Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Bark Barba Zvane (1857)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4614
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Bark Barba Zvane (1857)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 6.12.2018, 16:44

Danas ćemo pričati o jedrenjaku barku simpatičnog imena Barba Zvane

O JEDRENJAKU
Barba Zvane bio je bark izgrađen u Rijeci za riječke brodovlasnike. Bio je jedan od mnogih naših jedrenjaka koji su plovili svjetskim morima i oceanima.

Jedrenjak je izgrađen 1857. u brodogradilištu „Al Pino“ (Podpinjol) 1857. godine. Tonaža mu je bila 478 tona., kasnijim premjeravanjem od 1873. god. 373 tona, znak raspoznavanja HCRK.

Jedrenjaci u Rijeci u 19.st. Fotografija je iz naše teme "Stare fotografije Rijeke"
Jedrenjaci u Rijeci-1.jpeg
Jedrenjaci u Rijeci-1.jpeg (319.11 KiB) Pogledano 2532 puta

O BRODOGRADILIŠTIMA NA PODRUČJU PODPINJOL
Prema Kobleru, riječki brodograditelj Filip Zeniković podigao je 1789. godine brodogradilište na području Podpinjol. U blizini brodogradilišta rastao je veliki bor po kojem je područje nazvano Al Pino (kod bora) ili Podpinjol. Brodogradilište je djelovalo do 1870. kada je zemljište moralo biti ustupljeno za željeznicu. (Prema drugim izvorima ovo brodogradilište je otvoreno 1806.)
1846. godine Juraj Vraniczany (Vranicani) dobiva dozvolu da otvori brodogradilište na svom zemljištu u predjelu Podpinjol u blizini već postojećeg (gore spomenutog) brodogradilišta.

VLASNICI
Vlasnici broda bili su Ivan Dešković iz Rijeke sa 16 karata i Antonio Minelli sa 8 karata do 1862.
Od 1863. jedini vlasnik je Ivan Dešković. Od 1864. vlasništvo prelazi na Karolinu Mohović rođenu Dešković.
(Karolina Mohović je u novinama Primorac zabilježena kao Dragutina, a u Lloydu kao Carolina),
Karolina Dešković udala se 1833. godine za Josipa Mohovića, kapetana duge plovidbe. Josip Mohović doselio se ranih 1830ih u Rijeku iz rodnih Mošćenica. Njihov sin Emidio Mohović osnovao je zajedno s Carlom Huberom Riječki tipo-litografski zavod 1863., koji je od slijedeće godine sam vodio. Izdavao je riječke novine Giornale di Fiume i La Bilancia.

ZAPOVJEDNICI
Brodom je zapovijedao D'Ancona Giovanni od 1857. do 1861.
Od 1862. do 1864. zapovjednik je Đačić Julije, a od 1865. Šoić Bartol.
Od 1867. s do nesretnog kraja jedrenjaka 19. studenog 1875., zapovjednik je bio Antonio Steinfl. https://www.geni.com/people/Antonius-St ... 7507237320

PUTOVANJA
U izvještajima o kretanju brodova stranim i našim zabilježena su mnogobrojna putovanja ovog jedrenjaka.
Brod je plovio iz Rijeke i Trsta u Anconu, Livorno, u Krf, u francusku luku Cette (gdje su naši jedrenjaci dovozili drvo), u Bordeaux.
Često odlazi u Odesu i druge crnomorske luke kao što je Sulina (na ušću Dunava u današnjoj Rumunjskoj) gdje krca rusko žito.
Čest je gost u Carigradu (tako su naši ljudi u doba jedrenjaka zvali današnji Istanbul, onda Konstantinopol ).
Jedri u luke sjeverne Europe, u Antwerpen, Bristol, Plymouth, gdje dovozi rusko žito. Iz Cardiffa u Engleskoj prevozi ugljen za Trst, Rijeku i druge mediteranske i crnomorske luke.
Prema izvještaju pronašla sam da je u New York plovio godine 1862.

u nastavku...nesreća barka Barba Zvane....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4614
Teme: 160
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Bark Barba Zvane (1857)

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 6.12.2018, 16:54

...nastavak o nesreći jedrenjaka Barba Zvane.....

NESREĆA BARKA BARBA ZVANE

19. studenog 1875. na sjeveroistočnoj obali Engleske jutro je osvanulo bez vjetra, more je također bilo mirno. Na nesreću, vrijeme se naglo promijenilo i oko jedan sat poslijepodne istoga dana počelo je kišiti a ubrzo nakon toga snažan vjetar zapuhao je sa sjevera. Od tog trenutka vjetar je postajao sve hladniji, a valovi su se visoko dizali i prelijevali preko obale u Shieldsu.
Jedrenjak Barba Zvane plovio je u balastu iz Montrose u Škotskoj za North Shields. Osim zapovjednika i posade, na brodu je bio i pilot iz Montrose.
Između tri i četiri sata poslije podne Barba Zvane sa sa sjevera približavao luci North Shields. U trenutku jak vjetar otpuhao mu je glavno gornje jedro te je jedrenjak nošen vjetrom nastavio prema jugu gdje se nasukao uz snažan udarac.

Bark se nasukao na Herd Sandu nešto južnije od pristaništa. Udarac je bio zaista jak.
Nesreću su oglasili topovi sa obalne utvrde i sa fregate Castor .
Ubrzo nakon toga mnogo ljudi, i muško i žensko, krenulo je prema obali.
U more su spuštena četiri spasilačka čamca koja su pohitala u pomoć nesretnom jedrenjaku. Isprva je posada odbila napustiti brod. Međutim, kako se približavala noć, a oluja se pojačavala, ipak su se odlučili ukrcati u čamce za spašavanje, nadajući se da će se iduće jutro vratiti.

Herd Sand.jpg
Herd Sand.jpg (28.59 KiB) Pogledano 2530 puta

Kada se jedrenjak nasukao, plima se još uvijek dizala, i kako je more i dalje raslo, jedrenjak je sve više udarao o stijene.
Posada nasukanog jedrenjaka u čamcima za spašavanje pristala je u North Shields oko 5 sati ujutro 20.studenog 1875. Tog jutra vrijeme se pogoršalo, čak je počelo sniježiti. Jedrenjak Barba Zvane do tada se nažalost potpuno razbio a komadi su se rasuli po obali. Stotine ljudi došlo je vidjeti olupinu.

Prema novinama Primorac, nešto malo pribora uspjelo se spasiti s broda. Najvažnije je bilo što se uspjela spasiti sva posada zajedno s pilotom. Za požrtvovnost posadi spasilačkih čamaca austrougarska vlada poslala je novčanu nagradu.
Tako je nakon 18 godina plovidbe izbrisan s popisa još jedan naš drveni veteran, remek djelo s riječkih navoza.

Primorac 4siječanj1876.JPG
Primorac 4siječanj1876.JPG (88.1 KiB) Pogledano 2530 puta


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost