"Rat s Italijom" Početak zračnih sukoba Austro-Ugarske i Italije nad Jadranom bio je obilježen i talijanskim napadima Zepellinima na hrvatske gradove Šibenik, Pulu i Rijeku. Ipak, sporost i loša upravljivost činila je te letjelice vrlo ranjivima. Njihova sudbina u borbama s austrougarskim letećim čamcima mogla je biti samo tragična...Iznenađeni snažnim udarima austrougarske mornarice i njezina mornaričkog zrakoplovstva od 24. svibnja po strateškim ciljevima na zapadnoj obali Jadrana, Talijani su prisiljeni odgovoriti protuudarom. U nedostatku kvalitetnijih mornaričkih zrakoplova posežu za Zepellinima. Prvi bombarderski napad tim "monstrumima" izveli su već dva dana poslije, 26. svibnja 1915., na grad Šibenik. Šibenik je napadnut i sutradan. Bombardirana je i mornarička baza u Puli, brodograđevni kapaciteti u Trstu, te željeznička postrojenja i mnogi vojni objekti. Dana 30. svibnja 1915. u 22,30 sati pulska ratna luka bilježi napad talijanskog zračnog broda P4. Taj najmanji tip među talijanskim Zepellinima, koji je Italija iskušala u Libiji 1912. pod zapovjedništvom poručnika bojnog broda Vallea, uzlijeće iz mjesta Campalto, nadlijeće otočje Brijuni na visini od 1500 do 1700 m i baca šest bombi na grad. Bombe nisu imale većeg učinka, a brod se unatoč dobroj vidljivosti bez posljedica udaljio prema svojoj bazi. Svoju akciju ponovit će i 6. lipnja 1915. Dana 8. lipnja austrougarsko mornaričko zrakoplovstvo odgovara napadom na spremište zračnog broda P4 u Campaltu. Zračnim su se brodovima Talijani koristili tijekom cijelog rata, a do kraja rata imali su oko 20 Zepellina. Oni klase M nosili su po 1000 kg bombi, a dosezali visinu od 5000 m. Ipak, njihova sporost i loša upravljivost činila ih je vrlo ranjivima.
Smrt ZepellinaŠto se tiče ratnih operacija Rijeka je bila izvan važnijih događaja ali je ipak jedan Zeppelin doletio do Rijeke i ispustionekoliko bombi na grad. Zbilo se to u lipnju 1915. kad s epojavio Zepellin Citta di Ferrara i bacio nekoliko bombi na Tvornicu torpeda, koja je bila evakuirana , tako da je šteta bila mala.

- cityofferraradirigiblet.jpg (136.84 KiB) Pogledano 2222 puta
Zepellin Citta di Ferrara u zraku. Slikao Carlo Burzagli 1914.godine.

- cityofferraraairshipthe.th.JPG (44.85 KiB) Pogledano 2222 puta
Zepellin Citta di Ferrara ulazi u hangar. Slikao Carlo Burzagli, 1914 Žuto-crno zrakoplovstvo oborilo je tu letjelicu 8. lipnja 1915.
Već 8. lipnja 1915. jedan austrougarski leteći čamac uništava Zepellin Citta di Ferrara. Zeppelin se vraćao s bombarderskog napada na Rijeku u kojemu je poginula jedna žena, a ranjeno nekoliko osoba. Nad Malinskom je brod oštećen puščanom paljbom sa zemlje. Oštećenja se na zračnom brodu šire pa dolazi do znatnog istjecanja plina i gubitka visine. U blizini Lošinja presreće ga Lohner L48, s posadom u sastavu Gustav Klasing i Hans Ritter Fritsche. Ostavši bez streljiva, Austrijanci nastavljaju napad hicima iz osobnog naoružanja. Kad su ispalili i dva naboja iz signalnog pištolja, Citta di Ferrara pada u plamenu nedaleko od zaljeva Krivice južno od otoka Lošinja. Preživjele članove posade spasio je austrougarski torpedni brod, a ostaci Zepellina izloženi su u Puli.
To je bio prvi zračni brod koji je srušen zrakoplovnom paljbom u povijesti.

- airfirst5.jpg (20.4 KiB) Pogledano 2222 puta
Citta di Ferrara u padu

- l48avionlohnerl48ijisup.jpg (27.52 KiB) Pogledano 2222 puta
Avion Lohner L48 čiji su piloti oborili Citta di Ferraru
Daily Telegraph 9. lipnja 1915. donosi vijest iz Rima o savezničkom gubitku: "Talijanski je Zepellin jučer izveo uspješan napad na austrijsku obalu, a admiralitet je primio službena izvješća da su bombe izbačene na Rijeku i druge austrijske gradove. Ali u povratku je dirižabl pao u more kraj otoka Lošinja, te je zahvaćen plamenom. Posada je odmah uništila motor kako bi spriječila da ga ne uporabi neprijatelj. Posada je spašena, ali je zarobljena. Izgubljeni Zepellin dio je respektabilne talijanske zračne flote. Talijanska je mornarica posvetila veliku pozornost zračnoj komponenti i posjeduje vjerojatno najučinkovitije Zepelline na svijetu, manje od cepelina, ali brze, velikog polumjera djelovanja i sposobne dosegnuti velike visine. On posjeduju dobro uvježbane posade. Zepellin su dokazali djelotvornost snažnim bombardiranjem Pule, Monfalconea i drugih austrijskih položaja te djelovanjima po austrijskoj floti skrivenoj iza otoka dalmatinskog arhipelaga."
Talijanska javnost, uvjerena u učinkovitost svojih Zepellina, strepi zbog vijesti objavljene u Amsterdamu da je austrougarska vlada potpisala narudžbu za tri cepelina, koje namjerava upotrebljavati protiv Italije. Spomenuti bi se zračni brodovi gradili u tvornici Zeppelin u Friedrichschafenu. Početkom srpnja, časopis Giornale d"ltalia raspravlja o eventualnoj mogućnosti da Austrijanci zračnim brodovima napadnu sam Rim. Novinar umiruje javnost zaključkom da je talijanski glavni grad praktički siguran s obzirom na udaljenost od Pule ili Zadra od 235 milja, a od otoka Visa 213 milja, jer austrijski zračni brodovi ne mogu prevaliti više od 315 milja, a to je nedovoljno za povratak s misije.
Ista sudbinaIako su potreseni gubitkom Zepellina Citta di Ferrara, Talijani nastavljaju borbena djelovanja preostalim zračnim divovima. Početkom srpnja, zapovjednik francuske skupine letača na Sjevernom bojištu daje izjavu za tiskovine: "Talijanski je Zepellin izvršio uspješan napad na neprijateljske komunikacijske pravce u pozadini, izbacivši teški eksploziv na dionicu Dornberg-Prefacina, koja je jedina izravna crta komunikacije s Trstom; napao je utvrde Gorice, oštetivši tračnice na spomenutom željezničkom pravcu i zgrade stanice u Prefacini. Drugi je napad isti Zepellin izveo na tehničke kapacitete u Trstu, gdje su smještene znatne količine ratnog materijala, a po službenim izvješćima one su ozbiljno oštećene. Talijanski se zračni brod u oba slučaja sigurno vratio u svoju bazu." Dva mjeseca nakon gubitka Citta di Ferrara, sličnu sudbinu doživljava i drugi veliki talijanski zračni brod klase M, Citta di Iesi. U noći 5. kolovoza 1915. oko 23 sata motritelji su izvijestili da se približava zračni brod iz smjera jugozapada prema pulskoj ratnoj luci i brodovima na sidrištu. Leteći na visini od 2700 m i približivši se obali, zračni brod Citta di Iesi obasjan je reflektorom. U 23,52 sata otvorena je vatra s ratnog brodovlja i utvrda. Granate protuzračnog topništva eksplodirale su u blizini cilja. Zračni brod je pod paljbom sa zemlje na ratnu luku uspio izbaciti 12 bombi te krenuo natrag. Zbog oštećenja krhotinama topovskih granata, dirižabl gubi uzgonski plin iz komora na krmenome dijelu. Najprije je izgubio mogućnost manevra, a potom polako gubi visinu te se približava morskoj površini.
Motritelji iz postaje Muzil dojavljuju da je pao nedaleko od svjetionika Porer. U potragu su isplovile tri torpednjače, jedan razarač i četiri remorkera Zapovjedništva minerske službe, a uzletjela su tri leteća čamca (E20, E37 i L48). Citta di Iesi pronađen je u noći 6. kolovoza 1915. oko jedan sat, kad je obasjan svjetlećom bombom bačenom iz zrakoplova. Dio gondole već je bio pod vodom. Dirižabl je djelomično podignut na tender i otegljen u zaljev Sakordjana. Zarobljena posada na čelu sa zapovjednikom Brunom Brinoveseom ukrcana je najprije na torpedni brod, a zatim brzim čamcem prebačena u Pulu.
Tim zanimljivim epizodama završena je prva faza zračnih borbi austrougarskih i talijanskih postrojbi nad Jadranskim morem.
Korištena literatura sa interneta i iz knjige "Kratka povijest grada Rijeke".