Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

RN Fiume (teška krstarica)

Dotaknite se neke teme iz bogate povijesti našeg grada. Jedino rubrika "Osobe" vezana je cijeli naš kraj. Pridonesite svojim prilogom da saznamo i naučimo nešto više .
Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#31  PostPostao/la nikola » 4.6.2011, 10:18

Lako tebi iz Koreje. :kava:
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#32  PostPostao/la Adamić » 4.6.2011, 13:37

nikola napisao:Lako tebi iz Koreje. :kava:


Brže surfa , pa mu brže informacije idu. :mrgreen:

škurinje
Gost
Gost
 
Postovi: 3
Pridružen: 29.5.2011, 22:42

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#33  PostPostao/la škurinje » 24.6.2011, 00:45

Večer svima!
Pronašao sam sliku snimljenu prije podizanja zastave i pokušavam otkriti tko su ljudi sa slike. Ovaj barbić visoki bi mogao biti zapovjednik broda (prema činovima na rukavu - kap bojnog broda),a onaj do njega bi mogao biti njegov doglavnik (on je zapovjednik korvete). Da li netko prepoznaje ovdje Ducu di Spoleto ( budući hrvatski kralj! )? Meni ne uspijeva. Usput, izradio sam plan riječke luke sa rasporedom brodova po bazenima. Vidi li netko neku grešku?
Pozdrav svima!

posjetrnfiume1934.jpg
posjetrnfiume1934.jpg (85.71 KiB) Pogledano 110 puta

alzabandierafiume.jpg
alzabandierafiume.jpg (81.84 KiB) Pogledano 110 puta

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#34  PostPostao/la nikola » 3.7.2011, 12:54

Evo još par slika sa R.N. "Fiume" iz doba od 1934. do 1936. godine.
Izgleda da je ovaj mornar zaslužan za sve slike sa R.N. Fiume

420pxrnfiumebernini.jpg
420pxrnfiumebernini.jpg (60.38 KiB) Pogledano 110 puta

dalje neću objašnjavati i komentirati slike, na svakoj sve piše...
416pxrnfiumeinporto.jpg
416pxrnfiumeinporto.jpg (71.86 KiB) Pogledano 110 puta

400pxrnfiumepoppa.jpg
400pxrnfiumepoppa.jpg (45.37 KiB) Pogledano 110 puta

jedan od ova dva broda je Fiume, drugi Gorizia
fiumeegoriziasmall.jpg
fiumeegoriziasmall.jpg (85.18 KiB) Pogledano 110 puta
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#35  PostPostao/la nikola » 3.7.2011, 12:57

Soba sa fonogramom za komunikaciju...

800pxrnfiumelaspezia.jpg
800pxrnfiumelaspezia.jpg (101.34 KiB) Pogledano 110 puta

800pxrnfiumenavigazione.jpg
800pxrnfiumenavigazione.jpg (93.34 KiB) Pogledano 110 puta

rnfiumefonogramma.jpg
rnfiumefonogramma.jpg (122.38 KiB) Pogledano 110 puta

ekipa sa broda...

421pxrnfiumevitabordo.jpg
421pxrnfiumevitabordo.jpg (64.03 KiB) Pogledano 110 puta
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#36  PostPostao/la nikola » 3.7.2011, 12:59

Na vrhu tornja...

421pxrnfiumecatena.jpg
421pxrnfiumecatena.jpg (57.24 KiB) Pogledano 110 puta

442pxrnfiumealbero.jpg
442pxrnfiumealbero.jpg (48.84 KiB) Pogledano 110 puta

781pxfiumetorrettaprua.jpg
781pxfiumetorrettaprua.jpg (97.75 KiB) Pogledano 110 puta
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#37  PostPostao/la Adamić » 8.8.2011, 17:27

Tekst je iz N.L. i dosta je privukao pažnje. Na čak dvije stranice . Slike koje nema u internet izdanju su također skenirane.
----------------------------------------------------------------------
PRIČA O BRODU »FIUME« KRSTARICA TALIJANSKE KRALJEVSKE RATNE MORNARICE, KOJA JE DOBILA IME PO GRADU RIJECI, NASTRADALA JE PRIJE 70 GODINA
Tragičan kraj kod rta Matapan

Ratni brod »Fiume«, izgrađen 1930. godine u Trstu, potopljen je u noćnom boju s britanskom flotom u Grčkoj 28. ožujka 1941. godine. U bitci je poginulo i 13 članova posade iz Rijeke, Istre i Dalmacije

Ivo ŠANTIĆ
Krstarica »Fiume« potopljena je u Drugom svjetskom ratu, 28. ožujka 1941. godine, u noćnom boju kod rta Matapan u Grčkoj, pri čemu je stradala gotovo cijela posada zajedno sa zapovjednikom. Ove godine navršilo se 70 godina od tragičnog stradanja krstarice »Fiume«, broda talijanske kraljevske ratne mornarice koji je dobio ime po gradu Rijeci. Brod je potopljen u Drugom svjetskom ratu, 28. ožujka 1941. godine, u noćnom boju kod rta Matapan u Grčkoj, pri čemu je stradala gotovo cijela posada zajedno sa zapovjednikom. Kako vrijeme blijedi sjećanja, tako i rijetki Riječani danas znaju priču o ovom brodu koja je zanimljiva, ne samo zbog pomorske povijesti grada, imena broda, zanimljivih događaja i sudionika, već i zbog trinaestorice članova posade iz Rijeke, Istre i Dalmacije, koji su poginuli u bitci. U fundusima riječkih muzeja nema ništa vezano uz brod, čak ni fotografije, tako da je brod više poznat u inozemstvu među poznavaocima pomorske povijesti nego u gradu čije je ime nosio.
Vratimo se u dvadesete godine prošlog stoljeća. Vrijeme je iza Prvog svjetskog rata, rat je završio, želi se ograničiti trka u naoružanju, ali i zadržati stečenu vojnu moć. Nastaje »Washingtonski sporazum« (1922.) kojim se nastoji zaustaviti trka u naoružanju. Ovim sporazumom zemlje potpisnice (SAD, Britanska imperija, Francuska, Japan i Italija) moraju ograničiti veličinu svojih flota i prestati s provođenjem programa izgradnje novih ratnih brodova. Dozvoljena je zamjena postojećih brodova novim, ali u okviru postojeće tonaže (kod ratnih brodova kad se govori o veličini misli se na njihovu težinu i deplasman). Talijanska ratna mornarica, nakon nestanka austro-ugarske flote, nije imala ozbiljnijeg protivnika u Mediteranu (Englezi su bili saveznici u to doba) i u skladu s modernim postavkama rata na moru, odlučila se na gradnju manjih brodova, pa su tako nastale serije krstarica, tzv. »teških krstarica« koje po Sporazumu nisu smjele imati tonažu veću od 10.000 tona i naoružanje kalibra većeg od 203 mm.

Zara klasa

Prva serija bili su brodovi Trento klase, »Trento«, »Trieste« i »Bolzano«. Projektiranje brodova s ovako ograničenim uvjetima nije bio lak zadatak jer je trebalo uskladiti brzinu i oklopljenost i u takav brod postaviti topove velikog kalibra. Ova serija je to postigla na uštrb oklopa i općenito nije se pokazala uspješnom. Druga serija, koja je ispravila uočene nedostatke, ustvari poboljšana Trento klasa, je Zara klasa od koje su izgrađene četiri jedinice, poimence »Fiume«, »Zara«, »Gorizia« i »Pola«. Svi brodovi ove klase dobili su imena po gradovima nekoć u sastavu Austro-Ugarske monarhije, gradovima »mučenicima«, kako ih je onda nazivala službena fašistička terminologija. Brodovi su bili gotovo identični, osim »Pole« koja je imala drukčiji dimnjak, njen je bio u sklopu nadgrađa i tako više aerodinamičan. Brodovi su bili teži od zahtijevanih 10.000 tona, ali to se nigdje nije službeno prikazivalo.
Tko god je vidio ove brodove bio je oduševljen njihovim linijama i izgledom i impresioniran dojmom koji su ostavljali. Kažu da su svijetlosiva boja kojom su bila obojana nadgrađa i crna boja kapa dimnjaka pojačavali taj dojam i vizualno činili brodove većim nego li su stvarno bili. Kako bilo, brodovi Zara klase smatrani su uspjelim i njihova konstrukcijska rješenja bila su uzor onodobnim ratnim mornaricama u svijetu.
Po ulasku u flotni sastav, službuje u sklopu Prve divizije teških krstarica, bazirane u Tarantu. Iz tog predratnog vremena poznata je po tome da su na njoj obavljani pokusni letovi autogira, preteče helikoptera, zbog čega je na krmenom dijelu napravljena privremena drvena platforma koja je poslužila kao sletno-uzletna površina.

Manevri i »riviste«

Redovito je sudjelovala u pomorskim manevrima i drugima aktivnostima, uobičajenim u ratnim mornaricama u mirnodopsko vrijeme. Treba izdvojiti jednu posebnost koju je običavala talijanska mornarica, a kojom se htjela pokazati pomorska moć Italije. Bile su to flotne smotre, znane kao »riviste«, koje su bile spektakl za sebe. Jedna takva smotra upriličena je 26. studenog 1936. godine u Gaeti za admirala Horthija, talijanskog kralja i Musolinija. Flotilu je činilo 16 krstarica, 25 razarača, 14 torpednih brodova i 51 podmornica. Svakako najspektakularnija smotra, znana kao »Rivista H«, održana je ispred Napulja 5. svibnja 1938. godine u čast Hitleru. Flotila je bila sastavljena od 161 plovila, a »Fiume« je s krstaricom »Zara« gađala iz svojih najvećih topova brod »San Marco« koji je bio radio-upravljan.
Zadnja smotra talijanske mornarice prije Drugog svjetskog rata i na kojoj je sudjelovala »Fiume«, upriličena je, zanimljivo, za princa Regenta Pavla Karađorđevića, 11. svibnja 1939. godine u Napulju. Princ regent Pavle je potpisnik Tripartitnog pakta kojim je Kraljevina Jugoslavija pristupila silama Osovine.
Prve ratne operacije obavljala je tijekom 1936. i 1937. godine u građanskom ratu u Španjolskoj, u sklopu talijanske intervencije na strani nacionalističkih snaga generala Franka. Štitila je pomorske transporte za nacionalističke snage. Godine 1939. sudjelovala je u talijanskoj invaziji Albanije.

Zaštita konvoja

U Drugom svjetskom ratu imala je zadaću zaštite vlastitih konvoja i tražila je neprijateljske brodove u Mediteranu. Sudjelovala je u bitci kod rta Stilo, 9. srpnja 1940. godine, prvoj pomorskoj bitki između Talijanske kraljevske ratne mornarice i Kraljevske mornarice Ujedinjenog kraljevstva, zapodjenutoj nakon slučajnog susreta dviju flota. Nije bilo ljudskih gubitaka ni većih šteta, ali izbio je na vidjelo nedostatak nosača aviona na talijanskoj strani, jedan od faktora koji će kasnije pridonijeti porazu u ratu.
»Fiume« je bila u Tarantu za vrijeme čuvenog napada engleskog zrakoplovstva 11. i 12. studenog 1940. godine, ali je prošla bez pogodaka. Sudjelovala je i u bitci kod rta Teulada ili rta Spartivento, 27. studenog 1940. godine. Usprkos intezivnoj razmjeni vatre, u ovom kratkom boju Talijani su ispalili 692 projektila velikih kalibara, nije bilo potopljenih brodova. Engleska krstarica »Berwick« dobila je dva pogotka kalibra 203 mm, možda upravo sa »Fiume«, budući da su ona i »Pola« koncentrirale vatru na nju. »Berwick« je imao sedam mrtvih i uništenu jednu topovsku kulu i to su jedini ljudski gubici u ovoj bitci.
Tragičan kraj došao je nekoliko mjeseci kasnije, u bitci kod rta Matapan, a oružje koje ju je obilježilo bio je – torpedo. Uvod u bitku je zapravo bila druga bitka, bitka kod otoka Gavdos (talijansko ime Gaudo), jugozapadno od Krete. Zapovjedništvo talijanske mornarice htjelo je napasti engleske konvoje za Kretu i upućena su tri odreda brodova na taj zadatak. Mjesto sastanka iz kojeg bi se krenulo u napad bio je upravo otok Gavdos. Engleska mornarica, pod zapovjedništvom Admirala Sir Andrewa Browna Cunninghama, saznala je za ovaj plan putem dešifriranjem njemačkih poruka, ali nije imala precizne podatke o detaljima akcije. Talijanskoj floti uputila je u susret flotu ojačanu bojnim brodovima i nosačem aviona.

Vatra iz blizine

Bitka je započela 28. ožujka 1941. godine ujutro i protekla je u taktičkom nadmudrivanju protivnika, uz neprestane topničke bojeve na velikim udaljenostima. Nakon napada engleskih aviona na talijansku grupaciju, u kojem nije bilo šteta, admiral Iachino dao je nalog da se napad prekine i oko podneva talijanska flota se vratila u svoje baze. Englezi su je cijelo vrijeme pratili i napadali avionima s nosača zrakoplova i iz grčkih kopnenih baza. U jednom takvom napadu torpediran je bojni brod »Vittorio Veneto«, koji je pretrpio oštećenja zbog kojih je morao smanjiti brzinu. Cijela flota se usporila, što je omogućilo Englezima da se opasno približe. Talijanima je sad cilj cijele operacije postao spasiti taj kapitalni brod flote. Englezi su se odlučili za progon i noćni boj i slali u napad val za valom aviona s nosača.
U posljednjem napadu, upravo kad se smrklo, uspjeli su torpedirati krstaricu »Pola«, koja je ostala bez pogona i zaustavila se. U pomoć su joj upućene krstarice »Zara« i »Fiume« s četiri razarača. Talijani nisu ni slutili da je engleska flota već sustigla »Polu« i da je, zahvaljujući radaru, znala točnu poziciju gdje je bila zaustavljena. Cijela engleska flota se neopažena približila »Poli«. Ne sluteći zlo, na »Fiume« su pripremali tegalj za »Polu«, kad je iznenada u 22.27 sati, kao meta na strelištu, brod osvijetljen reflektorom s britanskog razarača »Greyhound«. Iz neposredne blizine, s udaljenosti od 3.500 metara, neki izvori tvrde i bliže, uslijedila je razorna vatra teških topova kalibra 381 mm s bojnih brodova »Warspite« i »Waliant«. Ispaljeni iz ove blizine, projektili topova ovog kalibra, teški 870 kg, imali su golemu razornu moć. Ukupno su u nekoliko minuta, u dvije salve, ispaljena 22 projektila. Očevici kažu da su ljudi i dijelovi broda letjeli stotinama metara u zrak. Razoren i zapaljen brod nagnuo se na desni bok, prevrnuo i potonuo krmom u 23.15 sati. Potopio se na poziciji 35°21'N – 20°57' E, otprilike 98 nm jugozapadno od rta Matapan.

Ogromni gubici

Iste noći, nedugo iza »Fiume«, potopljeni su krstarica »Zara« i razarači »Alfieri« i »Carducci«. Na »Polu« za cijelo vrijeme bitke nije ispaljen nijedan hitac. S nepokretnog broda su nijemo promatrali što se događa. Zapovjednik broda prvotno je odlučio da posada sama potopi brod i izdao je zapovijed da se napusti brod. Činilo se u metežu bitke kao da brod nije primijećen, pa je zaustavljeno plavljenje broda i čak se pokušalo pokrenuti stroj, ali su brod primijetili engleski razarači, od kojih je jedan pristao na brod i spasio 258 ljudi. Zapovjednik »Pole« ponovo je zapovijedio da se brod potopi, bojeći se da Englezi ne zarobe i otegle brod. Pokupivši posljednje preživjele, brod je torpediran i potopljen u 4.08 sati. Time je bitka bila završena, a engleska flota je krenula u spašavanje mornara s potopljenih brodova. Ukupno je do jutra spašeno oko 1.000 mornara.
Budući da su poprište nadlijetali njemački izviđački avioni, admiral Cunningham, strahujući da ne budu napadnuti dok spašavaju, zapovijedio je da se flota vrati u bazu u Aleksandriju. Upućena je radio-poruka talijanskoj mornarici u kojoj se tražilo da nastave akciju spašavanja i dana je pozicija potopljenih brodova. Talijani su uputili bolnički brod koji je stigao dva dana nakon bitke i uspio je spasiti još 160 ljudi.
Talijanski gubici su bili 2.303 ljudi: »Zara« 782 mrtvih, 328 na »Poli«, 211 na »Alfieriju«, 169 na »Carducciju«, a najgore upravo na »Fiumi«, gdje je stradalo 813 mornara od 841 (neki izvori navode 1.104 članova posade, premda je uobičajena posada bila 31 časnik i 810 dočasnika i mornara). Poginuo je i zapovjednik broda, kapetan bojnog broda Giorgio Giorgis. Na »Fiumi« se spasilo samo 37 ljudi. Engleski gubici bili su jedan torpedni avion, onaj koji je pogodio »Vittorio Veneto« i troje njegovih članova posade.

