Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Lujzijana (1803.-1811.)

Fiuman
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1720
Teme: 22
Pridružen: 23.6.2011, 00:40
Lokacija: Turnić

Re: Lujzijana

Post broj:#16  PostPostao/la Fiuman » 6.9.2013, 07:56

Svaka čast... :gore

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#17  PostPostao/la Vežičanka » 6.9.2013, 09:55

Prekrasno Ozrene! :bravo:
Spominje se "poštanska milja" kao mjera na miljokazima ili postmeile =7,585km
Iz Istarske enciklopedije http://istra.lzmk.hr/clanak.aspx?id=1772
U Habsburškoj Monarhiji Carevom odlukom od 13.XII.1856. naloženo je usustavljivanje primorskih mjera, počevši od 1.I.1858. Zakonom od 23.VII.1871. Monarhija je u potpunosti prihvatila novi sustav mjera. Metarski decimalni sustav postao je obvezan od 1.I.1876. Dotada se u austr. sustavu mjera razlikuju: postmeile (poštanska milja: 7,585km), seemeile (morska milja: 1,852km)...


Evo stare slike iz naše teme "Stare slike Rijeke". To sam ja uvijek smatrala početak Lujzinske ceste. Međutim iz jednog posta Nikole viewtopic.php?f=28&t=161&start=135 doznajem da je zapravo početak Lujzinske ceste kod drvoreda platana na Fiumari
Lujzinska cesta.jpg
Lujzinska cesta.jpg (129.7 KiB) Pogledano 2872 puta

Avatar korisnika
ozren
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1038
Teme: 16
Pridružen: 23.10.2010, 21:24

Re: Lujzijana

Post broj:#18  PostPostao/la ozren » 6.9.2013, 21:00

Hvala,Vežica!
Nikola je u pravu! :gore

1806.godine,na poticaj Ljudevita Adamića,uz staro korito Rječine zasađen je drvored platana koji je obilježavao kraj ili početak Lujzinske ceste.

Rudolf Strohal u svojoj knjizi "Uz Lujzinsku cestu" piše:
"Gradnjom se započelo g.1803.,i to od Rijeke.Onda je bila uređena riječka ulica uz staro korito Rječine "Fiumera" kao nastavak Lujzinske ceste u gradu Rijeci,te je bio onda posađen i drvored platana uz staro korito Rječine,u kojem su koritu pristajale već onda manje lađe(trabakuli,trageti i barke)."

Meni je ova slika Lujzijane jako lijepa:

Lujzijana Sušak.jpg
Lujzijana Sušak.jpg (201.84 KiB) Pogledano 2779 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#19  PostPostao/la Vežičanka » 9.7.2014, 17:44

Ovaj stari miljokaz s prethodne stranice (nalazi se u Mrzlim Vodicama) je zanimljiv jer ne samo da ima udaljenosti od Rijeke i od Karlovca nego i upisanu nadmorsku visinu. Sve to u starim jedinicama.
Kako vidim i ostali stari miljokazi, (prije 1871. kada su se mijenjale mjere u metarski decimalni sustav) to imaju a ostalo ih je malo.

Slika

austrijska poštanska milja- postmeile: 7,585km

IV meilen von -Fiume = 30,34 km
XIV meilen von Carlstadt = 106,19 km

nadmorska visina 2565 schuh(e) uber dem Meere= između 810,06 m i 821,7 m

Prema izvoru "Prinosi za upoznavanje naših starih mjera za dužinu i površinu- Zlatko Herkov (1974.)" http://hrcak.srce.hr/83655 , krajem 18. i početkom 19. stoljeća bečka stopa - Wiener Schuhe iznosila je između 315,815 mm i 320,35 mm pa ne znam koja bi bila točna mjera koja se koristila u našim krajevima.

U tom izvoru pronašla sam da je i Rijeka imala jednu svoju mjeru (imali su svoje mjere i neki drugi naši gradovi):

Riječki hvat
Riječki hvat. U početku 18. stoljeća spominje se riječki hvat (Fiumaner Klafter), kojim se mjere ceste (osobito u gradnji) a koji je ove dužine:
1 riječki hvat = 6 stopa, 10 palaca bečke mjere = 2158,07 (2160)mm

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#20  PostPostao/la Vežičanka » 13.7.2014, 19:55

Na staroj dionici Lujzijane od Gornjeg Jelenja do Mrzlih Vodica, nedaleko Gornjeg Jelenja postoji ovaj spomenik s križem.

Lujzijana G.Jelenje-M.Vodice spomenik (2).JPG
Lujzijana G.Jelenje-M.Vodice spomenik (2).JPG (240.47 KiB) Pogledano 2728 puta

Lujzijana G.Jelenje-M.Vodice spomenik (3).JPG
Lujzijana G.Jelenje-M.Vodice spomenik (3).JPG (285.01 KiB) Pogledano 2728 puta


Čini se da piše: Postavila hrv (? pretpostavljam ali više mi izgleda kao Austr nego hrv) slav dalm zemaljska vlada 1896 (?ne vidim dobro prvu godinu) 1910
Lujzijana G.Jelenje-M.Vodice spomenik (1).JPG
Lujzijana G.Jelenje-M.Vodice spomenik (1).JPG (287.08 KiB) Pogledano 2728 puta


Izgradnjom brane i nastankom umjetnog Lokvarskog jezera 1955. dio stare Lujzijane od Mrzlih Vodica do Lokava je potopljen. Tada je napravljena nova dionica od Gornjeg Jelenja do Delnica.
Stara originalna Lujzijana išla je od Gornjeg Jelenja do Mrzlih Vodica. Ta cesta postoji i danas. Od Mrzlih Vodica do Lokava originalna Lujzijana nestaje u jezeru.
Od Mrzlih Vodica do Lokava se danas može zaobilazno cestom koja prati jezero.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#21  PostPostao/la Vežičanka » 26.7.2014, 19:41

Pod kamenjakom je nekada bilo jedno od najvećih konačišta s gostionicom koje je uvijek bilo dupkom puno.Uz cestu nije bilo žive vode,a budući da obična cisterna nakapnica ne bi mogla zadovoljiti potrebe velikog prometa,pronađeno je neobično rješenje.Sedamdesetak metara iznad ceste, na izvoru Krežala,sazidana je prostrana vodosprema od pravilno klesanog kamenja.U njoj se sabirala voda iz nekoliko manjih izvora na padini.
Od vodospreme je niz padinu sagrađen dugački kameni suhozid duž kojeg su bile položene keramičke cijevi,usađene jedna u drugu,tvoreći cjevovod dug 350 metara.Cjevovod je završavao u divovskoj cisterni kraj gostionice pa otada ni za najveće ljetne suše na Kamenjaku nije ponestajalo vode.

Gornji citat je iz knjge "Starim cestama do mora".
Kako se kaže u knjizi suhozid je izgrađen od gornje vodospreme do velike cisterne uz gostionicu. Uz suhozid su išle keramičke cijevi.
Probat ćemo naći gornju vodospremu.

odavde na slici s desne strane suhozid dolazi do velike vodospreme na cesti
Vodosprema Lujzijana Kamenjak.JPG
Vodosprema Lujzijana Kamenjak.JPG (297.17 KiB) Pogledano 2702 puta


na vrhu donje vodospreme
Vodosprema Kamenjak vrh.JPG
Vodosprema Kamenjak vrh.JPG (231.77 KiB) Pogledano 2702 puta

pogled na Kamenjak s donje vodospreme
Vodosprema Kamenjak vrh1.JPG
Vodosprema Kamenjak vrh1.JPG (150.67 KiB) Pogledano 2702 puta


Slijedimo suhozid, Keramičkih cijevi ni u tragovima. Očito su već jako davno odnešene, ukradene
vodosprema suhozid-1.JPG
vodosprema suhozid-1.JPG (307.18 KiB) Pogledano 2702 puta

Na jednom mjestu je suhozid najbolje očuvan, vidi se da je to bio više zid od mjestimično bolje klesanog kamena nego uobičajeni suhozidi
Vodosprema suhozid2.JPG
Vodosprema suhozid2.JPG (356.7 KiB) Pogledano 2702 puta

vodosprema suhozid3.JPG
vodosprema suhozid3.JPG (265.54 KiB) Pogledano 2702 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#22  PostPostao/la Vežičanka » 26.7.2014, 19:56

Neko vrijeme se penjemo. Tragovi bujice nam ukazuju na to da je gore zaista neki izvor. Napokon se ukazuje lijepo klesano kamenje, razbacano, koje je očito razvalila bujica, neodržavanje, i zub vremena

vodosprema Krežala.JPG
vodosprema Krežala.JPG (270.57 KiB) Pogledano 2701 puta

Pojavljuje se pred našim očima i gornja vodosprema. Gornje ploče više nema. Tko zna otkada. Ima nešto mutne vode unutra.
vodosprema gornja1.JPG
vodosprema gornja1.JPG (265.05 KiB) Pogledano 2701 puta


vodosprema gornja2.JPG
vodosprema gornja2.JPG (280.98 KiB) Pogledano 2701 puta

Primijećujemo pravilno klesano kamenje.
vodosprema gornja3.JPG
vodosprema gornja3.JPG (315.35 KiB) Pogledano 2701 puta

Nažalost čini se još malo pa će od ovog spomenika naše graditeljske prošlosti ostati samo hrpa kamenja.
vodosprema gornja4.JPG
vodosprema gornja4.JPG (279.36 KiB) Pogledano 2701 puta

Kad se prisjetimo koliko je bilo pohvale za Lujzijanu i njenog graditelja Filipa Vukasovića od kada je građena pa sve do danas, i to više od stranih ljudi nego od nas samih bude nam žao što je ovo u ovakvom stanju.
vodosprema gornja5.JPG
vodosprema gornja5.JPG (232.74 KiB) Pogledano 2701 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#23  PostPostao/la Vežičanka » 31.7.2014, 15:08

Cesta Lujzijana ponekad je bila opasna zbog razbojnika.
U noći između 24. i 25. rujna 1847. godine 8 razbojnika napalo je poštansku kočiju s kočijašem i 4 putnika, između Kamenjaka i Gornjeg Jelenja.

Novine dalmatinsko-hervatsko-slavonske, 2. listopada 1847.:
Novine dalmatinsko-hervatsko-slavonske, 2. listopada 1847.JPG
Novine dalmatinsko-hervatsko-slavonske, 2. listopada 1847.JPG (78.39 KiB) Pogledano 2671 puta


Pronašla sam značenje riječi tarnice- teška tovarna kola http://www.slavoljubpenkala.hr/index.php

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#24  PostPostao/la Vežičanka » 5.8.2014, 18:23

Gostionice, konačišta, mitnice, cestarske kuće

Od izgradnje Lujzijane 1811.godine pa sve do puštanja u promet željezničke pruge Rijeka-Karlovac 1873.godine, na Lujzijani je bio vrlo živ promet. Zbog toga su vlasnici Lujzijane "Društvo Lujzinske ceste" sagradili uz cestu gostionice, konačišta, cestarske kuće.

Iz knjige "Uz Lujzinsku cestu" Rudolfa Strohala:

"Društvo Lujzinske ceste imalo je i svojih posjeda i kuća uz cestu ili za svoje urede i činovništvo ili za gostionice i konačište putnicima i kirijašima (tako zvane štacije), tako u Orehovici, Zagradišću, Kamenjaku, Škrbutnjaku, Jelenju, Osoju, Mrzloj Vodici, Maloj vodi (Lokvama), Sopaču, Delnicama, Zalesini, Skradu, Severinu, Vukovoj Gorici, Modrušpotoku, Netretiću, Stativama, Borlu i Karlovcu, a na bakarskoj cesti na Holjberu kraj Bakra i komad zemljišta na Sušaku."

Dok je promet bio znatan, duštvo Lujzinske ceste davalo je u najam većinu svojih objekata uz Lujzijanu

Ilirske narodne novine, 11. rujna 1841.godine:
Ilirske narodne novine, 11. rujna 1841-najam gostiona .jpg
Ilirske narodne novine, 11. rujna 1841-najam gostiona .jpg (94.76 KiB) Pogledano 2661 puta


Nakon izgradnje pruge Rijeka Karlovac 1873.god i znatnog pada prometa, vlasnici su se nastojali riješiti Lujzijane.
Promet se ponovno znatno povečao nakon što su počeli voziti automobili, kamioni, autobusi, ali to su već bila neka druga vremena.

Rudolf Strohal u knjizi "Uz Lujzinsku cestu":

Kad su se u Hrvatskoj počele graditi željeznice, poče padati promet i trgovina na Lujzinskoj cesti. Ali najteži je udarac snađe, kad je bila željeznička pruga od Karlovca do Rijeke prometu otvorena g. 1873. Stoga je društvo Lujzinske ceste svojski nastojalo, da se riješi ove ceste, osobito kad je moralo u zimi od g. 1875. na 1876. silne troškove namiriti oko prokapanja snijega u Osoju i Lepenicama. Svoje činovništvo raspusti g. 1876. u jesen i proda sve svoje zgrade i posjede u bescijenu. Definitivno preuze država u svoje ruke ovu cestu istom g. 1881.
U mjesecu lipnju bila je po posebnom povjerenstvu predana. Od strane ugarske vlade bila su dva izaslanika, od strane hrvatske vlade dva (predsjednik sabora Krestići inžinir Ljudevit Eisenhuth, djelomice i kotarski inžiniri iz Vrbovskoga, Delnica i županijski inžinir iz Rijeke Julijo Stanisavljević), a od strane društva Lujzinske ceste dva (centralni direktor Lujzinske ceste iz Beča Johann Kalandra i moj otac umirovljeni inžinir Lujzinske ceste Petar Strohal). Ja sam bio onda (1881.) profesor na riječkoj gimnaziji, te sam preko svoga oca došao u dodir sa ovim povjerenstvom. Zapisnik o predaji bio je potpisan na Rijeci u hotelu "Europa".


Oglas za prodaju objekata uz Lujzijanu iz novina Primorac, 22. travnja 1876.god:
Primorac, 22. travnja 1876.JPG
Primorac, 22. travnja 1876.JPG (130.45 KiB) Pogledano 2661 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#25  PostPostao/la Vežičanka » 6.8.2014, 09:20

Probat ćemo pronaći je li što ostalo od starih gostionica, konačišta i cestarskih kuća uz Lujzijanu u našem kraju.

Zagradišće

U oglasu za prodaju kuća i zemljišta uz Lujzijanu, iz 1876. piše: „Zagradišće nedaleko Kamenjaka sa zemljištem i šternom.“

Moram priznati da nisam odmah našla gdje bi to mjesto moglo biti. Novije karte kao da ne poznaju više taj toponim. http://preglednik.arkod.hr/ARKOD-Web/#h ... p_sc=14285

Na starim kartama nalazim imena „Na gradišću“ i „Zagrajće“.
http://mapire.eu/en/map/mkf_tngm/?zoom= ... n=14.66399
Lujzijana Na Gradišću-Kamenjak.JPG
Lujzijana Na Gradišću-Kamenjak.JPG (155.92 KiB) Pogledano 2648 puta

http://croatia.arcanum.hu/?zoom=15&lat= ... on=14.4719
stara Lujzijana pred cirkul.JPG
stara Lujzijana pred cirkul.JPG (71.25 KiB) Pogledano 2648 puta


Iz donjeg teksta saznajem da je Zagradišće prije velikog zavoja gdje je obelisk sa miljokazom, takozvanog Cirkula.

Rudolf Strohal Uz Lujzinsku cestu:
“Sa Grobničkoga se polja diže lagano Lujzinska cesta u jakim zavojima ili serpentinama na strmo brdo Kamenjak u duljini po prilici od 2,5 kilometra. Na jednom od ovih zavoja podiglo je društvo Lujzinske ceste malenu kuću za svoga cestara. Ovo se mjesto zove "Zagradišće". Pored kuće bila je ondje i malena staja i maleni vrt. Posljednji cestar, koji je obitavao u ovoj kući do g. 1876., bio je neki Matija Pavletić iz Krasice, koga su Lokvarci zvali "erdeći Pavletić". Ovu je kuću kasnije prodalo društvo u bescijenu kneginji Viktoriji Thum Taxis. Na cesti od kuće Kikove do Kamenjaka događali su se često na putnike razbojnički napadaji, te je bilo pogibeljno onuda putovati u noći.
Na jednom se zavoju poviše Zagradišća nalazi drugi miljokaz od Rijeke. I ovaj je miljokaz kao i onaj u Čavlima rađen umjetnički u obliku piramide.”


Lujzijana pred Cirkul preložena.JPG
Lujzijana pred Cirkul preložena.JPG (59.03 KiB) Pogledano 2648 puta


Uz Lujzijanu na staroj katastarskoj karti vidi se zgrada na dijelu ceste prije uspona za Cirkul, sa ceste se vide ostaci zida. To mora da je tu. Nema više sumnje.
Uspoređivanjem s novom kartom vidimo da je na tom dijelu cesta preložena, zavoji su izravnati.
Novi dio ceste probijen je kroz brdo. To je vjerojatno napravljeno između 1947. i 1952. kada je bila temeljna rekonstrukcija Lujzijane.
Zagradišće (1).JPG
Zagradišće (1).JPG (211.75 KiB) Pogledano 2648 puta


Na Googlovoj karti također se vidi se da je ostao „rukavac“ stare Lujzijane s obje strane ceste.
Ostaci zidova su s lijeve strane ceste kad se ide prema Rijeci.
Google earth Zagradišće.JPG
Google earth Zagradišće.JPG (51.55 KiB) Pogledano 2648 puta

Zagradišće_.JPG
Zagradišće_.JPG (328.38 KiB) Pogledano 2648 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#26  PostPostao/la Vežičanka » 6.8.2014, 09:29

Zagradišće-nastavak

Na žalost ljudi ovaj dio stare ceste koriste kao odlagalište otpada. :dole Uzalud je tu znak "Zabranjeno odlaganje otpada". Zapravo savjesnim ljudima taj znak nije ni potreban, a protiv onih drugih nebi pomoglo ni stotinu znakova.

Zagradišće (3).JPG
Zagradišće (3).JPG (191.54 KiB) Pogledano 2646 puta

Zagradišće (5).JPG
Zagradišće (5).JPG (287.3 KiB) Pogledano 2646 puta


Dok sam silazila da poslikam potporni zid stare dionice ugledala sam spomenik iz NOB. (Slika u drugoj temi)
Na žalost ispod potpornog zida, sve je puno smeća. :dole

Zagradišće (4).JPG
Zagradišće (4).JPG (242.99 KiB) Pogledano 2646 puta


Možda bi trebalo ovaj dio zatvoriti velikim kamenjem da se ne ulazi i ne baca smeće kao što sam vidjela na jednom drugom mjestu uz cestu. Na žalost nikakve mjere ne mogu zamijeniti savjest pojedinaca.

Ostaci zida uz stari dio ceste:
Zagradišće (2).JPG
Zagradišće (2).JPG (268.49 KiB) Pogledano 2646 puta

Avatar korisnika
milic
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 871
Teme: 6
Pridružen: 5.6.2012, 17:39

Re: Lujzijana

Post broj:#27  PostPostao/la milic » 6.8.2014, 11:42

Prekrasne su tvoje reportaže Vežica. :bravoveliki:
Lakočitljive, a poučne i pune korisnih podataka.
Daj balu mali!

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4467
Teme: 155
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Lujzijana

Post broj:#28  PostPostao/la Vežičanka » 7.8.2014, 23:50

Hvala Miliću!

Kamenjak

burobran

Kada se penjemo Lujzijanom poslije velikog zavoja s miljokazom prema Kamenjaku, prije nego što ćemo ugledati ruševine nekadašnjih gostionica, štala i vodospreme, nailazimo na dugačak burobran. (imamo sliku i na prvoj stranici)

pogled prema sjeveru:
burobran Kamenjak (3).JPG
burobran Kamenjak (3).JPG (181.6 KiB) Pogledano 2628 puta

Rudolf Strohal piše: (knjiga Uz Lujzinsku cestu)
Podneblje je na Kamenjaku vrlo oštro, bura je ondje vanredno jaka, protiv koje je društvo Lujzinske ceste podiglo čitave zidane od kamena bedeme uz cestu, da zaštiti putnike.
Ljeta su ondje vrlo vruća i kratka. Na Kamenjaku ne uspijeva ni vinova loza ni voće. Koliko ondje imade plodne zemlje, sade ondje razno povrće, krumpir, zelje i repu i ponešto siju razna žita.


pogled prema jugu:
burobran Kamenjak (1).JPG
burobran Kamenjak (1).JPG (147.27 KiB) Pogledano 2628 puta


Preko puta burobrana uz cestu, nalazi se spomenik Evi Hlača i Štefi Žagar, dvjema ženama koje su tu stradale 16.6.1944.
Spomenik su podigla njihova djeca. Što se desilo toga dana, pročitajte u temi o spomenicima.

burobran Kamenjak (2).JPG
burobran Kamenjak (2).JPG (153.41 KiB) Pogledano 2628 puta


Zanimljivu crticu iz povijesti obitelji Hlača, koji su nekada živjeli na Kamenjaku, donosi Biserka Fućak u tekstu „O Kikovici i Kamenjaku“.
(„Grobnički zbornik“ sv.6 http://grobnik-katedra.hr/index.php/nak ... -zbornik-6)

“Josip Hlača-Fradelić kao najstariji mještanin Kamenjaka po naputku svećenika obavljao je obred blagoslova hrane na Uskrs na “velon zidu”, koji je sagrađen za zaštitu putnika od vjetra, a nalazi se na rubu zapadnog dijela gdje završava polje Kamenjaka s kojeg se vidi crkva sv. Filipa i Jakova u Gradu Grobniku. Među narodom postoji vjerovanje da će onaj koji na Uskrs dođe kući s blagoslovljenom hranom iz crkve prvi imati bogat urod, a zadnjemu neće roditi zemlja. Budući da je Kamenjak udaljen 15 kilometara od najbliže crkve, nije bilo moguće brzo se vratiti kući tako da je najstariji član mjesta blagoslivljao hranu. Kada su crkvena zvona oglasila kraj mise, Josip je uz molitvu blagoslovio hranu i odnio je kući gdje su svi zajedno blagovali, a kasnije bi odlazili pješke na veliku misu u Cernik ili Grad Grobnik kamo je već koja obitelj potpadala.”

Obitelj Hlača: Josip-Fradelić, kćerka Slava, stara majka, supruga Marija, kćerka Štefa i sin Josip (slika iz teme Fotografije i slike soba, lica prošlosti)
Slika

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23072
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Re: Lujzijana

Post broj:#29  PostPostao/la Adamić » 8.8.2014, 00:06

Bravo Vežica. Evo moj dopirnos, ovoj jako lijepoj temi.Treba to obići i uživati.

lujzijana kočija.jpg

Poštansko putnička kola
Slika

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23072
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Re: Lujzijana

Post broj:#30  PostPostao/la Adamić » 8.8.2014, 00:18

graditelj Lujzijane filip Vukasović.jpg
graditelj Lujzijane filip Vukasović.jpg (209.06 KiB) Pogledano 2623 puta

A ovo je graditelj Lujzijane, general Filip barun Vukasović.

Koji se tada već iskazao projektiranjem i izgradnjom tzv. carskih skladišta (pravih burobrana) i uređenjem luke rodnoga Senja. Izgradio je i zahtjevne ceste iz Senja za Sv.jutaj i iz Senja za novi.


Nacrti za Lujzinsku cestu, koju je Filip Vukasović planirao već prije kraja 18. stoljeća. Gnamb već u svojim razmišljanjima (1791.) hvali Vukasovićev plan za novu cestu koja bi Rijeku bolje povezala s Karlovcem.

Nacrti_za_Lujzinsku_cestu_Filip_Vukasovic.jpg
Nacrti_za_Lujzinsku_cestu_Filip_Vukasovic.jpg (38.94 KiB) Pogledano 2620 puta

Nacrti prikazuju kartu predjela od Rijeke do Orehovice i profile Banskih vratiju.

– iako povjesnice govore da je Lujzinska cesta ime dobila po Napoleonovoj ženi Lujzi, mnogi tvrde kako to nije točno. Naime, piše Fran Bruketa, postoje podaci koji kažu da su godine 1805. cara Franju I. graditelji zamolili da njegovo visočanstvo dopusti cestu nazvati imenom svoje supruge koja se zvala Lujza. Odatle i ondašnje ime 'Louisine strasse'
Slika

PrethodniSljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijesne ceste

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost

cron