Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Cesta Karolina (1726-1736)

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 31.7.2015, 17:03

Cesta Karolina svakako zaslužuje svoju temu. Ljeto je doba putovanja, cesta. Nadam se da će oni koji prođu Karolinom u našoj Primorsko goranskoj županiji postaviti tu koju lijepu sliku.

Karolina se počela graditi skoro 80 godina prije Lujzijane.

Iz knjige "Starim cestama do mora" (autori Lara Černicki i Stašo Forembaher):

Godine 1719. car Karlo VI je ukazom potvrdio osnutak Carske povlaštene orijentalne kompanije sa sjedištem u Beču te ispostavama u Rijeci i Bakru. Osim razvijanjanja trgovačkih veza s Istokom, kompanija je preuzela na sebe osposobljavanje rijeka za plovidbu i izgradnju plovnih kanala te popravak starih puteva i projektiranje novih trgovačkih cesta. Car je pozvao strane stručnjake za vodogradnju da se uključe u izradu projekata mreže plovnih puteva. Istodobno je kompanija angažirala Antuna Matiju Weissa, carskog potpukovnika i vrhovnog austrijskog zemaljskog inžinjera, da izradi prijedlog nacrta spoja Primorja sa zaleđem.
Weiss je kompaniji ponudio tri različita rješenja, a dvor se opredijelio za izgradnju ceste od Karlovca preko Gorskog kotara do Bakra i Rijeke.

Razradivši detaljnije svoj projekt, Weiss je izračunao da bi tisuću petsto radnika uz troškove od 70 000 forinti moglo dovršiti cestu za dvije ljetne sezone. Kompanija je prihvatila prijedlog pa je u proljeće 1726. godine započela gradnja prve planinske ceste u našim krajevima. U čast svog osnivača, Karla VI, nazvana je Via Carolina Augusta ili Karolinska cesta.

Godine 1728. car je krenuo na put u Kraljevicu da se uvjeri u napredovanje radova u luci. Tom prilikom proputovao je i razgledao dijelove novoizgrađene ceste. Iako je već tada djelomično bila predana prometu, radovi su potrajali još skoro cijelo desetljeće.
Antun Matija Weiss je 1736. godine caru podnio izvještaj o novoj cesti koja je tada djelomično već bila izgrađena, a dijelom se još gradila. Uz izvještaj je priložio jedanaest zemljovida i jednu opću kartu cijele trase od Rijeke i Bakra do Karlovca. Izračunao je da se cijeli put cestom može prevaliti za oko tri dana, uz besplatnu ispašu i jeftinu hranu za konje.


karta iz 1760. (ovdje je prikazan dio) prikazuje cestu Karolinu. Vidi se odvojak za Bakar. Prema ovoj karti zaključujem da se onda početak Karoline računao kod mosta na Rječini.

klikni za veći prikaz
1760 cesta Karolina 1.JPG


Na Piramidi je spomenik koji označava mjesto odvajanja cesta Karoline i Dorotee (Cesta Dorotea izgrađena je 1833. za potrebe novoizgrađenog lazareta u Martinšćici.)

na donjoj karti iz 1844. (prikazan dio karte) vidi se mjesto gdje počinje cesta Dorotea, danas poznato kao Piramida (klikni za veći prikaz)
1844 cesta Karolina 1.JPG

Iz teme Epigrafija, miljokaz na Piramidi

Slika

strana piramide na kojoj se spominje cesta Karolina
Slika

Ispod Caroline piše:

AUGUSTO JUSSU CAROLI VI IMP. MAX.
AB HOC FLUMINE AD PORTUM REG. ET
UTRIUMQUE
TRANS ALPES ET CALAPIN PER LX PASS MILL.
APERT
To bi u prijevodu značilo: Karolina po zapovijedi uzvišenog Karla VI. velikog cara od ove Rijeke do Kupe 60000 milja dokučila
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Potpuni i ispravan prijevod glasi (vidi post br.11 op. Vežičanka)

"Karolina
po zapovjedi preuzvišenog
Karla VI. (=šestoga) velikog cara
od ove rijeke do kraljeve luke*
i dalje
kroz Alpe do Kupe
na [tj. u dužini] 60 000 koraka
(bi) otvorena"

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 31.7.2015, 17:21

Na Karolini preko puta Sušačke bolnice (danas ulica Tome Strižića) nalazi se stupić s oznakom 2. Očito je to stari stupić koji je pripadao cest Karolini.

slike iz teme Kameni stupići
Slika

Slika

Slika

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23415
Teme: 922
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#3  PostPostao/la Adamić » 31.7.2015, 20:11

miljokaz na Piramidi
Slika
Slika

Avatar korisnika
milic
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 869
Teme: 6
Pridružen: 5.6.2012, 17:39

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#4  PostPostao/la milic » 31.7.2015, 21:15

Vežičanka napisao:AUGUSTO JUSSU CAROLI VI IMP. MAX.
AB HOC FLUMINE AD PORTUM REG. ET
UTRIUMQUE
TRANS ALPES ET CALAPIN PER LX PASS MILL.
APERT
To bi u prijevodu značilo: Karolina po zapovijedi uzvišenog Karla VI. velikog cara od ove Rijeke do Kupe 60000 milja dokučila


Meni ovih milja ima previše.
Austrijska milja je cca duga 7,5 kilometra pa bi ovo bilo puno previše. A i 60 milja je puno, tako da ... :ne znam:

Ne znam, jer nisam uspio na brzinu pronaći, koliko piše na piramidi na tzv. Cirkulu, pa bi prema tome se mogli ravnati.
Daj balu mali!

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#5  PostPostao/la Vežičanka » 31.7.2015, 22:41

Nešto nije u redu s tom brojkom 60000 u svakom slučaju.
To je iz teme Epigrafija post Adamića, pa bi bilo dobro da provjeri u izvoru odakle je to uzeo.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#6  PostPostao/la Vežičanka » 1.8.2015, 12:14

U temi Lazaret Martinšćica imamo ispravan Koblerov prijevod teksta na obelisku na Piramidi vezan uz cestu Karolinu.
Ne spominju se nikakve milje:

kobler napisao:Na Piramidi je još jedan natpis, za čitavo stoljeće stariji od ova dva prethodna: nastao je 1728. kao oznaka početka Karolinske ceste, koja je, eto od ove piramide, vodila za Karlovac. Tekst glasi (danas je jako oštećen i fragmentaran):
"CAROLINA
[AUG]USTO IUSSU
[CARO]LI VI. (=sexti) IMP(eratori) MAX(imi)
[AB HOC FLU]MINE AD PORTUM REG(iis)
ET UTRINQVE
[TRANS] ALPES AD COLAPINI
[PER LX (=sexaginta) P]ASS(uum) MILL(ia)
APERTA"

Prijevod:
"Karolina
po zapovjedi preuzvišenog
Karla VI. (=šestoga) velikog cara
od ove rijeke do kraljeve luke*
i dalje
kroz Alpe do Kupe**
(bi) otvorena".

-----
* od ove rijeke ... je igra riječima - misli se naravno na grad, ali i na Rečinu, kao što je i kraljevska luka (portus regiis) ustvari Kraljevica.
** opet igra s općim i konkretnim značenjem - svi Dinaridi u to doba zvani su i smatrani obroncima Alpa, a konkretno značenje je, naravno, Gorski kotar. Također, Kupa ovdje zamjenjuje Karlovac, jer Karolina dolazi u Karlovac s jugozapada, uz Mrežnicu i Koranu, tako da cesta doista prestaje tek kad dođe u blizinu Kupe. I u Karlovcu postoji slična piramida s odgovarajućim natpisima.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23415
Teme: 922
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#7  PostPostao/la Adamić » 1.8.2015, 12:57

Ha, imam skeniran taj izvod na svojem kompu. ;)
kako čitati grad karolina cesta .jpg
kako čitati grad karolina cesta .jpg (161.18 KiB) Pogledano 3189 puta

Riječ je o knjizi "Kako čitati grad".

LX je 60 .
pass - je "proći" odnosno u tom kontekstu

Ispravit ću u samom postu, gdje sam to naveo.

milic napisao:Austrijska milja je cca duga 7,5 kilometra pa bi ovo bilo puno previše. A i 60 milja je puno, tako da ... :ne znam:


Milja se prvi put javlja u starom Rimu i određuje udaljenost od 1000 dvokoraka, odnosno 2000 koraka, gdje je dvokorak imao pet stopa.

Rimska milja je iznosila oko 1480 metara.

60 x1480 = nekih 90 km što je ok. Ima još nekih mjera ali mislim da je to, to.
Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#8  PostPostao/la Vežičanka » 1.8.2015, 14:31

Izgleda da je latinski prijevod Radmile Matejčić pogrešan.

Što se tiče rimske milje (iako u tekstu prema Kobleru se ne spominju milje,), udaljenost na cestama Karolini, Lujzijani, Jozefini se mjerila austrijskim miljama, dakle 1 milja = 7,5 km, ne u rimskim.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23415
Teme: 922
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#9  PostPostao/la Adamić » 1.8.2015, 14:49

Poslao sam poruku Kobleru pa ćemo vidjeti što on kaže.
Slika

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23415
Teme: 922
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#10  PostPostao/la Adamić » 2.8.2015, 15:23

Slika

Karolinska cesta

Karolinska cesta Prva makadamska cesta koja je Karlovac spajala s Bakrom i kasnije dograđenom lukom na Sušaku u Rijeci bila upravo Karolinska cesta, nazvana po već spomenutom austrijskom caru. Gradnja ceste duge 106 kilometara pripala je 1726. godine Matiji Antunu Weissu, carskom potpukovniku i austrijskom zemaljskom vrhovnom inženjeru, a iako su radovi na njoj trajali gotovo 10 godina, ulaganja su bila minimalna - uložilo se samo 70 000 forinti. Vjeruje se da su za trasu odabrane dionice starih frankopanskih putova, a kako se iznimno prilagođavala planinskim prijevojima kojima je prolazila, odnosno mnogim usponima, padinama i zavojima, Karolina se pokazala neprikladnom za promet teških kola i diližansi. No sve je to odgovaralo njenoj glavnoj namjeni – uz što manje troškove što efikasnije i brže povezati Jadran s unutrašnjošću monarhije. Tako, za razliku od kasnije građene Lujzinske ceste, uz Karolinu nisu građeni miljokazi, fontane, sunčani satovi i ostali popratni objekti, iako neki cestovni elementi još i danas svjedoče o duhu prošlih vremena. Takav je most na području između Brestove Drage i Slavice u Gorskom kotaru (tzv. Gröse Brucken – Veliki most) od kojeg su danas ostali samo upornjaci ili fajeri (od njem. Pfeiler – stup, potpornjak). Trinaest Fajeri upornjaka od kamenih blokova koji čine oblike nalik na krnje piramide nosilo je konstrukciju mosta za koji je vezana tragična priča o pogibiji kočijaša diližanse i svih njegovih putnika prilikom pada u provaliju. Nagađa se da je događaj projektanta Matiju Weisa (koji izborom ove trase nije učinio i najlogičniji potez jer je prirodnom putanjom cesta mogla nastaviti kroz šumu) nagnala da počini samoubojstvo. Dašak mistike Karolinskoj cesti daju i priče o mnogim hajducima koji su iz okolnih šuma vrebali putnike.

Pozitivna posljedica izgradnje Karolinske ceste bila su mnoga naselja čiji je razvoj i povećanje broja stanovništva potakla. Značajnija od njih je u kasnijem razdoblju car Josip II proglasio povlaštenim kraljevskim trgovištima što je još više pogodovalo popularnosti ovih destinacija za život, kao i otvaranju obrta poput kovačnica, kolarskih radionica, odmorišta… “Cesarska cesta“, kako su tada zvali Karolinu, donijela je novu dimenziju životu od Karlovca preko Bosiljeva i Vrbovskog, Ravne Gore, Starog Laza, Mrkoplja, Sungera, Brestove Drage, Slavice, Belog Sela, Vrata, Fužina, Hreljina, Škrljeva pa sve do Sušaka odnosno odvojaka za Vinodol, Kraljevicu i Bakar, a do 1779. godine kad je Jozefinska cesta Karlovac spojila sa Senjom, bila je i jedina prometnica koja je povezivala primorske luke s unutrašnjim dijelom Monarhije.

No, gospodarske i političke prilike onog promjenama obilježenog vremena postavili su nove standarde u cestogradnji koje Karolina nije mogla zadovoljiti. Zato se, djelomično istom trasom, krenula graditi Lujzinska cesta.
Slika

Avatar korisnika
kobler
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1330
Teme: 9
Pridružen: 30.9.2010, 12:29

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#11  PostPostao/la kobler » 3.8.2015, 10:26

Hm?!
Nešto sam zasr*o ja, nešto teta Rada.
Ja sam preskočio (zaboravio) zadnji redak u prijevodu, a ona korake (passum), također u prijevodu. Ispričavam se zbog brzopletosti. Pravi prijevod glasi:
... kroz Alpe do Kupe
na [tj. u dužini] 60 000 koraka
(bi) otvorena".

Znači "koraka", ne milja. Ono MILL (tj. millia) odnosi se na korake. Uzevši da je "passus" 5 stopa, a stopa je 296,352 mm, dobijemo zanimljiv broj od 88905600 mm do Karlovca. To je, naravno, oko 88 km.

PS. Ono "dokučila" u prijevodu u "Kako čitati grad" odgovara mom "na [tj. u dužini"]", jer mi se taj glagol ondje ne sviđa.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23415
Teme: 922
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#12  PostPostao/la Adamić » 3.8.2015, 11:21

Jasno je sad. Bravo Kobler i Milić koji je ukazao na nepravilnost.
Slika

Avatar korisnika
milic
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 869
Teme: 6
Pridružen: 5.6.2012, 17:39

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#13  PostPostao/la milic » 3.8.2015, 12:21

Hahaha da nije Koblera malo bi saznali od mene.
Ja sam ono više za incidentne situacije.
Kao npr sad:
... 88905600 mm do Karlovca. To je, naravno, oko 88 km.

Što je naravno približnije 89 km nego 88. :gore
(Kobler ko moj sin:
- Koliko koštaju tenisice.
- Pa oko 5oo kuna.
Kad tamo cijena je 599, 90 kn. :lol: )
Daj balu mali!

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 23415
Teme: 922
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#14  PostPostao/la Adamić » 3.8.2015, 12:55

Ha,ha. Dobra, dobra. :lol: :gore
Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#15  PostPostao/la Vežičanka » 3.8.2015, 14:09

Hvala Kobleru!

Milić, 599,99 je psihološka cijena, cilj je da zapamtiš samo brojku 500 :lol: (očito djeluje)

Sljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijesne ceste

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost