http://www.clydeships.co.uk/view.php?a1 ... ANIEL+ERNO
slika iz teme Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi
Leopold Schwarz i G. Prister su 1883. godine u Rijeci utemeljili brodarsko društvo Leopoldo Schwarz & Co. Uz pomoć subvencija društvo je dobro poslovalo.
U brodogradilištu Gaurlay Bros. & Co. iz Dundeea u Velikoj Britaniji naručili su novi brod Villam.
Od 1895. Leopold Schwartz sam upravlja društvom kojega je preimenovao u 'Poduzeće Rijeka -Ancona i Rijeka - Venecija'. U istom brodogradilištu koje je izgradilo Villama naručuje još jedan brod koji je dovršen sljedeće godine pod imenom Daniel Ernö po tadašnjem ugarskom ministru trgovine. Ovaj parobrod imao je 714 BRT, a parni stapni stroj trostruke ekspanzije razvijao je snagu od 1.050 ¡KS i pogonio je brod brzinom od 15 čvorova. Putničke kabine imale su ukupno 26 ležaja. Po dolasku u naše vode ulazi u prugu Rijeka - Venecija.
Poslijednja novogradnja ovog društva naručena je u njemačkom brodogradilištu Oderwerke Maschinenfabrik & Schiffsbauwerft A.G., iz Stettina. I ovaj brod je dobio ime po ugarskom ministru trgovine, ali novom, koji se zvao Sandor Hegedus. Očigledno da je gospodin Schwarz jako volio mađarske ministre trgovine, možda zato jer su oni potpisivali ugovore o subvencijama.
S prvim danom 1901. godine 4 parobroda Schchwarzovog društva 'Poduzeće Rijeka - Ancona i Rijeka -Venecija', (među njima Daniel Erno) zajedno s tri pruge i pripadajućim subvencijama, prelaze u Ungaro-Croatu, a sam Schwarz postaje članom Uprave. To je bio dio mađarske politike koja je nastojala objediniti linijske brodare u jedno društvo koje može lakše kontrolirati. (prema članku Zlatne godine Ungaro Croate- Andrej Mekota)
cijeli članak pročitajte u temi Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi, str.42 i 43
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Za vrijeme Prvog svj. rata parobrod je tri puta gađan torpedom ali bezuspješno.
Prvi put je to bilo 12. veljače (prema nekim izvorima 13.) 1916., kod Punta Planke (vidi također post. br. 36 ove teme). Tada je brod vještim manevrom izbjegao pogodak. Drugi put je gađan 5. travnja 1916. Torpedo je promašio brod i eksplodirao na obližnjoj stjenovitoj obali.
The Duluth Herald 17.05.1916.:
Treći put parobrod je gađan 30.rujna 1918. oko 8 sati blizu otoka Vira s dva torpeda. Jedan od torpeda pogodio je brod u krmu, ali nije eksplodirao. Poginulo je 10 osoba, većinom vojnika (brod je uz putnike prevozio i vojsku) i to kad im se u nemirnom moru prevrnuo čamac za spašavanje. Torpedo je kasnije identificiran kao talijanski.
Parobrodi Daniel Erno i iza njega Hungaria u Rijeci 1906. Slika sa stranice Fortepan
klikni za veći prikaz
Iza WWI, parobrod Daniel Erno ulazi u sastav Jadranske plovidbe i mijenja ime u Šumadija. 1924. mijenja vlasnika i ujedno mijenja ime u Dorico.
1935. izrezan je u Riječkom brodogradilištu.