Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#1  PostPostao/la Adamić » 16.6.2011, 15:49

Naišao sam na još jedan zanimljiv podatak. Riječ je o prvom hrvatskom parobrodu Hrvat izgrađenom u našem gradu Rijeci. :zastava:
Na internetu je dosta sve šturo napisano . U biti nema nigdje na jednom mjestu zaokružena cjelina o prvom hrvatskom parobrodu.


Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Parobrod Hrvat.jpg
Parobrod Hrvat.jpg (32.96 KiB) Pogledano 828 puta

Parobrod Hrvat išao je 18,52 km/h. Dakle jako sporo.

Parobrod »Hrvat«, prvi hrvatski parobrod, izgrađen je u Riječkoj tehničkoj tvornici (Stabilimento tecnico fiumano). Brod je napravljen prema nacrtu riječkoga inženjera Otta Schlicka i porinut u more 13. srpnja 1872., kao prvi brod te vrste izgrađen na hrvatskoj obali za domaćeg naručitelja. Naručilo ga je Brodarsko društvo iz Senja, koje je zbog prijevoza putnika i robe namjeravalo povezati Rijeku i Senj. Brod je bio željezni, »na svrdlo«, dug 34,65 m i širok 4,80 m, imao je parni stroj od 130 konjskih snaga te 82 BRT. Na njemu je plovilo devet članova posade. Redovnu liniju između dviju luka uspostavio je 7. rujna iste godine. Isprva je vozio pet puta tjedno ljeti i tri puta tjedno zimi, zaustavljajući se pritom u Novom Vinodolskom, Selcu, Crikvenici, Vozu, Kraljevici i Bakru. Brod je potom plovio u sastavu brodarske kuće Ungaro-Croata, koja ga je 1903. prodala u Mali Lošinj. Tu je obnovljen i preprodan u Izolu, pod imenom Besenghi. S popisa brodova nestaje 1916.

1872-HRVAT, Senjsko Brodarsko Drustvo, Senj, AT-HU
1877-HRVAT, Uprava Parabrodarsko Hrvat, Senj, AT-HU
1879-HRVAT, Soc. di Nav. a Vapore L. Krajacz & Co., Senj, AT-HU
1891-HRVAT, Hungaro-Croatian Sea Steamship Co. Ltd., Fiume, AT-HU
1902-BESENGHI, M.U. Martinolich, Trieste, AT-HU
1909-BESENGHI, Drioli Nicola, Isola, AT-HU
1911-BESENGHI, Soc. di Nav. Monfalconese, Isola, AT-HU
1916-nestaje s popisa brodova.

brod hrvatsak hrvat.jpg
brod hrvatsak hrvat.jpg (103.32 KiB) Pogledano 828 puta

Krivo naslovljena stara razglednica

Brodogradilište "Stabilimento tecnico fiumano"


Fundarija, podignuta u riječkom predgrađu na Plasama, na lokalitetu zvanom 'Pod jelšun' (.Pioppi), proradila je početkom 1854. kao novo industrijsko poduzeće za proizvodnju svih predmeta od željeza i izradu mehaničarskih radova potrebnih za brodogradnju. Osim dobave željeznih dijelova i strojeva za brodove, nova je ljevaonica trebala popravljati i strojeve ostalih riječkih tvornica, lako je raspolagala velikom ljevaonicom željeza i vlastitim parnim strojem snage 20 KS, Fundarija u sljedećim godinama zbog nedovoljnih novčanih sredstava i lošeg poslovanja, nije mogla prerasti okvire veće zanatske radionice. Godišnje je trošila svega 400 centi stranog i oko 100 centi domaćeg željeza a koncem 1857. imala je samo 25 zaposlenih. Upravi je postalo jasno da bez snažne financijske potpore i većeg stručno-tehničkog znanja nije moguće dalje poslovati.

Stoga su dioničari riječke Fundarije stupili u pregovore s inž. Robertom Whiteheadom, vrlo sposobnim i poduzetnim engleskim tehničarom koji je prije toga neveliku Strudhoffovu ljevaonicu (Fonderia Strudhoff) u Trstu za kratko vrijeme uspio pretvoriti u najvećeg dobavljača kotlova i pomorskih strojeva austrijske mornarice. Prihvativši uvjete što su mu ih ponudili riječki privrednici, Whitehead 1856. prelazi u Rijeku i postaje tehničkim upraviteljem poduzeća na Plasama.

Pod njegovom će upravom stara "Ljevaonica metala" doskora izmijeniti ne samo vanjski izgled, nego i višestruko povećati proizvodne mogućnosti; nabavljeni su najsuvremeniji engleski strojevi toga vremena, čitav pogon znatno je preuređen i proširen. Poduzeće otada počinje proizvoditi parne strojeve i kotlove sve do 1000 KS, graditi brodove uglavnom za potrebe ratne mornarice, i obavljati druge vrste mehaničarskih radova ili popravaka. Zbog povećanog opsega proizvodnje broj zaposlenih porastao je čak na četiri stotine. U srpnju 1863. "Fundarija" je konačno likvidirana i pretvorena u novo poduzeće pod nazivom Stabilimento Tecnico Fiumano (Riječko tehničko poduzeće). Ovdje je 1872. za račun "Senjskog brodarskog društva" izgrađen prvi hrvatski željezni parobrod imenom Hrvat koji je imao odlična nautička svojstva. Osim toga, tamo je sagrađeno još nekoliko manjih parobroda obalne plovidbe.
Od Senjskog brodarskog društva kasnije je nastala Jadranska plovidba, a 1947. današnja Jadrolinija.

Uslijed stanovitih poremećaja na tadašnjem tržištu i nedostatka novih poslovnih ugovora "Stabilimento", međutim, ponovno odlazi u stečaj (1874.) a njegovi dioničari povjeravaju poduzeće Robertu Whiteheadu, koji ga zatim pretvara u tvornicu za izradu torpeda.

I za kraj još jedna znimljivost .

1872. parobrod "Hrvat" uspostavio je redovitu putničku liniju između Senja i Rijeke, a doticao je luke Novi, Selce, Crikvenicu, Voz, Kraljevicu i Bakar što se smatra početkom linijskog putničkog prometa na hrvatskoj strani Jadrana.

:zastava:

Tema je uvrštena u riječku rubriku "naj naj" i našu "kronologiju" gdje stavljamo značajne datume.




------------------------------------------------------------
*Na aukcijama pronašao moguću sliku parobroda Hrvat koji je potpisan pogrešnim imenom Hrvatska.
Korištena literatura: Nebo nad Kvarnerom
i web stranice
http://www.kvarner.hr/kultura/industrija.html
http://www.jutarnji.hr/template/article ... ?id=178157
http://www.rijeka.hr/Default.aspx?art=10412&sec=1073
http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap ... rvat_/1846

*Ipak treba napomenuti da brod Sloga prvi hrvatski riječni parobrod. Brod se ranije zvao Floridsdorf i izgrađen je u mjestu Floridsdorf, u Austriji te je 1844.godine kupljen od strane prvog dioničkog društva koje se zvalo Savsko-kupsko društvo . Brod nije dugo plovio, potopio se već nakon godinu dana udarivši u panj nedaleko od Bošnjaka.

http://www.sisak-klub.eur.hr/index.php?topic=48.0
http://webcache.googleusercontent.com/s ... .google.hr

Brod Sloga je bio parobrod drvene građe jer brod tvrtke Great Western Steamship, Great Britain, porinut je 1843. godine. Bio je prvi brod kojem je trup u potpunosti izgrađen od željeza. Postoji i danas, na suhom doku brodogradilišta u Bristolu. Tako da eliminira činjenice da je bio željezni a i upitno kako bi u to vrijeme plovio po plitikim rijekama.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#2  PostPostao/la Adamić » 16.6.2011, 16:25

Šta vi kažete da li je Hrvat prvi hrvatski parobrod ili nije prema ovim dostupnim informacijama?

I za parobod Hrvat se može reći da je prvi hrvatski parobrod jer je tu izgrađen ali i za Slogu se može reći da je prvi hrvatski parobrod iako je kupljen . Sve ovisi kako gledaš.

Moje mišljenje je da brod Hrvat može s punim pravom nositi naziv prvi hrvatski parobrod jer to on i jest. :idea: Tako da mu ovaj dodatak željezni ne treba. Zato ću maknuti tu riječ u naslovu teme.

gost
 

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#3  PostPostao/la gost » 16.6.2011, 20:35

mene brodi niš ne zanimaju, nagledala sam se brodova u Lencu dosta i previše.

da je neka kuća u pitanju, OK.

svaka čast Adamiću na trudu. :bravoveliki: ali meni svejedno jel Hrvat prvi ili nije.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#4  PostPostao/la Adamić » 16.6.2011, 21:45

Zahvaljujem na pohvalama i na neutralnom odgovoru.

gost
 

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#5  PostPostao/la gost » 12.7.2011, 20:03

Brod je primao oko 150 putnika. Slika Hrvata koja visi u jednom salonu na M.P.
hrvat.jpg
hrvat.jpg (54 KiB) Pogledano 828 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#6  PostPostao/la Adamić » 14.7.2011, 13:11

Svaka čast. :bravo:

gost
 

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#7  PostPostao/la gost » 31.1.2013, 22:49

Noć muzeja 2013.
Hrvat bokocrt noc muzeja.jpg
Hrvat bokocrt noc muzeja.jpg (97.43 KiB) Pogledano 828 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#8  PostPostao/la Adamić » 14.12.2013, 18:43

P/b Hrvat snimljen u riječkoj luci
parnjak hrvat 1872 fiume rijeka.jpg
parnjak hrvat 1872 fiume rijeka.jpg (503.22 KiB) Pogledano 828 puta

Prvi parnjak s naših navoza koji se je održao u redovnoj plovidbi.

Avatar korisnika
edotijan
Šegrt
Šegrt
 
Postovi: 290
Teme: 86
Pridružen: 5.8.2009, 11:19

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#9  PostPostao/la edotijan » 12.12.2014, 23:30

Post broj 5: To je slika (fotografija) velikog formata, koju mapu sa 12 slika starih brodova je davno tiskala Jadrolinija.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 21306
Teme: 856
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Prvi hrvatski željezni parobrod Hrvat (1872-1916)

Post broj:#10  PostPostao/la Adamić » 16.10.2015, 18:50

Gdje je onda u svemu tome parobrod Liburno ? Koji je onda prvi riječki parobrod? :ne znam:

U knjizi "Nebo nad Kvarnerom" piše na str. 109. da je Kozulich bio jedan od dioničara prilikom osnivanja Banca fiumane (1869.) i gradnje prvog riječkog parobroda Liburno (1873.).

09.04.1873. Na pokusnu vožnju isplovio je parobrod Liburno (272t). Brod je godinu dana plovio (s putnicima i teretom) po Jadranu i Sredozemlju. Nakon havarije potkraj 1874. ubrzo je podan. Brod je izgrađen u riječkom brodograđevnom poduzeću "Stabilimento tecnico fiumano".
Izvor: Povijest Rijeke, str.254


I još malo ispravaka ....

Parobrod Liburno imao je 252 tone, te je punu godinu dana plovio izme"u riječkih, dalmatinskih, grčkih, pa i talijanskih luka. Međutim, 1874. pretrpio je težu havariju u Molfetti, a onda su ga vlasnici konačno 1875. prodali talijanskim brodovlasnicima na javnoj dražbi u Trstu. R. F. BARBALI$, 1958, 384.

PAROBRODARSKE VEZE SENJA I RIJEKE DO ZAVRŠETKA PRVOG SVJETSKOG RATA
NIKŠA MENDEŠ
https://www.google.hr/url?sa=t&rct=j&q= ... UQ&cad=rja

I još malo nadopuna...

Iako je Hrvat prvi željezni parobrod sagrađen za hrvatskoga naručitelja, prvi parobrod u hrvatskom vlasništvu bio je drveni savski brod → Sloga (nabavljen 1844). Također, parobrodi su se na hrvatskoj obali Jadrana gradili i prije broda Hrvat, no za stranoga naručitelja. Prvi takav brod, Ana Marija, sagrađen je 1835. u brodogradilištu u Kraljevici kao prvi parobrod austrijske mornarice, a ujedno je bio i prvi parobrod koji je uplovio u Riječku luku. Osim toga, Riječka tehnička tvornica gradila je parne strojeve od kraja 1850-ih, pa su njima bili pokretani npr. i austrijski ratni brodovi u Viškome boju 1866.

http://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=26385


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 0 gostiju