Sumnja na izdaju

Dugo godina iza rata u Italiji se čak sumnjalo na izdaju talijanskih admirala, ali nakon otvaranja arhive otkrilo se da su Englezi, zahvaljući dešifriranju njemačkih poruka, znali gotovo sve namjere protivnika. I pored toga, engleska flota je bila daleko uvježbanija, odvažnija i bolje tehnički opremljena, što je i pokazala bitka kod Matapana. Talijanska flota uopće nije bila uvježbavana za noćne bojeve, tako da su u trenutku bitke topovske kule krstarica bile nezaposjednute, u osnovnom položaju!
Osim imena broda i ljudi iz Rijeke koji su plovili na njemu, za Rijeku ovaj brod veže i jedan davno zaboravljen događaj. Pomorski običaj je da brod koji nosi ime nekog grada posjeti svoj grad na prvom putovanju ili kasnije tijekom svoje plovidbe. Za svaki brod to je osobito svečan događaj, pogotovo ratni brod. To je prilika za ceremonije darivanja broda ratnom zastavom i drugim simbolima grada čije ime nosi. U svim ratnim mornaricama svijeta ratna zastava je simbol časti i odanosti domovini, simbol oko kojeg se ujedinjuje u borbi što potiče borbeni duh i moral posade. Zastava se dodjeljuje na početku službe brodu zapovjedniku na svečanoj dodjeli zastave. Čuva se s posebnom pažnjom, uvijek u blizini kabine zapovjednika broda.
U talijanskoj kraljevskoj ratnoj mornarici predaja ratne zastave bila je tradicionalna ceremonija. Zastavu je darivao grad čije je ime brod nosio ili neka udruga veterana ili druga patriotska organizacija. Posebnim propisom bile su zadane dimenzije zastave i vrsta materijala od koje je izrađena. Zastava se čuvala u posebno izrađenom kovčežiću od plemenitog drva ili metala i podizala se na sošnjak kad je boj bio izvjestan i kad je posada bila na borbenim mjestima.

Posjet Rijeci

Nakon završetka opremanja u Trstu, krstarica je otplovila u svoju bazu u Taranto i nije posjetila Rijeku. Za ceremoniju darivanja zastave bila je zamišljena druga prilika, desetgodišnjica prisajedinjenja grada Kraljevini Italiji. Rimskim sporazumom od 27. siječnja 1924. godine Rijeka je postala dio Italije i sukladno sporazumu je 16. ožujka 1924. godine službeno je anektirana Italiji. Iste godine, kraljevskim dekretom je uspostavljena Kvarnerska (kasnije Riječka) pokrajina i tako su Rijeka i okolica uklopljene u administrativno-teritorijalni sustav Kraljevine Italije. Provincijom je upravljao prefekt, pa je za ovo područje ustrojena Riječka prefektura. Rijekom je od 1926. godine upravljao načelnik (podesta), izabran od Senata (talijanskog parlamenta), čime je fašistički režim htio oživjeti rimsku tradiciju. Ukinuta su gradska vijeća i gradonačelnici birani na izborima, a umjesto njih odlukama centralne vlasti postavljani su načelnici.
Načelnik Riccardo Gigante sudjelovao je u svim ceremonijama vezanim za brod, pa je nazočio porinuću broda u Trstu, 27. travnja 1930. godine. Grad se spremao za svečanost dodjele ratne zastave pa je iz prepiske ministra mornarice i načelnika Rijeke iz 1930. godine vidljivo da ministar prihvaća inicijativu grada da se brodu uruči ratna zastava i upućuje ga na propis talijanske kraljevske ratne mornarice koji propisuje izgled, vrstu, kvalitetu materijala i dimenzije ratne zastave i pripadajućeg kovčežića za zastavu.
U Gradskoj odluci broj 284 od 28. lipnja 1933. godine kaže se da je Grad pripremio ratnu zastavu koju su izradile i izvezle riječke žene (grb i krunu Kraljevine Italije). Osim zastave, Grad sprema i druge darove, pa će se po projektu ing. Bruna Anghebena izraditi kovčežić od plemenita drva ukrašen dekoracijama od plemenitih metala. Izradit će se i poseban oltar za brod, kojeg će darovati brodu Komitet žena Grada Rijeke.

Oltar i kovčežić

Grad nije zaboravio ni posadu broda, brodu će se darovati »Grand Enciklopedia Italiana Treccani« i sabrana djela Gabrielea d'Annunzija. Zapovjedništvu broda daruje se velika zlatna spomen-medalja, zamišljena po Brunu Anghebenu, a gostima nazočnim na svečanosti istovrsne medalje manjih dimenzija. Troškovi svečanosti namirit će se iz gradske blagajne i dobrovoljnim prilozima građanstva.
Oltar s opremom i kovčežić izrađeni su u Kraljevskoj industrijskoj školi u Rijeci, u njenoj stolarskoj radionici, pod budnim okom njenog ravnatelja ing. Piermatteija i šefa stolarske radione ing. Pietra Romagnolija. Oltar je napravljen od orahova drveta, bogato izrezabren i ukrašen intarzijama sa simbolima euharistije, grbom Italije i Grada Rijeke. Dimenzije oltara su bile prikladne za vjersku službu na brodu. Vojni ordinarij, monsignor Bartolomei, je izjavio da je ovaj oltar najljepši od dotad darovanih ratnim brodovima od strane komiteta žena Trsta, Pule, Zadra, Trenta i Gorice.
Brod je doplovio u Rijeku 11. ožujka 1934. godine oko 14 sati s još tri broda Prve divizije krstarica, ostali brodovi iz Pete divizije pristizali su do 13. ožujka. Odmah po dolasku počeo je program posjeta i svečanosti. Oltar je darovan 15. ožujka od strane Komiteta žena Grada Rijeke.
Glavna svečanost u sklopu koje je predana ratna zastava održana je 16. ožujka. Ceremonija se odvijala po precizno razrađenom planu. Jutro 16. ožujka započelo je budnicom limene glazbe i fanfarama. Odred mornara s krstarice uputio se prema gradskoj vijećnici, na današnjem Trgu Riječke rezolucije. Odred je vukao top na čiji je lafet točno u 9.15 sati iznesen kovčežić sa zastavom, kojeg je osobno iznio načelnik Gigante. Nakon toga odred se uputio nazad na krstaricu. Po dolasku na brod, odnesen je kod krmene topovske kule, gdje je pripremljen oltar i razapet šator da štiti uzvanike od kiše koja je tog dana neprestano padala. Pod brod pristižu uzvanici u koloni automobila, izaslanici talijanske kraljevske kuće Savoia i ostalo plemstvo, visoki časnici talijanske vojske i mornarice, među njima i načelnik Glavnog stožera, predstavnici lokalnih vlasti, načelnik Gigante, svećenstvo i Vojni ordinarij. Ostali uzvanici su na brod mogli samo uz pozivnicu. Općinstvu je bilo dopušteno praćenje svečanosti sa zida lukobrana. Neki su pratili događanje s terasa kupališta na lukobranu (još jedne davno nestale riječke atrakcije). U 9.45 sati više nitko nije mogao na brod, ni blizu njega.

Ratna zastava

Započela je svečanost, riječki biskup Antonio Santin obavio je blagoslov zastave i izmoljena je »Molitva mornara«, nakon čega su održani prigodni govori. Govorili su redom Duca Di Spoleto (predstavnik kuće Savoia), načelnik Gigante i konačno zapovjednik broda Bonetti. Svi govornici veličaju brod, talijansku državu, kraljevsku kuću, Ducea. Govori se završavaju pokličima »Živio kralj«, »Živio Duce«! Zapovjednik broda, nakon što je završio govor, izdao je zapovijed »Alza la bandiera!«, zastava se podigla na sošnjaku, a pridržavalu su ju četiri časnika s broda. Ratna zastava je istaknuta, praćena razdraganim povicima mnoštva i počasnom paljbom topova s ratnih brodova u luci. Ispaljen je 21 plotun, prema pomorskim običajima, najveći broj zbog važnosti uzvanika (predstavnika kraljevske kuće Savoia). Pridružile su se brodske i tvorničke sirene. Upravo u tom trenutku iz smjera juga grad i brod nadletile su dvije eskadrile hidroaviona talijanskog ratnog zrakoplovstva tipa Savoia Marchetti S55, koji je onovremeno bio poznat u svijetu zbog raznih avijatičarskih podviga i ekspedicija. Doletjeli su iz baze u Puli.
U gradu je zavladalo sveopće veselje i još se dugo slavilo. Nije zaboravljen socijalni moment, pa su potrebitim obiteljim grada podijeljeni paketi s hranom, na trošak Grada.
Brod je ostao u Rijeci do 18. ožujka i za cijelo vrijeme boravka posjećivalo ga je građanstvo i predstavnici raznih boračkih, veteranskih i drugih udruga. Dijelile su se iskaznice Lege Navale (pandanu Jadranske straže u Kraljevini Jugoslaviji). Večer pred odlazak priređen je ples za građanstvo, koji je bio upamćen kao veliki društveni događaj u životu grada.

Samo kratka vijest

Krstarica i ostali brodovi njene skupine isplovili su 18. ožujka oko 13 sati, praćeni brodicama i pozdravima građana, ne sluteći kakva ih sudbina čeka. Gotovo svi brodovi iz skupine koja je bila u Rijeci potopljeni su u Drugom svjetskom ratu. Preživjele su dvije manje jedinice koje su prodane Švedskoj ratnoj mornarici prije izbijanja rata.
Nije poznato kad se u Rijeci doznalo za tragičan ishod bitke kod Matapana i kako je odjeknula vijest. Engleske novine su naveliko slavile pobjedu, u riječkoj »La Vedetta d'Italia«, okovanoj ratnom cenzurom, objavljen je šturi Bilten Vrhovnog zapovjedništva broj 397 od 1. travnja 1941. godine.
»U teškoj bitci koja se odvijala u noći od 28. na 29. ožujka izgubili smo tri krstarice i dva razarača. Spašeno je dosta članova posade. Neprijatelju su naneseni još uvijek neutvrđeni gubici, ali zasigurno su veliki. Velika engleska krstarica dobila je pun pogodak naših topova najvećeg kalibra i potopljena je.«
Jugolinija je 1950. godine uvela u flotu tri novogradnje, nazvavši ih »Rijeka«, »Pula« i »Zadar«. Brodovi su imena dobili s namjerom obilježavanja pripajanja gradova matici zemlji.


Porinuće 27. travnja 1930.

Kraljevski brod (regia nave) krstarica »Fiume« naručena je 15. rujna 1928. godine, kobilica je postavljena 29. travnja 1929., porinuta je 27. travnja 1930., a predana 23. studenog 1930. godine. Izgrađena je u brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino u Trstu. Kuma broda na porinuću bila je Giovanna di Savoia, buduća bugarska kraljica.
Dužina broda preko svega bila je 182,70 metara, širina 20,62 metara, najveći gaz 7,2 metra, a puni deplasman 11.508 tona. Glavno naoružanje bilo je osam topova od 203 mm, postavljenih u po dvije topovske kule na pramčanom i krmenom dijelu te više topova i strojničkog oružja manjeg kalibra. Brod je imao dva hidroplana, smještena u hangaru na pramcu, gdje je bila i lansirna rampa.

»S nepresušnom hrabrošću«

Svi brodovi talijanske kraljevske ratne mornarice imali su svoj moto. Krstarica »Fiume« imala je moto izveden od natpisa na povijesnom riječkom grbu »Indeficienter« (nepresušan), »Sic indeficienter virtus«, čiji bi prijevod bio otprilike »S nepresušnom hrabrošću«. Moto je bio istaknut na više mjesta na brodu, kao i gradski grb s jednoglavim orlom.

Hrvatski kralj Savoia

Duca di Spoleto, imenom Aimone di Savoia-Aosta, izaslanik kraljevske kuće Savoia na predaji ratne zastave u Rijeci, nesuđeni je hrvatski kralj. Na prisilu Mussolinija, Pavelić je ponudio hrvatsku krunu kući Savoia. Između dvije loze kuće Savoia i nebrojeno prinčeva, izbor je pao baš na njega. Prvo mu je ponuđeno ime Zvonimir II., ali mu se nije svidjelo, pa je postao Tomislav II. O Hrvatima nije znao ništa, niti je ikad bio na području NDH. Kako nije htio biti marioneta u ničijoj vlasti, »abdicirao« je 1943. godine. Do proglašenja kraljem bio je admiral u ratnoj mornarici.

Suđeno načelniku i zamjeniku

Načelnik Riccardo Gigante i njegov zamjenik Icilio Bacci riječki su političari, pripadnici fašističke stranke, senatori u talijanskom parlamentu. Obnašali su i druge odgovorne funkcije u režimu. Obojicu je nakon pada fašističkog režima sama talijanska država 1944. godine optužila pred posebnim sudom koji se bavio kažnjavanjem fašizma. Optužba je bila da su odgovorni za održanje fašizma svojim djelovanjem u Senatu i izvan njega, između ostalog i propagandnim djelovanjem, te da su glasovanjem u Senatu podržali i omogućili rat. Nije im suđeno zbog nedostupnosti. Obojica su kraj rata dočekali u Rijeci, uhapšeni od jugoslavenskih vlasti i nestali. Gigante je navodno likvidiran u Kastvu, a Bacci u Karlovcu.

----------------------------------------
iciliobacci18791945.gif
iciliobacci18791945.gif (28.39 KiB) Pogledano 110 puta


Icilio Bacci je Riječanin rođen 1879.godine , ne zna se dobro sve pojedinosti njegovog kraja. Prema informacijama uhvačen je u Karlovcu i vračen u Rijeku.
28. 8. 1945. Na groblju Kozala strijeljan dott. Icilio Bacci, doživotni talijanski senator.

Događaji u vezi broda Fiume uvršteni su u našu riječku kronologiju. :čitati:

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#38  PostPostao/la Adamić » 8.8.2011, 17:45

Slijede fotke koje nismo imali.

krstarica Fiume (1).jpg
krstarica Fiume (1).jpg (445.24 KiB) Pogledano 110 puta

krstarica Fiume (2).jpg
krstarica Fiume (2).jpg (421.86 KiB) Pogledano 110 puta

krstarica Fiume (3).jpg
krstarica Fiume (3).jpg (327.73 KiB) Pogledano 110 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#39  PostPostao/la Adamić » 8.8.2011, 18:10

slika4n.jpg
slika4n.jpg (153.06 KiB) Pogledano 110 puta

slika5x.jpg
slika5x.jpg (52.26 KiB) Pogledano 110 puta


Zahvala kapetana razarača "Stuarta" na gostoprimstvu u Rijeci

I Englezi u posjetu Rijeci

Mediteranska flota posjetila je u više navrata Rijeku i Opatiju 1930., 1932., 1933. i 1934. godine, u vrijeme dobrih talijansko-engleskih odnosa. Radilo se o većim flotnim sastavima, predvođenim bojnim brodovima i nosačem aviona. Neki od ovih brodova su sudjelovali u bitci kod Matapana. Na jednom od brodova zapovjednik je bio admiral Cunnigham, kasniji zapovjednik Mediteranske flote. On je zapovijedao u bitci kod Matapana. U svojim memoarima je napisao da je prije rata posjetio gotovo svaki kutak Mediterana i da mu je to iskustvo pomoglo u ratu.
Jedan od brodova u posjeti bio je razarač »Stuart«, prvi engleski brod koji je vizualno uočio talijansku flotu u bitci kod Matapana. Admiral Cunnigham je poglavlje memoara o bitci kod Matapana naslovio upravo njegovim imenom. Na kraju posjete zapovjednik razarača je riječkom načelniku uputio toplu zahvalu za gostoprimstvo tijekom posjeta, uvjeren u prijateljstvo dvaju naroda.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#40  PostPostao/la Adamić » 8.8.2011, 18:33

Fiume krstarica slika6dp.jpg
Fiume krstarica slika6dp.jpg (151.72 KiB) Pogledano 110 puta

Oltar i kovčežić za krstaricu Fiume (slike su iz "La Vedetta d Italia")

Fiume krstarica slika7w.jpg
Fiume krstarica slika7w.jpg (212.63 KiB) Pogledano 110 puta

Imate gore raspored brodova u riječkoj luci iz ožujka 1932 pa možete vidjeti da se brod Fiume nalazi uz lukobran. Rijetka slika.

slika8avioninadlijeubro.jpg
slika8avioninadlijeubro.jpg (183.08 KiB) Pogledano 110 puta

Avioni nadlijeću brod

To je to.

P.s.Ajme svi su mi prsti crni i skener zamazan od novinske boje. :lol:

Avatar korisnika
nikola
Zaražen virusom R13Ka
Zaražen virusom R13Ka
 
Postovi: 11101
Teme: 266
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#41  PostPostao/la nikola » 8.8.2011, 20:08

Drago mi je da si bio brži i odradio skeniranje imat ću mirnu noć! I čiste prste :lol:
Odlično se uklopilo u ovo što imamo, tako smo i odgovorili na ono pitanje tko je sve na slici kod podizanja zastave. :zastava:
Znači, ni broda, ni škrinjice, ni zastave...niš više ne postoji.
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#42  PostPostao/la gost » 20.8.2011, 23:04

RN Fiume u Napulju 1936.

fiume1936.jpg
fiume1936.jpg (99.64 KiB) Pogledano 111 puta

gost
 

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#43  PostPostao/la gost » 15.9.2011, 00:21

Pečat na dopisnici ili nešto slično sa RN Fiume

dopisnica s RN Fiume.jpg
dopisnica s RN Fiume.jpg (46.6 KiB) Pogledano 112 puta

gost1
 

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#44  PostPostao/la gost1 » 15.9.2011, 01:53

Pečat nema veze s krstaricom Fiume.

Ovo je "Comando Superiore Navale" u Rijeci, a pečat krstarice bi sadržavao tekst "R. Incrociatore Fiume" (provjereno na netu...) ;)

No međutim...na dopisnici je pečat razarača "Carlo Mirabello"...

A također, ako pravilno razumijem datum na pečatu s oznakom Opatije, ova je dopisnica odaslana upravo u vrijeme kad je ovaj razarač pratio "kolegu" imena Brindisi, kad je ovaj 15. ožujka 1924. godine u Rijeku dovezao talijanskog kralja Vittorija Emanuelea III, prilikom proslave pripojenja Rijeke Italiji...

gost1
 

Re: RN Fiume (teška krstarica)

Post broj:#45  PostPostao/la gost1 » 18.9.2011, 18:51

Nisam ni skužio prije ovaj vrlo kvalitetan članak iz Novog lista...

Evo još par slika:

krstarica Fiume- (1).jpg
krstarica Fiume- (1).jpg (88.6 KiB) Pogledano 110 puta

krstarica Fiume- (2).jpg
krstarica Fiume- (2).jpg (47.8 KiB) Pogledano 110 puta

krstarica Fiume- (3).jpg
krstarica Fiume- (3).jpg (113.71 KiB) Pogledano 110 puta

PrethodniSljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijest

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost