Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Cesta Karolina (1726-1736)

Avatar korisnika
kobler
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1330
Teme: 9
Pridružen: 30.9.2010, 12:29

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#16  PostPostao/la kobler » 3.8.2015, 16:02

Dobra!
No ja sam dok sam pisao mislio na nešto drugo: danas nitko ustvari nezna koliko je dugačka rimska milja. Ni stopa, uostalom. A s neta imam stopu u milimetrima, čak s razlomcima!!! Zato mi je ovaj 88905600 mm ustvari komičan. Tobože precizni, više i od Rimljana. Do Karlovca, kao ... do u milimetar.
I tko će sad zaokruživat, pa još paziti na milimetar sim, milimetar tam ...
Pa tenisice su samo šesto Kn, čak i po Milićevom.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#17  PostPostao/la Vežičanka » 31.12.2015, 10:46

Iz knijige "Kultura Hrvata kroz 100 godina" 1942.god. Josip Horvat:

Oslobođenjem Slavonije (od Turaka) na starim putevima niču nove ceste, dakako i ove u prvom redu ne iz gospodarskih nego iz vojničkih upravnih potreba.

Prva cesta u Hrvatskoj građena u tu svrhu po novima iskustvima, po caru prozvana Karolinškom, započeta je 1726. Pripreme za gradnju te ceste trajale su par godina. Polazna točka za gradnju ceste bio je prijedlog činovnika komore nekog Herz von Loewenecka, koji je obnašao čast Rentmeistera von Buccari, da se Kraljevicu, gdje je zasnovana luka za habsburšku ratnu mornaricu, spoji s Brodom na Kupi i tako Banska Hrvatska poveže s Primorjem. Ta se osnova pokazala neizvedivom.

1725. godine, kako je ustanovio dr. J. Matasović u svojoj studiji o banovinskoj trgovini u 17. stoljeću, povjereno je nadinžiniru Weissu izraditi osnovu za novu cestu.

Weiss je izradio tri varijante osnove.

-Mogla bi, veli, ići cesta s Rijeke na Ljubljanu i odavle na Savu, pa bi roba išla lađama do Karlovca.

-Drugi plan vodi cestu od Bakra u Fužine, Delnice, Brod, Kroatisch Moravice i do Podbrežja, odakle bi roba Kupom išla na Karlovac i onda dalje do Siska.

-Treća osnova je smjerala, da se cesta izgradi do Bakra u Fužine, Mrkopalj, Vrbovsko, Bosiljevo i Novigrad u Karlovac.

Prvu osnovu zabace radi velikoga zaobilaženja. Drugu odbiju, jer je Kupa tek kod Karlovca brodiva, a kod Ozlja je veliki slap.
Ni na koji način ne da se ni jedan kanal "abzapfen", jer je Kupa izmedju brda stisnuta. Izvjestitelj (Weiss) je osim toga čuo, da voda poplavom skoči deset i dvanaest stopa nad samu obalu, no kod Podbrežja mogao je na konju pregaziti, a ribari uvjeravaju, da voda ljeti još po stopu niže opadne, i to traje nekoliko mjeseci.

Weiss je preračunao da bi se cesta mogla dovršiti u dvije godine s troškom od svojih 70.000 rajnskih forinti. Weissova spomenica o iskorišćivanju toka Kupe zainteresirala je tehničare onoga vremena. Za četrdeset godina postat će problem opet suvremen, tvoreći nesumnjivo najsmioniju graditeljsku osnovu onoga vremena.

Po trećoj inačici počelo se graditi Karolinu. Trošak gradnje imale su dijeliti Kraljevine Ugarska i Hrvatska, carski erar i trgovci. Oberinginieru Weissu povjeren je vrhovni nadzor gradnje, a Hofkriegsrath imao se brinuti za sigurnost jer je cesta zasnovana većinom kroz krajeve neprohodnih šuma; po osnovi se posao imao započeti na pet mjesta pojednako s 1.500 radnika za kruh i par krajcara nadnice.

Polazna točka nove ceste bio je Karlovac, odakle je tekla pravcem: Dubovac - Novigrad - Bosiljevo - Vrbovsko - Ravna Gora - Stari Laz - Mrkopalj - Fužine - Zlobin - Meja s odvojcima na Bakar i Rijeku, duga u svemu nešto preko 105 kilometara.

Antun Matija Weiss (sredina 18.stoljeća). Odvojak Karoline za Bakar: Iz teme Bakar
Slika

Cesta nije uspjela postići svrhu. Cesta prolazi pretežno vrlo teškim tlom, pustim klancima i prodolinama, uspinje na visoke planine i prijevoje (Stari Laz preko 780 m visine!) podalje od pokupskoga korita.

Predaja veli, da je njezin graditelj hotimično izbjegavao područje Kupe. Svakako to je samo predaja, rođena u nezadovoljstvu neuspjeha. Cesta je građena troškom, ogromnim za ona vremena, pa je graditelj radi toga morao nastojati skratiti njezinu duljinu; od svih cesta na Jadran Karolinška je najkraća po svom protegu.
Cesta je uska, sa čestim naglim strmim usponima i oštrim zavojima, pa stoga vrlo naporna za kolni promet. Uz štednju na duljini bit će to posljedica tadanjih općih prometnih prilika: kola su u gorskim krajevima oduvijek bila tek drugorazredno prometalo, a osim toga kola su bila neobično primitivna tipa, spora, kod njih veći ili manji uspon nije mnogo odlučivao za vrijeme puta. Promet se u gorskim krajevima od vajkada vršio konjima, magarcima i mazgama. Uza sve to cesta ipak služi preko trideset godina i za svoje vrijeme odgovara svrsi.

Da Karolina ipak nije donijela očekivane gospodarske uspjehe za prva tri desetljeća svoga života bit će to manje posljedica njezinih tehničkih nedostataka, koliko tarifalne politike i ostanaka feudalnog sistema maltarina, kao i nevještva maltarinskoga osoblja, koje ne razlikuje surovine od gotove robe, vrijedniju robu od manje vrijedne. Taj sustav uklanjao se tek postepeno, ali opet neracionalno, većinom u korist privilegirane kompanije.

Karolinška cesta imala je biti jedno od glavnih sredstava iz iskorišćivanja pogodnosti kompanije. Te pogodnosti nisu bile malene, a predočuju prvi pokušaj podržavljivanja privrede u hrvatskim stranama.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#18  PostPostao/la Vežičanka » 6.8.2016, 17:26

Karta Matije Weissa iz posta br.10 samo malo veća

klikni za veći prikaz
Karolina 1.JPG


Krak Karoline za Kraljevicu, dionica Križišće-Plase 1905. (iz knjige Zemljopis Dragutina Hirca)
1905 Hirc.Zemljopis cesta Križišće-Plase.JPG
1905 Hirc.Zemljopis cesta Križišće-Plase.JPG (117.09 KiB) Pogledano 2224 puta

marko7
Gost
Gost
 
Postovi: 2
Pridružen: 25.8.2016, 20:04

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#19  PostPostao/la marko7 » 13.9.2016, 21:57

Pozdrav, planiram u narednom periodu proći cijelom trasom Karoline od Karlovca do Rijeke. Prikupljajući informacije sa interneta (pri čemu je ovaj forum bio nezaobilazno mjesto), uspio sam rekonstruirati gotovo cijelu trasu. Međutim, postoji dio, dionica između mjesta Osojnik i Stubica gdje se cesti na kartama (Google Maps i ortofoto) gubi svaki trag pod krošnjama. Pa, s obzirom da nisam uspio pronaći točnu trasu ceste na toj dionici, volio bih kada bi netko mogao primjerice ucrtati na nekoj karti (recimo Google ili ortofoto) otprilike kuda cesta vijuga na toj dionici. Unaprijed se zahvaljujem.

Eh da, usput: kada se Karolinom dođe iz smjera Karlovca u Bosiljevo, do križanja sa slika ispod, kuda treba dalje skrenuti kako bi se originalnom trasom izašlo iz Bosiljeva?

Bosiljevo križanje 1.jpg
Bosiljevo križanje 1.jpg (129.75 KiB) Pogledano 2155 puta

Bosiljevo križanje 2.jpg
Bosiljevo križanje 2.jpg (157.15 KiB) Pogledano 2155 puta

Još jednom hvala.

Avatar korisnika
milic
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 869
Teme: 6
Pridružen: 5.6.2012, 17:39

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#20  PostPostao/la milic » 14.9.2016, 07:51

Nisam doma u toj tematici. Ali kako mene zanima sve i sva to sam trenutno u fazi čitanju knjige tiskane ove godine Petra Feletera Hrvatske povijesne ceste Karolina, Jozefina i Lujzijana.
Za moj ukus prestručna knjiga, ali možda u njoj nađeš nešto od toga što te zanima. :pozdrav:
Daj balu mali!

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4602
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#21  PostPostao/la Vežičanka » 14.9.2016, 08:00

Mi se ovdje bavimo našim krajem a to je Primorsko goranska županija tako da je to izvan našeg teritorija. Ali ako netko pozna taj kraj i ima odgovor na pitanje neka napiše.

Jesi li probao pronaći u knjizi starim cestama do mora?

Slika
autori Lara Černicki i Stašo Forenbaher

Avatar korisnika
ozren
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1038
Teme: 16
Pridružen: 23.10.2010, 21:24

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#22  PostPostao/la ozren » 14.9.2016, 18:34

marko7 napisao:Pozdrav, planiram u narednom periodu proći cijelom trasom Karoline od Karlovca do Rijeke. Prikupljajući informacije sa interneta (pri čemu je ovaj forum bio nezaobilazno mjesto), uspio sam rekonstruirati gotovo cijelu trasu. Međutim, postoji dio, dionica između mjesta Osojnik i Stubica gdje se cesti na kartama (Google Maps i ortofoto) gubi svaki trag pod krošnjama. Pa, s obzirom da nisam uspio pronaći točnu trasu ceste na toj dionici, volio bih kada bi netko mogao primjerice ucrtati na nekoj karti (recimo Google ili ortofoto) otprilike kuda cesta vijuga na toj dionici. Unaprijed se zahvaljujem.

Eh da, usput: kada se Karolinom dođe iz smjera Karlovca u Bosiljevo, do križanja sa slika ispod, kuda treba dalje skrenuti kako bi se originalnom trasom izašlo iz Bosiljeva?

Još jednom hvala.


Ove dvije stranice iz knjige "Starim cestama do mora" će ti pomoći da nađeš trasu Karolinske ceste koja te zanima.

Trasa Karolinske ceste(1).jpg
Trasa Karolinske ceste(1).jpg (139.13 KiB) Pogledano 2180 puta


Trasa Karolinske ceste(2).jpg
Trasa Karolinske ceste(2).jpg (200.16 KiB) Pogledano 2180 puta


Dobro si označio strelicom trasu prema selu Hrsina.
Skreni lijevo.Nakon par sto metara desno.Cesta te vodi prema uključenju na autoput koje je na desno,ti skrećeš lijevo prema Hrsini.

marko7
Gost
Gost
 
Postovi: 2
Pridružen: 25.8.2016, 20:04

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#23  PostPostao/la marko7 » 14.9.2016, 21:11

Zahvaljujem se svima na pomoći, posebno hvala @ozren za isječke iz knjige Starim cestama do mora. Nabavit ću tu knjigu.

ozren napisao:Dobro si označio strelicom trasu prema selu Hrsina.
Skreni lijevo.Nakon par sto metara desno.Cesta te vodi prema uključenju na autoput koje je na desno,ti skrećeš lijevo prema Hrsini.


Samo da provjerim jesam li dobro shvatio: žuta linija na donjoj slici odgovara originalnoj trasi Karoline kroz Bosiljevo?

cesta Karolina kod Bosiljeva.jpg
cesta Karolina kod Bosiljeva.jpg (160.98 KiB) Pogledano 2154 puta


I ispričavam se na malom off-topicu vezanom za lokaciju, no ovaj forum je zaista najbolji izvor informacija ove vrste, pa eto...

Avatar korisnika
ozren
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1038
Teme: 16
Pridružen: 23.10.2010, 21:24

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#24  PostPostao/la ozren » 15.9.2016, 08:34

marko7 napisao:Samo da provjerim jesam li dobro shvatio: žuta linija na donjoj slici odgovara originalnoj trasi Karoline kroz Bosiljevo?


Tako je!

Sretan put! :gore

Daluka
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 530
Teme: 7
Pridružen: 13.10.2015, 17:08

Re: Cesta Karolina (1726-1736)

Post broj:#25  PostPostao/la Daluka » 15.9.2016, 09:18

marko7 napisao:
Samo da provjerim jesam li dobro shvatio: žuta linija na donjoj slici odgovara originalnoj trasi Karoline kroz Bosiljevo?



Ne, cesta prema svim kartama skreće prije crkve
Provjeri
Karolinska_Bosiljevo.jpg
Karolinska_Bosiljevo.jpg (170.23 KiB) Pogledano 2154 puta

Prethodni

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Povijesne ceste

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost