Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Dotaknite se neke teme iz bogate povijesti našeg grada. Jedino rubrika "Osobe" vezana je cijeli naš kraj. Pridonesite svojim prilogom da saznamo i naučimo nešto više .
Avatar korisnika
luka lik
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 284
Teme: 13
Pridružen: 9.2.2010, 20:45

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#31  PostPostao/la luka lik » 4.5.2010, 21:55

Bilo bi lijepo obnoviti utrke u gradu na Riječini...

gost
 

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#32  PostPostao/la gost » 10.5.2010, 22:54

Malo prije sam došao do još jedne zanimljive informacije...


Poduzeće koje je prije 2. svj. rata bilo zaduženo za prigradski, gradski i međugradski promet se zvalo "società Grattoni de Fiume" i kao takvo je imalo svoje autobuse.
Tako sam naletio na jednu potpuno zaboravljenu priču, o jednom posebnom autobusu iz tog voznog parka koji je bio zadužen za brži prijevoz putnika između Trsta i Rijeke - s obzirom da je veza između dva grada bila puno jača, tako su autobusne linije bile puno frekventnije, pa je uz standardnu autobusnu vezu postojala i "brza".

Uglavnom. zvali su ga: Freccia del Carnaro ili strijela sa Kvarnera.
Putovalo se cca sat i dvadeset minuta, tri puta na dan, s povratkom.
Navodno je za dizajn i tehniku zaslužan Alfa Romeo a karoseriju izradio "carrozzeria Renzo Orlandi", te je poseban po tome što je bio unikatan i izrazito futurističkog dizajna.
To je sve što sam uspio doznati: ne zna se ni gdje je završio bus.
Slika

Ovo je jedina slika.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23259
Teme: 917
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#33  PostPostao/la Adamić » 10.5.2010, 23:20

:bravo: Odlično nisam znao. :čitati:

Lijep je, vidi se odmah da ima talijanski štih.
Slika

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 267
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#34  PostPostao/la nikola » 12.5.2010, 21:50

salsoul napisao:Malo prije sam došao do još jedne zanimljive informacije...


Poduzeće koje je prije 2. svj. rata bilo zaduženo za prigradski, gradski i međugradski promet se zvalo "società Grattoni de Fiume" i kao takvo je imalo svoje autobuse.
Tako sam naletio na jednu potpuno zaboravljenu priču, o jednom posebnom autobusu iz tog voznog parka koji je bio zadužen za brži prijevoz putnika između Trsta i Rijeke - s obzirom da je veza između dva grada bila puno jača, tako su autobusne linije bile puno frekventnije, pa je uz standardnu autobusnu vezu postojala i "brza".

Uglavnom. zvali su ga: Freccia del Carnaro ili strijela sa Kvarnera.
Putovalo se cca sat i dvadeset minuta, tri puta na dan, s povratkom.
Navodno je za dizajn i tehniku zaslužan Alfa Romeo a karoseriju izradio "carrozzeria Renzo Orlandi", te je poseban po tome što je bio unikatan i izrazito futurističkog dizajna.
To je sve što sam uspio doznati: ne zna se ni gdje je završio bus.
Slika

Ovo je jedina slika.

Vidim da na maski ima fašistički znak pa je moguće da je vozio do `43.
A gdje si iskopao taj podatak salsoul?
Inače podatak vrijedan pažnje.
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#35  PostPostao/la gost » 13.5.2010, 09:03

Sasvim slučajno sam naletio, istražujući javni prijevoz u Rijeci.
Da, zaboravio sam napisati da se kristio u drugoj polovici 30-tih..

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23259
Teme: 917
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#36  PostPostao/la Adamić » 6.6.2010, 23:42

Povijesna utrka Opatija Učka

Slika
Prigodna fotografija-razglednica napravljena u povodu utrke

piše: Goran Slavić

Bila je to prva prava utrka na našem području, a privukla je veliku pozornost u cijeloj Italiji i u inozemstvu. Start je ove utrke bio u Matuljima ispred restauracije Marijana. Opasna i krivudava staza s više od 90 zavoja predstavljala je izazov za tadašnje automobilističke asove, ali je ujedno pokazala da i u ovim krajevima ima odvažnih vozača.

Dan prije utrke u Opatiji je vladala prava športska groznica, nešto slično onome što se događalo posljednjih godina uoči velike nagrade na Grobniku. Brojni talijanski natjecatelji poput Zironde na Derbyju (pobjednik u Cortini d'Ampezzo), Biondettija na Bugattiju (pobjednik u Monzi), Fagiolija također na Bugattiju (pobjednik u Bologni), Poiluccija, Caniata, Pollonija, Pastorea (Maserati), Morana itd. te inozemni natjecatelji poput Machera i Melcoma pristizali su sa svojim snažnim automobilima od kojih su mnogi okusili slast pobjede na najpoznatijim svjetskim stazama.

Opatija je tada živjela u punom sjaju. 15. IX. 1929. održan je Međunarodni automobilistički susret, 20. IX. natjecanja u automobilističkoj eleganciji, 21. IX. vožnje među čunjevima, a mjesec dana ranije Opatiju je posjetila karavana ADAC-a (njemačke automobilističke udruge) u kojoj je bilo 120 automobila.

Slika
Detalji sa starta u središtu Matulja

Tehnički pregledi i treninzi održani su 21. IX. u središtu Matulja. Cesta je za promet bila zatvorena od 14 do 18,00 sati i već na sam dan treninga postalo je jasno da će se na utrkama voditi ogorčene borbe. Toga se dana dogodila i jedna nesreća. Naime, njemački vozač Wenzler (Mercedes) spustio se s Učke prema Matuljima u trenutku kada cesta više nije bila zatvorena i u prvom zavoju sudario se s talijanskim vozačem Rosom (O.M.) koji se ništa ne sluteći normalnom brzinom kretao u suprotnom smjeru. Do nesreće je došlo zbog toga jer je Wenzler prije utrke na Učku nastupao u Austriji, gdje se tada vozilo lijevom stranom, pa je tako ušao i u zavoj. Natjecatelji su ostali neozlijeđeni, a na automobilima je pričinjena znatna šteta.

Slika
Detalji sa starta u središtu Matulja

Ujutro, uoči utrke, mnoštvo se svijeta sjatilo uzduž staze tražeći najbolje mjesto za gledanje, a mnogi su autobusima i vlastitim automobilima krenuli prema cilju koji je bio ispred Planinarskog doma vojvotkinje od Aoste. U tom je razdoblju u Rijeci bilo otprilike 700 vozača. Do Veprinca su vozili autobusi riječkih tvrtka Grattoni i Woloschin. U Tumpićima iznad Veprinca bila je postavljena ozvučena tribina za uzvanike, tako da su gledatelji bili obavješćivani o tijeku utrke, a mnogo se ljudi okupilo i na startu u Matuljima. Cesta je toga dana zatvorena u 8,30 sati, a do Veprinca se moglo stići jedino cestom iz Ičića, koja je ostala otvorena.
Za održavanje telefonskih linija dopremljeno je 30 metričkih centi materijala, od toga 7 telefona i 60 km kabela. Staza je podijeljena na pet sektora kojima je upravljalo pet sektorskih sudaca, a svakih 100 m staze bio je postavljen jedan športski djelatnik.

Slika
Detalji sa starta u središtu Matulja

Koliku je pozornost privukla utrka svjedoči i činjenica da je na cilju između osam i devet sati prodano 300 kava, kojoj su, kako je pisao ondašnji tisak, cijene rasle s nadmorskom visinom. Red su u utrci provodili vojnici, karabinjeri i policajci. Prema novinskim izvješćima vrlo su dobro funkcionirale telefonske veze, suci su zavoja bili odlični, a pripremljena su bila i tri vozila prve pomoći (Frančići, Veprinac, Učka) koja na sreću nisu morala intervenirati.

Za pobjednike su bile predviđene sljedeće nagrade: Kup Opatije za najbolju vozačicu što ga je dodjeljivala lokalna turistička udruga; Kup Kvarnera (umjetnički rad) za najboljeg vozača u klasi šport, a dodjeljivala ga je Provincija; Kup Mussolini za prvoplasiranog u klasi trkaćih automobila. Na utrkama su bili nazočni gradonačelnici Voloskog – Opatije (De Stadler), Veprinca (Palcich) i Matulja (Enea Tomassich). Od važnih gostiju tu su bili riječki prefekt general Bruni, predsjednik Kabineta koji je dodijelio nagradu u Kupu Mussolini i talijanski konzul u Zagrebu Barocchi.

Slika
Jedan od trenutaka u utrci u «s» zavoju ispod mjesta Zatka

U 10,20 iz Matulja je krenuo prvi automobil Aurea s talijanskom vozačicom Gildom Morelli. U 10,41 praćena velikim oblakom prašine, vozačica se pojavljuje u posljednjem zavoju pred ciljem i nekoliko sekundi nakon toga, uz pljesak gledatelja završava utrku. Bila je to jedina žena koja je nastupila u utrci. Poslije nje slijede dolasci kategorije sport 1100 cm3: Apollonio iz Trsta na Fiatu, odvjetnik Bonetta-Zotti, također na Fiatu i Milberger na austrijskom Salmsonu. Najvećim pljeskom popraćen je dolazak asova Pastorea i Morandija. Odvjetnik Poilucci iz Trsta, pobjednik Kvarnerskog kupa, prešao je stazu s Alfa Romeom u vremenu 15'9''4/5 no nakon prolaska ciljem izgubio je kontrolu i okrznuo zid, razbivši pritom i blatobrane. Inž. Jellouscheg izletio je na hrpu kamenja zbog premještanja balasta u posljednjem zavoju pred ciljem, ali se zahvaljujući svojim vrhunskim sposobnostima uskoro vratio u utrku.

Zanimljiva je bila utrka za Mussolinijev kup za koji su se natjecali Fagioli u Bugattiju te Caniato i Polini. Pobijedio je Tršćanin Polini u Alfa Romeu koji je prešao stazu u vremenu 15'6''. Od Riječana dobra su vremena postigli Ghiczy i Jugo. Utrka je završila u 13,40 sati. Istoga je dana s početkom u 13,50 sati organizirana i motocilistička utrka Opatija – Učka. U klasi 500 pobijedio je Ruggero Tomc, koji je bio ujedno i apsolutni pobjednik. Od domaćih natjecatelja u klasi 350 sudjelovali su Riječani Mohovich i Savino. Mohovich je odustao, dok je Savino pobijedio, unatoč privremenom odustajanju zbog zamjene svjećica u Veprincu.


Slika
Prolaz Klingera na Bugattiju kroz cilj

Utrka Opatija – Učka 8. IX. 1930.

Ohrabreni uspjehom iz prethodne godine, marljivi članovi riječkog autokluba odlučili su ponovno organizirati utrku na Učku. No ovaj su put željeli pridobiti i zvučnija imena, što im je i pošlo za rukom. Prijave su otvorene i u susjednim zemljama. Osim toga, organizator je osigurao i vrlo dobar fond nagrada, vrijedan 50.000 lira. Tako je pobjednik u I. klasi trkaćih automobila dobivao 4.000 talijanskih lira, u II. klasi 10.000 lira, a u športskim klasama (I., II., III., IV. i V.) za prva se tri mjesta dobivali 2.000, 1.000 i 500 lira. Vozač koji je i u apsolutnom redoslijedu prvi dobivao je još 3.000 lira, ali pod uvjetom obaranja prošlogodišnjeg Pollonijevog rekorda (15'6''), dok je apsolutni pobjednik u športskim klasama dobio 2.500 lira. Za najbolje natjecatelje pripremljene su medalje i pločice.

Slika
von Morgen u svome automobilu


Uoči utrke pozvani su fotografi koji su snimali najpoznatije svjetske utrke da izlože u Opatiji najuspješnije fotografije uz nagrade od 200, 100 i 150 lira.
Za utrku se prijavilo pedesetak vozača, a najzvučnija su bila imena Fagiolija i Von Morgena, koji su nastupali u najpoznatijim svjetskim utrkama.

U subotu je cesta u Matuljima zatvorena u 13 sati, a trening je počeo sat kasnije. Lakše su nezgode zabilježene na treninzima kada je Albino Fram izgubio kotač na prvom treningu, dok je na drugome Bianchi izletio sa staze.
Sljedećeg je dana cesta zatvorena u osam sati, a utrka je počela u 9,30. Opatijska automobilistička udruga (Cooperativa Automobilisti del Carnaro) organizirala je autobus koji je polazio za Veprinac u 7,00 sati ispred hotela Palace, a vraćao se nakon završetka utrke. Cijena karte bila je 10 lira do Veprinca i 15 do Učke.

Staza je podijeljena na šest sektora. Svaki je športski djelatnik bio označen posebnom trakom. Tako su članovi športske komisije na lijevom rukavu nosili zelenu traku, suci zavoja i njihovi zamjenici crvene trake, a predsjednik organizacijskog komiteta modru. Suci su bili opremljeni zelenom i crvenom zastavicom. Zanimljivo je istaknuti da je zelena zastavica u ono vrijeme značila opasnost, a crvena zaustavljanje i prekid utrke. U slučaju izložene crvene zastave suci su zavoja telefonski obavijestili startera i prethodni zavoj, pa tako redom.

Za natjecatelje koji su kasnili sa startom smatralo se da su startali i morali su se premjestiti na desnu stranu ceste iza starta. Najprije su startale manje klase, a potom više. Startalo se s upaljenim motorom. U Tumpićima je, kao i prethodne godine, podignuta natkrivena i ozvučena tribina.

U devet sati stazu je zatvorio predsjednik Rijčkog auto-kluba Colussi, a potom je uskoro startala kategorija šport. Najuzbudljiviji trenutak utrke bilo je izlijetanje Faggiolija kada je utrka bila prekinuta sat vremena. Fagioli je u nesreći udario glavom o zaštitno staklo, dok je njegov suvozač Ottavio Bernardi ispao iz automobila, slomio nosnu kost te zadobio ozljede po licu i rukama. Fagioli je u nesreći zadobio potres mozga, polomio zube i dobro se nabio. Smješten na kirurškom odjelu riječke bolnice u sobi br. 11, unatoč tom što nije mogao govoriti, još je iste večeri poslao brzojav svojoj majci.

Najboljim je vozačima dodjeljivano nekoliko pehara: Kup Mussolini, trogodišnji prijelazni pehar dobio je Hainz von Morgen. Isti je vozač osvojio i Kup Kvarnera što ga je dodjeljivala Kvarnerska provincija. Kup Opatija koji je dodjeljivalo vološćansko-opatijsko poglavarstvo dobio je Pastore, a počasnu ploču Zehentner. Zlatne medalje pripale su von Morgenu, Pastoreu i Zehentneru.

Utrka se trebala održati i 13. rujna 1931., no desetak dana prije predviđenog početka otkazana je zbog novčanih i organizacijskih poteškoća.

-Goran Slavić

Izvor: BBF1S.com
Slika

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 267
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#37  PostPostao/la nikola » 9.8.2010, 11:48

PRVA SPEEDWAY UTRKA U ITALIJI-FIUME 1931.

Na stranicama tršćanskog speedway kluba, postoji podatak kako je prvi speedway u Talijana, tada pod nazivom "1.a Corsa su pista di cenere" ("moto trkaća staza pepela"), održana je u Rijeci 1931.godine na gradskom stadionu Borgomarina Kvarner.
U prijevodu teksta, nisam mogao naći zamijenu riječi "pepela", ali za pretpostaviti je da je riječ o šljunčanoj stazi, onoj koju koriste speedway vozači-piloti.
Svejedno, jer ovdje je riječ o tome da se prva utrka speedwaya u Italiji održala u Rijeci, na gradskom stadionu.
Na slikama se jasno prepoznaju vizure stadiona i ponosno vam predstavljam ovaj dio povijesti našeg grada.Tršćani spominju utrke u Rijeci, svojeg najboljeg vozača, ali i našeg Marčelju.Za zaljubljenike i one koji se ne gube u prijevodu, evo link pa neka oni što znaju, bolje prevedu što se to tršćani hvale Kantridom!
http://www.motoclubtrieste.com/scheda_storica.htm

Fotografija, koja je objavljena u časopisu "Moto", odnosi se na utrku 1932.Piloti poziraju u svojim kožnim jaknama sjedeći na motorima
Također se može vidjeti i datum slikanja, kao i podatak da je sliku načinio fotograf Berger, na adresi Via Valscurigna 38!!!
Slika

Rijeka 1932. Stadion Borgomarina, "moto trkaća staza pepela", u organizaciji MC FIUME. Pilot u centru je Marcella (ili Marčelja) sa svojim 500 Rudge

Slika

Ljute mašine spremne za start

Slika
Na slici među publikom vidimo mnogo vojnika, mornara i neki policajac (karabinjer), a mehaničari guraju svoje pilote na startu

Slika

Piloti u akciji, na zavoju.Čini mi se da je to Armadin zavoj?

Slika
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23259
Teme: 917
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#38  PostPostao/la Adamić » 9.8.2010, 15:28

Slike su pravo čudo. :bravo: Naša povijest je razbacana po okolnim zemljama. Trebalo bi tu povijest arhivirati i pokušat donijet u Rijeku. Ne vjerujem da je Talijanima osobito nešto stalo do ovih fotografija.

Fora su mi tablice motora na kojim piše FM (Fiume).
Slika

Gost
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 574
Teme: 23
Pridružen: 21.9.2009, 14:34

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#39  PostPostao/la Gost » 9.8.2010, 21:06

Svaka čast Nikola. kako si došao do svih tih podataka i slika? Šta internet ili neke druge veze?

Slike su mrak, a za taj podatak o trkama na stadionu nisam znao, nisam ni sanjao da se tako nešto održavalo.

svaka ti čast! :bravo:

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 267
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#40  PostPostao/la nikola » 9.8.2010, 21:42

Ovo sam iskopao na internetu.
Ni ja nisam imao pojma da se na Kantridi održala prva speedway utrka u Italiji.
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#41  PostPostao/la gost » 16.8.2010, 17:41

Super dečki, odlične informacije i slike.

gost
 

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#42  PostPostao/la gost » 25.8.2010, 10:57

Evo jedna slika sličnog busa kao i strijela, marke alfa romeo, pretpostavljam da su iz iste karoserijske radionice jer su linije vrlo slične...

ITALYalfa2050020eiar.jpg
ITALYalfa2050020eiar.jpg (21.01 KiB) Pogledano 916 puta

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 267
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#43  PostPostao/la nikola » 25.8.2010, 11:22

I mali krović na krovu busa.Baš je lijep!
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

gost
 

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#44  PostPostao/la gost » 25.8.2010, 12:55

nikola napisao:I mali krović na krovu busa.Baš je lijep!


Možda je to isto bunkerić iz sustava vallo alpino :mrgreen:

Avatar korisnika
nikola
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 11096
Teme: 267
Pridružen: 27.7.2009, 16:32
Lokacija: Na kopnu, moru i u zraku

Re: Automobilistička i motociklistička povijest Rijeke

Post broj:#45  PostPostao/la nikola » 25.8.2010, 13:09

salsoul napisao:
nikola napisao:I mali krović na krovu busa.Baš je lijep!


Možda je to isto bunkerić iz sustava vallo alpino :mrgreen:

:smijeh: :smijeh: :smijeh: lappino će se čuditi kako to nije skužio prije :smijeh: :smijeh: :smijeh:
JAPANSKI: リエカ KINESKI: 里耶卡 KOREJSKI: 리예카 GRČKI: Ριέκα HEBREJSKI: רייקה LATINSKI: Tarsatica

PrethodniSljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijest

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost

cron