiran i sposoban dizajner.

Bartinijeva glavna preokupacija na početku karijere a i kasnije bili su – hidroavioni.

Opsesija hidroavioni

Cijelog je života zapravo radio upravo na hidroavionima smatrajući kako su piste i aerodromi glavni problem odnosno prepreka u razvoju avijacije. To je jednostavno bilo preskupo i otežavalo je isplativost avio prijevoza. Stoga su hidroavioni, a možda je tu opet ulogu odigrala i Rijeka kao luka, bili njegova opsesija – ističe povjesničar William Klinger koji se posljednje vrijeme posvetio, između ostalog, upravo istraživanju Roberta Bartinija.

Prema njegovim riječima, jedan od razloga zbog kojih se o Bartiniju ne zna puno je priroda posla i istraživanja kojima se bavio.
Radovi dostupni tek za 300 godina


Kao većina genijalaca tako je i Robert Bartini bio osebujna ličnost. Pisao je pjesme, slikao, govorio šest jezika. Prema njegovoj želji, svi radovi i dokumentacija koju nije objavio za života zatvoreni su na 300 godina. Dakle, civilizacija će se načekati ne bi li vidjela što je ovaj sjajni um još pripremio.

– Bartini je sigurno cijelo vrijeme bio pod paskom NKVD-a i ostalih službi. Osim toga, dosta godina, kao i drugi znanstvenici i inženjeri, proveo je po raznim »institutima« od kojih mnogi nisu imali čak ni ime već samo poštanski broj – ističe Klinger.

U jednom od takvih instituta Bartini radi na razvoju hidroaviona, ali negdje početkom 30-ih opet je u nemilosti vladajućih struktura i to navodno zbog kritičkog pisma kojeg je uputio Staljinu. Ipak, tijekom narednih godina nastavlja s radom te do kraja desetljeća razvija modele STAL 6, čiji je dizajn omogućio veliki skok u ubrzanju od 100 kilometara na sat, letjelicu za polarne uvjete DAR te u konačnici STAL 7 koji ga vraća u milost sovjetske vrhuške. Taj je avion, naime, srušio brzinski rekord prešavši udaljenost od pet tisuća kilometara za 12 i pol sati.

Kao i svaki diktator tako je i Staljin volio rekorde pa je pitao Beriju, svog vjernog pratitelja i šefa NKVD-a, tko je konstruirao avion. Nakon što se saznalo da je to Bartini odlučili su ga rehabilitirati.

Genijalna konstrukcija

Jedan od razloga zbog kojih je Bartini upadao u probleme, ležao je u tome što se nije bojao autoriteta pa je svakome govorio što misli, a to u tadašnjim vremenima nije bilo »politički pametno« – govori Klinger.

Model Stal 7 kasnije je razvijen u bombardera i sudjelovao je u prvim zračnim napadima na Berlin. Ali model ne potpisuje Bartini nego mlađi konstruktor Jermolajev . Slična se situacija događala i drugim velikim dizajnerima poput Tupoljeva i Iljušina koji također u tom razdoblju nisu potpisivali svoje modele, a dodatni Bartinijev krimen bila je činjenica da je stranac.

Za vrijeme Drugog svjetskog rata Bartini aktivno radi na razvoju aviona bržih od zvuka, da bi se nakon toga posvetio velikim transporterima, modelima T-117 i T-200. Ti modeli nisu završeni, ali je genijalnost njihove konstrukcije, kao u mnogim Bartinijevim idejama, bila daleko ispred vremena.

Primjerice, njegov T 200 je prvi avion širokog trupa, a tu će ideju Boeing iskoristiti tek 20 godina poslije. Iako se od razvoja njegovih modela odustalo, svi dokumenti poslani su u Olegu Antonovu te je dobar dio njegovih inovacija iskorišten u konstruiranju i proizvodnji svjetski poznatih aviona iz te slavne tvornice.

Tijekom pedesetih godina 20. stoljeća Bartini radi na razvoju duplih delta krila, za koja je izračunao da su optimalna za nadzvučne letove, a koja će kasnije svoju punu primjenu naći na Concordeu i Tupoljevu. Uz to, ne prestaje sa svojom opsesijom hidroavionima i vertikalnim uzlijetanjem, a kruna tog rada bio je model VVA-14, avion koji je mogao vertikalno uzletjeti s vodene površine, a jedan od njegovih glavnih zadataka trebao je biti uništavanje američkih podmornica.
Tajnovita Rusija

Dijelom zbog prenaprednih dizajnerskih rješenja, a dijelom zbog čestih promjena prioriteta u sovjetskoj Rusiji, velika većina Bartinijevih projekata nije nikada otišla dalje od prototipa, što je, čini se, odgovaralo i samom Bartiniju.

On se nije želio baviti serijskom proizvodnjom, želio je samo projektirati i istraživati. Na neki način možemo ga usporediti s Nikolom Teslom. Dok je Tesla smišljao modele i računao, Thomas Edison se bavio proizvodnjom. Bartini je bio pravi renesansni genij čiji rad daleko prelazi okvire aeronautike – smatra Klinger.

U prilog toj tezi ide Bartinijev rad na polju teorijske fizike i matematike kojem se posvetio nakon odlaska u mirovinu. Tijekom 60-ih godina objavljuje članke iz područja fizike čestica koji na engleskom izlaze tek desetljeća kasnije pa je dobrom dijelu svjetske znanstvene zajednice bio nepoznat. Unatoč tome, mnogi smatraju da je za fiziku čestica napravio ono što je Mendeljejev napravio za kemiju s periodičnim sustavom elemenata, a njegov napredni sustav šestdimenzionalnog svijeta tek sada dobiva na značaju. Činjenica da o genijalcu takvog formata ne znamo mnogo ne treba previše čuditi. Osim razloga koje smo već naveli, a koji su povezani s prirodom njegovog posla i uvijek tajnovitom Rusijom, Robert Bartini se savršeno uklapa u po mnogočemu loše ispričanu priču o (pre)bogatoj riječkoj povijesti.

Nekadašnji velegrad na Rječini, u kojem su se tijekom davno minulih vremena isprepletale biografije brojnih svjetski relevantnih »faca«, krije toliko fascinantnih priča da za njihovo objavljivanje nisu dostatne monografije, a kamoli novinski stupci.

Zaslužio ulicu u Rijeci

Bartinijevu veličinu i važnost u svijetu, ali prije svega u Hrvatskoj i Rijeci tek treba dostojno valorizirati, a jedan od načina je i ovogodišnji projekt muzeja računala Peek&Poke koji se u obilježavanje obljetnice Gagarinova leta uključio sedmodnevnim programom u koji je, kao poveznica između ruskog svemirskog programa i Rijeke, uključen i Bartini. Međutim, uvijek »nabrijana« ekipa iz Peek&Pokea predvođena Svetozarom Nilovićem ide i korak dalje. Želja nam je da Bartini u Rijeci dobije barem ulicu, što je svojim radom i značajem i više nego zaslužio. Za sada je to neformalna inicijativa, ali vrlo brzo taj prijedlog bi trebao krenuti i u službenu proceduru, ističe Nilović.

Zaista, po čovjeku kojeg je Koroljev zvao učiteljem, a kojem su se nakon smrti poklonili gotovo svi veliki ruski inženjeri iz područja aeronautike, od Andreja Tupoljeva i Sergeja Ijušina do Aleksandra Jakovljeva i Olega Antonova, najmanje što možemo je nazvati ulicu u Rijeci, da ne kažemo trg ili školu.


Priča o Robertu Bartiniju, kao i mnoge druge epizode iz riječke povijesti, tek se počela otkrivati. Ali, bolje ikad nego nikad.
--------------------------------------------------------------------------------
Zanimljivo mi smo bili među prvima koji smo na internetu napisali nešto njemu , onda su to učinili ostali portali kao što su Moja Rijeka , Novi list te je to kasnije objavila većina hrv.medija .

Zanimljiv je komentar ispod ovog članka u Novom listu. Kaže neki Oginjo autor komentara jako sam obrazovana osoba ali o tome nisam ništa znao da sada, sramota zašto se to sve prešućuje.

Pa nije problem o nekim urotama da se povijest Rijeke prešučuje nego o nezainteresiranosti građana Rijeke da saznaju više o svojem gradu a drugi problem je što su gradske vlasti totalno nezainteresirane za prezentaciju riječke povijesti.
Tko je u njemu sve živio , stvarao ? Kultura je znati o svojem gradu a ne da ne znaš beknuti o svojem gradu.
Bartini čak ima i jako malenu poveznicu s Rijekom jer nije ostavio nikakve tragove u našem gradu.

gost
 

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#10  PostPostao/la gost » 4.4.2011, 11:13

Slika iz jučerašnjeg N.L.

Slika

...I bavio se atletikom

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#11  PostPostao/la nikola » 4.4.2011, 11:14

U svijetu fizike je bio poznat po teoriji o 6 dimenzija i još toga, treba "kopati" po tome...
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#12  PostPostao/la Adamić » 4.4.2011, 11:44

nikola napisao:U svijetu fizike je bio poznat po teoriji o 6 dimenzija i još toga, treba "kopati" po tome...


Spominje se "Teorija multidimenzionalnost" gdje ga smatraju ocem te teorije tražio sam nabrzinu na internetu o tome ali nema ništa. :ne znam: Fizičari pomagajte ! :D

Pogledajte ovaj filmski uradak. Odličan je! Neke slike smo vidjeli u ovoj temi.


Bartini VVA 14 , kruna njegove karijere

Moram reći da je avion izgledao vrlo futurisitički , možda malo preogroman ali s onim materijalima iz tog doba koje je imao na raspolaganju nije ni mogao na tom planu više nešto učiniti. Zrakoplov izgleda kao iz nekih igrica. Baš to , što kažu čovjek ispred svojeg vremena.

12. travnja 1961., ruski astronaut Jurij Gagarin u letjelici „Vostok 1“ postao je prvim čovjekom koji je kročio u svemir

Još malo pa se bliži ta obljetnica . Naravno i naš Bertini je bio u tom timu koji je prvi put u povijesti ljudskog čovječanstva poslao čovjeka u svemir.

gost
 

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#13  PostPostao/la gost » 4.4.2011, 21:41

U muzeju "Peek&Poke" bit će ovaj tjedan i ponešto o Bartiniju ...

Zamislite - nakon što pročitate ovo na ovom linku - http://www.peekpoke.hr/novosti/raid-over-moscow/ - davno prije svih smo objavili ove podatke o našem Bartiniju (mala zasluga i moje malenkosti), a ovi iz P&P su iskamčili lovu za put do Moskve i do dotičnog aviona!!!

Koji smo papci!

Adamiću, osnivamo udrugu građana pod hitno i tražimo financiranje projekata od grada Rijeke!!!
Sad sam ljut :lupiti:

o toj teoriji čitat ćemo nakon 300 godina kad se otpečate njegovi arhivi

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#14  PostPostao/la nikola » 5.4.2011, 18:23

Ovih dana podosta je toga napisano za ovog znanstvenika, pa iako smo mi o njemu pisali još u rujnu prošle godine, red je da se osvrnemo na taj prvi post. Zapravo je prvi tekst o njemu izašao u Sušačkoj Reviji, a autor je Danilo Prestint. To je zokxy uredno primjetio i prenio nama na znanje, a ovim putem ga ponavljam kako bi zadovoljili normu i time naveli autora teksta i izvor teksta.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________

ROBERTO BARTINI

Danilo Prestint

Nevjerojatna životna priča zrakoplovnog projektanta koji se sklonio u SSSR zbog političkih motiva. Talijani ga, možda i s pravom, svojataju, ali Roberto Ljudovič Bartini rođen je u – Rijeci!

Prvi put sam sasvim slučajno naletio na podatke o Bartiniju u svibnju 1996. godine. Otada prikupljam podatke, a sve je postalo jednostavnije kada je na svemogućem internetu objavljen njegov kratak životopis i, napokon, njegova slika.

Robertu Orosu de Bartiniju je po ruskoj tradiciji ime promijenjeno ubacivanjem imena oca, amputirano je kapitalističko “de”, te je postao Roberto Ljudovič Bartini, i to je vjerojatno stvorilo osebujnu zbrku oko ovog velikog konstruktora, koja je postala još veća zbog njegova odlaska poradi političkih motiva u SSSR. Naravno, nigdje se nije spominjalo da je rođen u Rijeci - svugdje samo – Fiume, čak i u svjetski poznatom britanskom Jane’s Rewiev. Zbog političkog angažmana njegov je ogroman doprinos razvoju zrakoplovstva godinama bio prekriven velom tajne. Pamtili su ga i spominjali samo u najjužem krugu utemeljitelja Komunističke partije Italije. Prema njihovu kazivanju Bartini je postao gorljiv marksistlenjinist između 1916. i 1919. godine kada je bio zarobljenik u Rusiji.

Bartini je rođen u Rijeci 14. svibnja 1897., od oca Talijana plemenitog podrijetla, borio se na istočnom frontu u austrijskoj vojsci za vrijeme Prvog svjetskog rata i zarobljen je u Galiciji. Vraća se, u nerazjašnjenim, ali svakako pustolovnim, okolnostima u Italiju 1920. godine i upisuje se na milansku Politehniku. Istovremeno radi kao običan radnik, politički je angažiran i – uči pilotirati u Rimu s budućim rekordmenom Renatom Donatijem 1922. godine.

Vrhuška njegove partije 1923. godine dopušta mu odlazak u SSSR kako bi ga sačuvali od nadirućeg fašizma i kako bi pridonio učvršćenju nove komunističke države kao projektant zrakoplova. Bartini, kao i svi marksistilenjinisti, imao je svoju viziju internacionalizacije društva − rigidno se pridržavao principa klasne borbe stavljajući to iznad vrijednosti domovine i nacionalnih osjećaja. Otišao je iz Italije, a da nije dovršio studije, pa mu je dopušteno da se unovači u Crvenu armiju gdje je nastavio usavršavanje u eksperimentalnom centru pomorskog zrakoplov-stva u Sevastopolju. Tu je projektirao svoje prve zrakoplove.

Njegove prve projekte provjeravao je CAHI, Centralni institut aerodinamike i hidrodinamike već od 1929. godine! Prvi projekti odnosili su se na tri hidroaviona i jedan novi tip lovačkog zrakoplova koji su ocijenjeni vrlo zanimljivim, tako da su stručnjaci instituta dali zeleno svjetlo za nastavak rada mladog inženjera. Viši ekonomski savjet te Vojni revolucionarni savjet dopustili su da Bartini bude promaknut − postao je glavni i odgovorni konstruktor i direktor vlastitog OKB-a (Opytnoe Konstruktorskoe Byuro, Ured za eksperimentalne projekte). Prvi projekt koji je realizirao bio je višemotorni hidroavion MTB-a (Morskoi Torpedonosets Bombardirovschik, pomorski torpedni bombarder). Imao je dva trupa spojena središnjim polukrilima, bio je težak 40.000 kilograma. Bombarder je bio pogodan za izviđanje i bombardiranje dalekih ciljeva. Taj projekt bio je apsolutna novost u SSSR-u, tako da je tek četiri godine kasnije izgrađen sličan Topljev MK-1 (Morskoi Kreiser, pomorski krstaš). Projekt Bartinija uspoređivan je s projektom ruskog konstruktora Dimitrija P. Grigoroviča, ali je ovaj odustao od uspoređivanja ustvrdivši da je Bartinijev projekt bolji.

Iste, 1930., godine u SSSR-u je provedena velika reorganizacija državne avioindustrije. Nekoliko tehničkih ureda spojeno je u CKB – središnji ured za projektiranje, kako bi se veoma povećao ritam projektiranja novih avioprototipova koje je tražila vojska. Taj ured bio je aktivan do 1940. godine, a svi zrakoplovi koji su u njemu projektirani nosili su oznaku CKB plus broj. Osim Bartinijeve ekipe, tu su djelovale i druge ekipe na čijim su čelima bili Yakovljev, koji je bio zamjenik direktora, Grigorovič, Kočerigin, Polikarpov i drugi konstruktori. Svaka ekipa bavila se projektiranjem samo jednog dijela zrakoplova, dizajnirajući istovremeno više prototipa koje je trebalo brzo konstruirati i testirati. U praktičnom smislu takva organizacija izrodila je ozbiljne probleme, pogotovo zbog osobne ljubomore i rivalstva među voditeljima timova. Npr., u takvom sustavu nestao je sustav, koji je i danas u uporabi u Rusiji, da se zrakoplovi imenuju inicijalima projektanta. Bartini, kao rigorozni marksist, bio je protivan svakoj vrsti isticanja pojedinca, tako da nikada svoje zrakoplove nije označavao svojim inicijalima, ali nije propustio da rukovodstvu Komunističke partije (boljševičke) čiji je bio član ukaže na nedostatke takve organizacije superkolektiva.


Bartinijev ekranoplan VVA-14

Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje do broja ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Usluga Sušačke revije OnLine je dostupna od broja 57, gdje se u Web izdanju prenose kompletni članci, sa svim slikama, potpisima pod slikama, okvirima, tablicama i sličnim. Za uslugu se prijavite ovdje.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Roberto Bartini - nepoznati riječki dizajner aviona!

Post broj:#15  PostPostao/la gost » 14.1.2012, 00:20

Odbor za mjesnu samoupravu je na prošlomjesečnoj sjednici u Fond imena ulica Grada Rijeke uvrstio Roberta Bartinija. Prema riječima predsjednika tog Odbora Danka Švorinića, Bartini je na taj način postao kandidat za naziv jedne od ulica na području našega grada. Lik i djelo Riječanina koji je široj javnosti donedavno bio potpuno nepoznat, u posljednje vrijeme su ponajviše promovirali u udruzi Calculus, odnosno muzeju Peek & Poke. Osim ulice, postoji ideja da se po Bartiniju nazove i riječki Astronomski centar.

Roberto Bartini (ili Roberto Oros di Bartini) (14. svibnja 1897., Rijeka – 6. prosinca 1974., Moskva), bio je dizajner zrakoplova i znanstvenik. Rođen je 14. svibnja 1897. u Rijeci, (tada Fiume, Austro-Ugarska). Bio je aktivan uglavnom u Sovjetskom Savezu gdje je radi svog plemenitog podrijetla imenovan kao Crveni Baron.

Bartini završava gimnaziju 1915. godine te odlazi u školu pričuvnih časnika u grad Bansku Bystricu (Slovačka). Nakon što je 1916. diplomirao, Bartini je poslan na rusko-austro-ugarski front gdje je u lipnju 1916. bio zarobljen. U školu letenja upisuje se 1921. godine a već 1922. pristupa talijanskom tehničkom univerzitetu Politecnico di Milano. Bartini je postao član talijanske Komunističke partije u 1921. Nakon fašističkog preuzimanja Italije premješten je 1943. kao zrakoplovni inženjer na tajni zadatak u SSSR gdje radi na nekoliko inženjerskih zapovjednih dužnosti u sovjetskom ratnom zrakoplovstvu. U 1928. godini postaje šef odjela amfibijskog zrakoplovnog eksperimentalnog dizajna. Od 1938. do 1946. godine bio je u zatvoru gdje također nastavlja rad na novim dizajnima zrakoplova za tadašnje sovjetske zrakoplovne organizacije. Bartini je rehabilitiran 1956. godin. Objavio je i radove iz područja zrakoplovnih konstrukcija i tehnologije, aerodinamike, dinamike leta i teorijske fizike [2,3,4].

Najveći dio svog života proveo je u Rusiji i u svom izuzetnom djelovanju potpisao se kao konstruktor preko 60 aviona, kao fizičar prvi je na svijetu postavio danas skoro pa sveprihvaćenu teoriju višedimenzionalnosti i osobi koja je prema mnogim znanstvenicima rame uz rame sa Isaacom Newtonom. O kakvom se geniju radi govori i podatak da je sva njegova arhiva zapečaćena na 300 godina od godine njegovog rođenja. Veliki ruski inženjer Sergej Koroljev, koji je Jurija Gagarina prije točno pedeset godina poslao u svemir, prilikom preuzimanja dužnosti čelnika ruskog svemirskog programa zatražio je da mu mentor bude upravo Robert Bartini.


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Osobe

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju