Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Nava Francesco Giuseppe I (1882)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4601
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Nava Francesco Giuseppe I (1882)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 28.11.2018, 11:03

Jedrenjak nava Francesco Giuseppe I

Jedrenjak je sagrađen 1882. godine u Škotskoj u brodogradilištu Russel and Co., Greenock pod imenom „Falls of Afton“. http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... OF+AFTON#v

Jedrenjak "Falls of Afton" 1888. godine, fotografija iz Pomorskog muzeja Australije:
Falls of Afton 1888.jpeg
Falls of Afton 1888.jpeg (280.2 KiB) Pogledano 3435 puta

Bio je to željezni jedrenjak nava s četiri jarbola, tonaže 1924 BT (u knjigama Oploviti Cape Horn i Onput kad smo partili), a u Lloydovom godišnjaku iz 1883. godine - BT 1974 i NT 1899.
Dimenzije: dužina 84,35 m; širina 12,5 m; visina 7,24 m
Prvi mu je vlasnik bio Falls Line, Michael Breakenridge, Glasgow, kasnije Wright, Graham and Co.

1901. godine brod je prodan konzorciju Franje Leve iz Malog Lošinja koji je imao 52 karatista.
Brod se nije dugo zadržao u hrvatskom vlasništvu. Krajem 1907. godine prodan je Norvežanima koji su mu vratili prvotno ime „Falls of Afton“.

Jedrenak nava "Falls of Afton" 1900. godine, fotografija iz pomorskog muzeja Australije:
Falls of Afton 1900.jpeg
Falls of Afton 1900.jpeg (262.19 KiB) Pogledano 3435 puta

Bio je to naš najveći Capehorner (jedrenjak koji je plovio oko Cape Horna). Ujedno i naš posljednji.

Zapovjednik na navi „Francesco Giuseppe I“ bio je kapetan Ivan Rodinis iz Malog Lošinja.

Mnogi su naši pomorci oplovili svijet na toj navi. U knjizi Oploviti Cape Horn nabrojani su časnici Danilo Dittrich iz Bakra, Nikola Turina iz Bakarca, Emanuel Antić-Emić iz Bakra.
Kao mladići i kormilari bili su ukrcani Emanuel Prister iz Zagreba, Leonard Paladin iz Bakra, Ivan Dujmić iz Delnica, Rafael Pavešić iz Škrljeva, Desidero Tompoz iz Turocz Szent Martona.

Jedan od najpoznatijih koji je plovio na tom jedrenjaku bio je kapetan Branko Širola. Na jedrenjak se ukrcao kao kadet krajem 1901. godine. Tada je još uvijek vrijedilo pravilo da pomorac mora obaviti obaveznu praksu od dvije godine na nekom jedrenjaku da bi pristupio ispitu za časnika, mada su jedrenjaci već tada bili na izdisaju.

Branko Širola pisao je dnevnik na svom putovanju navom „Francesco Giuseppe I“. Dnevnik je nedugo prije smrti predao Radojici Barbaliću, a Barbalić je dijelove objavio u knjizi „Oploviti Cape Horn“.
Danas se dnevnici kapetana Branka Širole nalaze u Pomorskom muzeju Rijeke i Hrvatskog primorja.

Jerenjak "Francesco Giuseppe I", slika se nalazi u Pomorskom muzeju Bakra, a ovdje je iz knjige "Onput kad smo partili", autor slikar Woolston Barratt:
nava Francesco Giuseppe I.JPG
nava Francesco Giuseppe I.JPG (234.07 KiB) Pogledano 3435 puta

Jedrenjak „Francesco Giuseppe I“ obavio je mnoga daleka putovanja u Englesku, Australiju, Kaliforniju, Južnu Ameriku.
Iz Čilea prevozi salitru za Trst, iz Australije ugljen za San Francisco, iz Sjeverne Amerike žito za London.

Kao što smo rekli, jedrenjak je 1907. prodan Norvežanima koji mu vraćaju staro ime "Falls of Afton". Jedrenjak je potonuo napadom podmornice 20. veljače 1917. godine.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4601
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nava Francesco Giuseppe I (1882)

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 23.6.2019, 22:31

Još o jedrenjaku “Francesco Giuseppe I”

Kao što smo već napisali, jedrenjak nava sagrađen je u Glasgowu 1882. godine. Prvo mu je ime bilo “Falls of Afton”. Zatim ga 1901. godine kupuju Lošinjani na čelu s Franjom Leva te mu mijenjaju ime u “Francesco Giuseppe I”.
1907. god. prodali su ga Norvežnima koji mu vraćaju prvo ime “Falls of Afton”.

"Falls of Afton" ex "Francesco Giuseppe I" u registru brodova 1911.godine - oznaka Bk za bark je greška, jedrenjak je ostao nava do svog kraja
Record 1911 Falls of Afton ex Francesco Giuseppe I.jpg
Record 1911 Falls of Afton ex Francesco Giuseppe I.jpg (76.35 KiB) Pogledano 1797 puta

PRVO PUTOVANJE 1882. GODINE
Zanimljivo je da je jedrenjak “Falls of Afton” na svom prvom putovanju u travnju 1882. godine, na putu iz Glasgowa za Calcuttu, s vrijednim teretom, posada naglo napustila jer je u brod počela prodirati voda.
Brod koji je prolazio u blizini, dovezao je posadu napuštenog jedrenjaka u Madeiru.
Nekoliko dana kasnije napušten jedrenjak ugledao je francuski brod i doteglio ga u luku Madeira.
Veliko je bilo iznenađenje kapetana i posade kad su ugledali u Madeiri svoj brod kako mirno stoji privezan.
Ispostavilo se da je jedino oštećenje bila puknuta cijev koja je dovodila vodu u kapetanovu kupaonicu. (Neobičan luksuz za jedrenjak u ono doba- op. Vežičanka).
Kapetan je zbog tog slučaja proveo čak kratko vrijeme u zatvoru, a sve se skupa odrazilo i na njegovu karijeru.

Jedrenjak nava "Francesco Giuseppe I" u rijeci Temzi
jedrenjak Francesco Giuseppe I.JPG
jedrenjak Francesco Giuseppe I.JPG (102.96 KiB) Pogledano 1797 puta

GROZNA NESREĆA NA JEDRENJAKU “FRANCESCO GIUSEPPE I”
7.srpnja 1905. nava “Francesco Giuseppe I” krenula je na dugo putovanje iz Trsta za Južnu Ameriku a zatim za Australiju. U Južnu Ameriku, u čileanski grad Taltal stigli su nakon 4 mjeseca putovanja iz Gibraltara. U Taltalu su dočekali novu 1906. godinu i zatim krenuli za Australiju. U australsku luku New Castle stigli su 7. ožujka 1906. godine.

Nažalost u luci New Castle desila se 10. travnja 1906. tragedija sa smrtnim slučajem.
Kadet Rafael Pavešić, 18 godina star, pao je s pramčanog jarbola dok je lojem mazao konope i smrtno stradao.

pisale su o tome australske novine:
The Sydney Morning Herald  11 April 1906.jpg
The Sydney Morning Herald 11 April 1906.jpg (39.94 KiB) Pogledano 1797 puta

Ovako piše Zvonimir Klepac u svojoj knjizi “Uspomene iz Bakra”:
Pavešić Rafael iz Škrljeva. Krasan mladić, dobar, svi smo ga volili. Inteligentan, odlikaš, izvanredno oduševljen za pomorsko zvanje za koje se odgajao.
Naš mili drug Rafa Pavešić poslije osam mjeseci izgubi život na vrlo tragičan način na velikom a.u. jedrenjaku iz Lošinja: “Francesco Giuseppe I” u Newcastlu u Australiji; na isti dan odlaska za Valparaiso. Padne nesretno sa prvog jarbola kod pramca na palubu, i na mjestu ostade mrtav. Bude pokopan u onom dalekom kraju, daleko, daleko od svog zavičaja. Mili naš Rafiću! Koliko gorkih dugih godina stupao si kroz onaj tunel kod Vitoševa pun nade za tvoj budući život? Užasna sudbina!

KAKO JE STRADAO JEDRENJAK “FALLS OF AFTON” 20.VELJAČE 1917.
20. veljače 1917. jedrenjak “Falls of Afton” plovio je iz Južne Amerike u Nizozemsku s teretom lanenog sjemena. Toga dana oko 9 sati ujutro ugledala ga je njemačka podmornica. Niti jedan drugi brod nije bio u blizini. Podmornica je izronila ispred pramca broda, a kada se jedrenjak približio, skrenula je na njegovu desnu stranu i gađala brod. Jedrenjak je vijao neutralnu norvešku zastavu, ali to očito nije smetalo Nijemcima.
Brod je pogođen tri puta, jednom u jedrilje.
Nije bilo žrtava, posada je napustila brod. Jedan od članova posade jedrenjaka, koji se upisao kao Rus, proglasio se Njemcem i prešao na podmornicu.
Njemačke bombe ubrzo su dokrajčile i potopile jedrenjak.

Lloydova tablica stradalih brodova u ratu 1917 (dio tablice). Uz "Falls of Afton" je oznaka I.4m.S -Iron 4 masts ship - četverojarbolna nava od željeza

stradali brodovi 1917.jpg
stradali brodovi 1917.jpg (238.44 KiB) Pogledano 1785 puta

u slijedećem postu......nešto za kraj....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4601
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nva Francesco Giuseppe I (1882)

Post broj:#3  PostPostao/la Vežičanka » 30.6.2019, 10:12

---nastavak .... jedrenjak "Francesco Giuseppe I"....

Znamo da je kapetan Branko Širola pisao svoje dnevnike na plovidbi jedrenjakom “Francesco Giuseppe I”
Dva put je tim jedrenjakom oplovio svijet i Cape Horn – jednom kao kadet 1901., drugi put kao časnik 1905. Svoje dnevnike predao je Radojici Barbaliću kratko prije smrti, a Barbalić ih je kasnije poklonio Pomorskom muzeju u Rijeci.
To je sve već dobro znano i popularno- na više mjesta po internetu spominju se ti dnevnici i citiraju se ulomci.

Međutim, ono što je manje znano je da je kapetan Ivo Dujmović također napisao svoje uspomene s plovidbe na jedrenjaku “Francesco Giuseppe I”, na kojem je plovio kao kadet. Kapetan Dujmović je svoje dnevnike nažalost izgubio, tako da njegove uspomene nemaju možda neke detalje, koji nakon mnogo godina smatram i nisu toliko važni.
Ono što je važnije je priča o pomorcima na jedrenjaku i kako su oni doživljavali svoj život i plovidbu.

Upomene kapetana Dujmovića možete čitati u nastavcima u časopisu “Naše more” u godinama 1955. i 1956. i to u 7 nastavaka.
https://hrcak.srce.hr/nase-more

Čitat ćete o zakidanju posade na hrani od strane vlasnika, o teškom životu ali i o ljepotama plovidbe i druženju. Pročitat ćete i o teškoj nesreći, smrtnom slučaju kad je stradao kadet Rafael Pavešić (o čemu piše i Zvonimir Klepac-vidi prethodni post).

Fotografija s početka 20. stoljeća na jednom četverojarbolnom jedrenjaku prikazuje koliko je opasan bio rad na jarbolima i križevima, radi se o velikim visinama, u slučaju Rafaela Pavešića spominje se visina od 50 stopa što je 15 metara:
mornari na križevima jedrenjaka.JPG
mornari na križevima jedrenjaka.JPG (94.31 KiB) Pogledano 1737 puta

crtež prikazuje mornare na jarbolu jedrenjaka:
mornari na jarbolu.jpg
mornari na jarbolu.jpg (120.25 KiB) Pogledano 1737 puta

Kapetan Ivo Dujmović završava svoja sjećanja ovim riječima:
Time završavam ovaj moj suhoparni putopis i opis života na moru na jednom jedrenjaku prije 50 godina (sad već prije 114 godina-op. Vežičanka) i posvećujem ga uspomeni 50. godišnjice svoje mature u bakarskoj Nautičkoj školi i mome nezaboravnom pokojnom drugu Rafaelu Pavešiću.

Iako kap. Dujmović piše skromno da mu je putopis “suhoparan”, on nije suhoparan ni u kom slučaju i svakako preporučam da ga pročitate.

Ovo je o svom školskom kolegi napisao Zvonko Klepac u knjizi “Uspomene iz Bakra”:

Dujmović Ivo. Porijeklom plemenitog roda ličko-dalmatinskog, a po majci Fiuman. Dokapnuo u Bakar iz Broda na Savi u peti razred. Prešao mnoge pragove škola u Hrvatskoj. Veliki prefriganac, plesač, pjevač, igrao i on neki stari rasklimani brač.
Zadnje godine na maturi prevađali smo neki roman The Silver Ship od Mexico, a on onako mudro, uništi nam knjige svima nama jednu po jednu. Ostali smo ovako bez knjiga i nije se više prevađalo. I duhoviti prof. Miholjević morao se smijati ispod svojih žutih brkova. Pomorski kapitan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Imamo podatak da je Ivo Dujmović bio zapovjednik na brodu “Petar Zrinjski” Parobrodarske plovidbe Hum, (post br. 13, tema Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922))


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost